DOI QR코드

DOI QR Code

로봇학습에 기반한 제니보 프로그램이 유아의 정서발달에 미치는 효과

The Effect of Genibo Program Based Robot Learning on a Pre-Schoolers' Emotional Development

  • 이재철 (한국교원대학교 교육학과)
  • Lee, Jae-Cheol (Dept. of Education, Korea National University Education)
  • 투고 : 2014.11.07
  • 심사 : 2015.01.08
  • 발행 : 2015.01.31

초록

본 연구의 목적은 로봇학습에 기반한 제니보 프로그램이 유아의 정서에 미치는 효과를 밝히는 데 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 Y시 소재 유치원 2개 학급(교사 2명, 유아 44명)을 각각 실험집단과 비교집단으로 나눈 후, 실험집단을 대상으로 제니보를 이용하여, 5개의 메인메뉴로 구성된 20개의 하위 콘텐츠를 적용하였다. 두 집단을 대상으로 정서지능 평가검사를 사전 사후로 실시한 후, SPSS 18.0 통계분석프로그램을 이용한 t-검증과 관찰이 이루어졌다. 연구결과 첫째, 제니보는 유아의 정서에 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났다. 정서지능의 4가지 영역(정서인식 및 표현, 사고 촉진, 지식의 활용, 반영적 조절)에서 모두 유의미한 변화를 보였다. 둘째, 생체모방형 로봇은 동물이 수업에 친근하게 사용되는 것과 같이 유아에게 친근하게 다가갈 수 있었다. 셋째, 남아가 여아보다 로봇을 선호하는 경향이 강하다는 기존의 연구들과는 달리 제니보는 남녀유아 모두의 정서에 긍정적인 영향을 미쳤다. 이러한 연구결과는 유아를 위한 새로운 교육방법으로서 로봇의 도입을 긍정적으로 검토를 할 수 있고, 친숙한 동물형태의 생체모방형 로봇이 효과적으로 활용될 수 있으며, 로봇의 활용은 유아의 성별보다 개인적인 성향과 발달수준 등에 의해 고려되어야 함을 시사한다.

The purpose of this study was to identify the effect of Genibo program robot-based learning(R-Learning) on a pre-schooler's mental state. To achieve above study purpose, the subject of this study was selected 46(teacher 2, five years old pre-schooler 44) from pre-school childrens in Kyongki Y city(R-Learning activity participants group 21: boys 10, girls 11. non-participants 25: boys 13, girls 12). R-Learning program is consist of 5 field about 20 contents using Genibo robot, were applied to the experimental group and the pre-post test was conducted using the EQ assessment tool and observations. The data were analyzed by t-test using the SPSS(ver 18.0) program. The results were as follows: First, the exposure of robots to pre-schoolers in practical situation has shown positive influence to the children's emotional well-being. Positive improvements were observed in the four sub categories of the EQ assessment after exposure. Second, the Genibo used for this study, is a biomimetic AI based robot mimicking the behavior of a pet dog. This is related more or less to the specifications of a pre-school education where animals are used as a 'friendly medium' to facilitate the learning process. Third, the robot exposure gave benefit to all the ones in the sample, regardless of sex. Furthermore, It is suggested that promising potential for robots to be utilized as a new educational media plus facilitator, R-Learning is related more or less to the specifications of a pre-school education where animals are used as a 'friendly medium' to facilitate the learning process, and when applying them for education, stereotyping the likes of sex is overrated - instead, the focus should be more on the pre-schoolers' / childrens' individual traits, learning curve differences and alike.

키워드

참고문헌

  1. "Spreading Social Media & New Communication Strategy", Seoul: SamSung Economic Research Institute, 2010.
  2. Eapinosa. T, Laffey. J, Whittaker. T, Sheng. Y, "Technology in The Home and The Achievement of Young Children: Finding from the early childhood longitudinal study', Early Education and Development,Vol17,No3,pp.421-441,2006. DOI: http://dx.doi.org/10.1207/s15566935eed1703_5
  3. G. C. Kim, S. D. Park, "A Study on Teachers's awareness for Teacher Assisted Robot Using", Korea Open Association for Eary Chilhood Education, Vol 15, No 3, pp. 25-42, 2010.
  4. Y. J. Lee, J. S. Lee, E. S. Shin, "A Study on EQ Assessment Development for child", Korea Association Human Development, Vol 6, No 2, pp. 121-146, 1999.
  5. Leite. I, Pereira. A, Martinho. C, Paiva. A, "Are emotional robots more fun to play with?", The 17th IEEE International Symposium, Robot and Human Interactive Communication (RO-MAN-2008), 2008. DOI: http://dx.doi.org/10.1109/ROMAN.2008.4600646
  6. N. M. Shin, S. A. Kim, "Enter into a Relation of Robot and Learning", Korea Association for Educational Information and Media, Vol 13, No 3, pp. 79-99, 2007.
  7. J. H. Jo, M. H. Park, S. J. Kim, "The educational use of home robots for children", In Proceedings of the 2005 IEEE Internal Workshop, Robot and Human Interactive Communication (RO-MAN-2005), 2005. DOI: http://dx.doi.org/10.1109/ROMAN.2005.1513808
  8. Wagner. S. P, "Robotics and Children: Science Achievement & problem solving", Journal of Computing in Childhood Education, Vol 9, NO 2, pp. 149-192, 1988.