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A study on finding influential twitter users by clustering and ranking techniques

클러스터링 및 랭킹 기법을 활용한 트위터 인플루엔셜 추출 연구

  • Received : 2014.10.14
  • Accepted : 2014.12.16
  • Published : 2015.02.28

Abstract

Recently, a lot of users are using social network services as the spread of SNS and generalization of smart-phone. In this study, we apply clustering and ranking method for finding twitter influential users. First, we propose five ranking elements. The five elements include the number of follow, the number of retweet, IRP, IFP and influ-score. These elements are used by centroid point of clustering methods. This study can help to find novel approaches for finding twitter influential users.

최근 SNS 서비스의 확산과 스마트 장치의 일반적인 보급에 따라 수많은 사용자들이 트위터를 비롯한 SNS를 이용하고 있다. 본 논문에서는 영향력 높은 트위터 사용자를 찾기 위한 방법으로 클러스터링 및 랭킹 기법을 적용하는 연구를 수행하였다. 트위터에서 일반적으로 중요하다고 여겨지는 follow, Retweet을 포함한 총 5가지의 랭킹 요소를 제안하고 해당 랭킹 요소들을 클러스터링을 위한 초기 중심점 선정 시 기준으로 설정함으로써 클러스터링 결과의 향상을 위한 비교 실험을 수행하였다. 이를 통해 트위터 인플루엔셜 추출의 새로운 방향을 제시할 수 있을 것으로 사료된다.

Keywords

References

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