References
- 강명희, 이주진, 한정선, 이정민, "온라인 토론 학습에서 인식된 튜터의 역할, 사회적 실재감, 학습결과 간의 관계 규명", 평생교육.HRD연구, 제6권, 제4호, pp.159-183, 2010.
- 강명희, 조주연, 한정선, 김보경, "온라인 학습공동체에서 학습성과와 사회적 실재감 수준에 따른 상호작용 양상의 차이 규명", 평생교육.HRD연구, 제7권, 제3호, pp.93-123, 2011.
- 권오상, "터치스크린 기반 스마트폰에서 키보드인접 오타 정정 방식을 이용한 입력어 추천 시스템 구축", 한국정보과학회 학술발표논문집, 제39권, 제1호, pp.67-69, 2012.
- 김미용, 배영권, "스마트교육 수업 설계 모형 개발", 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제1호, pp.467-481, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.01.467
- 김정주, 원격고등교육에서의 사회적 실재감 측정 도구 개발, 고려대학교 대학원 박사학위논문, 2009.
- 김정주, "문항반응이론을 이용한 원격교육환경에서 사회적 실재감 측정도구의 타당도 검증", 교육정보미디어연구, 제17권, 제1호, pp.109-132, 2011.
- 박선희, "인터페이스 감각양식이 사회적 현존감 및 온라인 상호작용에 미치는 영향", 한국언론학보, 제54권, 제4호, pp.398-419, 2010.
- 박성익, 김연경, "온라인 학습에서 학습몰입요인, 몰입수준, 학업성취 간의 관련성 탐구", 열린교육연구, 제14권, 제1호, pp.93-115, 2006.
- 박은태, 조인희, "e-러닝 영상의 화면크기가 학습효과에 미치는 영향", 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 제7권, 제3호, pp.53-62, 2013.
- 시지현, 박대건, 최아름, 김동식, "사이버대학 강의에서 스마트폰을 활용한 토론학습 인터페이스 설계연구", 컴퓨터교육학회 논문지, 제14권, 제5호, pp.81-96, 2011.
- 이성일, "온라인교육에서 구조변수, 학습자의 학습동기, 학습만족도 간의 구조적 관계 분석", 교육정보미디어연구, 제18권, 제1호, pp.77-94, 2012.
- 정문성, "토의.토론수업의 개념과 수업에의 적용모델에 관한 연구", 열린교육연구, 제12권, 제1호, pp.147-168, 2004.
- 조은미, 한안나, "온라인 학습공동체에서 사회적 실재감이 학습몰입과 학습효과에 미치는 영향", 교육정보미디어연구, 제16권, 제1호, pp.23-43, 2010.
- 최효선, 우영희, 정효정, "스마트러닝에 대한 원격대학 학습자의 인식", 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제10호, pp.584-593, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.10.584
- T. C. Ahern, "The impact of a graphic interface on participation, interaction and student achievement in a computer-mediated small-group discussion," Journal of Educational Computing Research, Vol.9, No.4, pp.535-548, 1993. https://doi.org/10.2190/7QGF-38TW-4N1M-ERK0
- S. R. Aragon, "Creating social presence in online environments," New Directions for Adult and Continuing Education, Vol.100, pp.57-68, 2003.
- R. M. Baron and D. A. Kenny, "The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic and statistical considerations," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.51, No.6, pp.1173-1182, 1986. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173
- S. Bibeau, "Social Presence, Isolation, and Connectedness in Online Teaching and Learning. From the literature to real life," Journal of Instruction Delivery Systems, Vol.15, No.3, pp.35-39, 2001.
- J. K. Burgoon, J. A. Bonito, A. Ramirez, N. E. Dunbar, K. Kam, and J. Fischer, "Testing the interactivity principle: Effects of mediation, propinquity, and verbal and nonverbal modalities in interpersonal interaction," Journal of communication, Vol.52, No.3, pp.657-677, 2002. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2002.tb02567.x
- R. L. Daft and R. H. Lengel, "Information richness: A new approach to managerial behavior and organization design," Research in Organizational Behavior, Vol.6, pp.191-233, 1984.
- R. L. Daft and R. H. Lengel, "Organizational information requirements, media richness and structural design," Management Science, Vol.32, No.5, pp.554-571, 1986. https://doi.org/10.1287/mnsc.32.5.554
- R. S. Fish, R. E. Kraut, R. W. Root, and R. E. Rice, "Video as a technology for informal communication," Communications of the ACM, Vol.36, No.1, pp.48-61, 1993.
- D. R. Garrison, T. Anderson, and W. Archer, "Critical Inquiry in a Text-based Environment: Computer conferencing in higher education," Internet and Higher Education, Vol.2, No.3, pp.87-105, 2000.
- C. N. Gunawardena, "Social presence theory and implications for interaction and collaborative learning in computer conferences," International journal of educational telecommunications, Vol.1, No.2, pp.147-166, 1995.
- C. N. Gunawardena and F. J. Zittle, "Social presence as a predictor of satisfaction within a computer-mediated conferencing environment," American Journal of Distance Education, Vol.11, No.3, pp.8-26, 1997. https://doi.org/10.1080/08923649709526970
- C. Heeter, "Being There: The subjective experience of presence," Presence, Vol.1, No.2, pp.262-271, 1992. https://doi.org/10.1162/pres.1992.1.2.262
- R. B. Lakin, Social presence: The secret behind online collaboration, American Council on Education, 2005.
- A. G. Picciano, "Beyond student perceptions: issues of interaction, presence, and performance in an online course," Journal of Asynchronous Learning Networks, Vol.6, No.1, pp.21-40, 2002.
- A. Ramirez Jr. and J. K. Burgoon, "The effect of interactivity on initial interactions: the influence of information valence and modality and information richness on computer-mediated interaction," Communication Monographs, Vol.71, No.4, pp.422-447, 2004. https://doi.org/10.1080/0363452042000307461
- B. Reeves, Being there: Television as symbolic versus natural experience, Unpublished manuscript, Institute for Communication Research, Stanford University, Stanford, CA, 1991.
- J. C. Richardson and K. Swan, "Examining social presence in online courses in relation to students' perceived learning and satisfaction," Journal of Asynchronous Learning Networks, Vol.7, No.1, pp.68-88, 2003.
- A. P. Rovai, "Building sense of community at a distance," The International Review of Research in Open and Distance Learning, Vol.3, No.1, 2002.
- E. Sallnas, "Effects of communication mode on social presence, virtual presence, and performance in collaborative virtual environments," Presence, Vol.14, No.4, pp.434-449, 2005. https://doi.org/10.1162/105474605774785253
- D. Shin, "Defining sociability and social presence in social TV," Computers in Human Behavior, Vol.29, No.3, pp.939-947, 2013. https://doi.org/10.1016/j.chb.2012.07.006
- D. Shin, Y. Shin, H. Choo, and K. Beom, "Smartphones as smart pedagogical tools: Implications for smartphones as u-learning devices," Computers in Human Behavior, Vol.27, No.6, pp.2207-2214, 2011. https://doi.org/10.1016/j.chb.2011.06.017
- J. Short, E. Williams, and B. Christie, The social psychology of telecommunications, New York: John Wiley & Son, 1976.