참고문헌
- 교육과학기술부 (2010a) 초등학교 수학 4-1. 서울: 두산동아.(The Ministry of Education, Science and Technology (2010a). Elementary school mathematics 4-1. Seoul: Dusandonga.)
- 교육과학기술부 (2010b) 초등학교 수학 4-2. 서울: 두산동아.(The Ministry of Education, Science and Technology (2010b). Elementary school mathematics 4-2. Seoul: Dusandonga)
- 교육과학기술부 (2011). 수학과 교육과정. 교육과학기술부 고시 제 2011-361호 [별책 8].(The Ministry of Education, Science and Technology(2011). Curriculum of mathematics department. Notification No. 2011-301 of the Ministry of Education, Science and Technology [the extra number 8])
- 김부윤, 정경미 (2007). 수학 교실에서 나타나는 극단적 교수 현상에 대한 고찰. 수학교육 논문집 21(3), 407-430.(Kim, B.Y., Jeong, K.M (2007). Review on the Extreme Didactic Phenomena in the Mathematical Class. Communications of Mathematics Education 21(3), 407-430.)
- 김양희 (2008). 기하증명과정에서 발생하는 오류 분석: 중학교 8-나 도형의 성질을 중심으로. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문.(Kim, Y.H. (2008). A study on error patterns of middle school students in proof geometry : around the field of geometry at mathematics 8-second grade in middle school. Master's thesis, YSU.)
- 나귀수 (2011). 수학 영재 학생들의 발견과 증명에 대한 연구. 수학교육학연구 21(2), 105-120.(Na, G.S. (2011). Analysing the Processes of Discovery and Proof of the Mathematically Gifted Students. The Journal of Education Research in Mathematics, 21(2), 105-120.)
- 류성림 (1998). 전형식적 증명의 의의와 교수학적 의의에 관한 연구. 대한수학교육학회 논문집 8(1), 313-326.(Ryu, S.R. (1998). A study on the meaning of preformal proof and its didactical significance. Journal of the Korea Society of Educational Studies in Mathematics 8(1), 313-326.)
- 류성림, 정창현 (1993). 중학생의 기하 증명 능력과 오류에 대한 연구. 수학교육 32(2), 137-149.(Ryu, S.R, Jeong, C.H. (1993). A Study on Proof-Writing Abilities and Errors of Middle School Students in Geometry. The Mathematical Education 32(2), 137-149.)
- 이준열, 최부림, 김동재, 송영준, 윤상호, 황선미 (2009). 중학교 수학 2. 서울: 천재교육.(Lee, J.Y., Choi, B.R., Kim, D.J., Song, Y.J., Yoon, S.H., & Hwang, S.M. (2009). Middle school mathematics 2. Seoul: Chunjae education.)
- 이호철 (2007). 중학교 기하 증명과정에서 학생들이 보이는 오류분석: 8-나의 사각형의 성질중심으로. 단국대학교 교육대학원 석사학위논문.(Lee, H.C. (2007). A study on the analysis of errors in proof of middle school geometry. Master's thesis, DKU.)
- 장혜원 (1997). 수학 학습에서의 표현 및 표상에 관한 연구: 표상 모델 개발을 중심으로. 서울대학교 박사학위논문.(Chang, H.W. (1997). A Study on the Representations in Mathematics Learning - Focused on the Development of a Representation Model -. Doctoral dissertation, SNU.)
- 홍인선 (2002). 중학생의 기하 증명에 관한 의식과 증명과정의 오류 경향 연구: 제주도 중3 학생을 중심으로. 제주대학교 교육대학원 석사학위논문.(Hong, I.S. (2002). A Study on the Attitude about the Proof-writing and Error patterns of Middle school students in Geometry : around the 3rd year students of Middle School in Jejudo. Master's thesis, JJU.)
- 홍진곤, 권석일 (2004). 전형식적 증명의 교수학적 의미에 관한 고찰. 수학교육 43(4), 381-390.(Hong, J.G., Kwon, S.I. (2004). On the Didactical Meaning of Preformal Proofs. The Mathematical Education 43(4), 381-390.)
- Balacheff, N. (1988). Aspects of proof in pupil's practice of school mathematics. In D. Pimm(Ed.), Mathematics, teachers and children. London: The Open University, 216-235.
- Branford, B. (1908). A Study of Mathematical Education, Oxford: Clarendon Press.
- Blum, W., & Kirsch, K. (1991). Preformal Proving: Example and Reflections. Educational Studies in Mathematics, 22, 183-203. https://doi.org/10.1007/BF00555722
- Fischbein, E. (1993). The Theory of Figural Concepts, Educational Studies in Mathematics 24, 139-162. https://doi.org/10.1007/BF01273689
- Miyazaki, M. (2000). Levels of Proof in Lower Secondary School Mathematics, Educational Studies in Mathematics, 41, 47-68. https://doi.org/10.1023/A:1003956532587
- Semadeni, Z. (1984). Action Proof in Primary Mathematics Teaching and in Teacher Training. For the Learning of Mathematics, 4(1), 32-34.
- Skemp, R. R. (1987). The Psychology of Learning Mathematics. Lawrence Erlbaum Associates, Inc. New Jersey. 황우형 역 (1998). 수학학습심리학. 서울: 민음사.
- Van Hiele, P. M. (1986). Structure and insight - A theory of mathematics education, Academic press.