Abstract
The interest in software defects is growing. Companies are working on reducing them by various ways with a software development part, customer service part and quality management part. The defect data collected from them will be analyzed according to the condition and purpose to minimize the defect, and it will contribute to improving the quality of products. This study analyzed the software defect progress for companies based on the test maturity model, and set up the defect preventing process. They were applied to the project, and the number of defects decreased from 106 to 16. This study focused on the existing defect, which is a basic requirement for software quality management, and have importance by presenting a way to improve the software product quality with minimum resources.
소프트웨어 결함에 대한 관심이 높아지고 있다. 기업은 소프트웨어를 개발하는 조직, 고객대응 조직, 품질관리 조직 등 다양한 방법과 채널을 이용하여 개선을 위한 노력을 하고 있다. 이렇게 수집된 결함 데이터 들을 그 조건과 용도에 맞게 분석하여 소프트웨어 결함을 최소화하고 나아가 제품품질 향상에 기여할 수 있다. 본 연구에서 기업용 소프트웨어의 결함 추이를 테스트 성숙도 모델을 기반으로 분석하여 결함 예방 프로세스를 수립하고 프로젝트에 적용하여 106개의 결함이 16개로 감소하였다. 본 연구는 소프트웨어 품질활동 중 기본이 되는 기존결함에 관심을 가짐으로서 최소한의 자원을 활용하여 소프트웨어 제품 품질을 개선할 수 있는 방안을 제시하는데 의의를 가진다.