Abstract
This study was conducted for the purpose of providing basic data that aims to develop the clinical practice education program and improve satisfaction for clerkship by evaluating the satisfaction of students who participated in learning using role-play in the clerkship of the department of pediatric dentistry. 85 senior dental students participated in this study. The students were divided into 17 groups and randomly performed role-plays in their role. After each role-play, a questionnaire designed to evaluate students' satisfaction on interest and appropriacy and satisfaction on usefulness towards role-play were completed by 77 students. The mean score of total satisfaction was 3.38 on a 5 point Likert scale. The mean score satisfaction on interest and appropriacy was 3.99 and the mean score satisfaction on usefulness was 3.79. The satisfaction score in the role group of parents was the highest and there was a significant difference in mean scores by the role groups (p < 0.05). Students evaluated the role-play as an interesting and useful educational tool in clerkship. It is necessary to undergo further trials and complement programs to upgrade the quality of dental clerkship.
본 연구의 목적은 임상실습 역할극을 시행한 후, 학습 참여에 대한 학생들의 만족도를 평가하여 임상실습에 대한 만족도를 높이고 효율적인 임상실습 교육을 위한 개선방향을 모색하는데 기초 자료를 제공하는 것이다. 본 연구에 참여한 85명의 치의학전문대학원 학생들은 17조로 나누어 역할극을 시행한 후, 교육 방법으로서의 흥미와 적절성 및 유용성에 대하여 평가하였다. Likert 5단계 평점 척도를 사용하여 5점 만점으로 만족도를 조사한 결과 평균 점수는 3.88점이었으며 흥미와 적절성 측면에서 3.99점, 유용성 측면에서는 3.79점이었다. 맡은 역할에 따른 만족도의 차이에서는 각 집단 간의 유의한 차이를 나타냈으며 환자 보호자 군에서의 만족도가 가장 높았다. 학생들의 역할극에 대한 만족도가 긍정적이었으며 효율적인 교육이라고 평가하였다. 본 연구를 토대로 광범위하고 지속적인 연구가 진행되어 현행 임상실습을 보완하고 개선한다면 효율적인 임상실습 교육이 이루어질 수 있을 것이다.