References
- 고상숙.고호경.박만구.한혜숙.홍예윤 (2012). 수학교육평가론. 경문사. (Koh, S. S., Ko, H.-K., Park, M., Han, H. S. & Hong, Y. Y. (2012). The Theory of Assessment of Mathematics Education. Seoul: Kyungmoon Sa.)
- 고정화 (2010). 평가 문항의 질 향상을 위한 문항 수정 유형 분석. 학교수학, 12(2), 113-136. (Ko, J. K. (2010). A Study on Improving the Quality of the Assessment Items by Analyzing the Types of Their Modification. School Mathematics, 12(2), 113-136.)
- 공선혜.한인기 (2008). 대수적 방법을 이용한 방접원에 관련된 삼각형 작도문제의 해결 연구. 한국학교수학회논문집, 11(3), 399-420. (Gong, S.-H. & Han, I. (2008). A Study on Solving Triangle Construction Problems Related with Radius of Escribed Circle Using Algebraic Method, J ournal of the Korean School Mathematics Society, 11(3), 399-420.)
- 교육과학기술부 (2008). 고등학교 교육과정해설 수학. 교육과학기술부. (Ministry of Education, Science, and Technology (2008). National Curriculum Guide of Mathematics. Ministry of Education, Science, and Technology.)
- 김성훈.김신영.김재철.반재천.백순근.서민원 (2010). 예비교사를 위한 교육평가. 학지사. (Kim, S. H., Kim, S. Y., Kim, J. C., Ban, J. C., Baek, S. K. & Seo, M-W. (2010). Education Evaluation for Pre-Service Teachers. Seoul: Hak-Ji Sa.)
- 김선희 (2006). 학생평가 전문성을 갖춘 수학교사 양성을 위한 '수학학습평가' 강좌의 교육 내용과 방법에 대한 제안. 학교수학, 8(3), 301-326. (Kim, S. H. (2006). Suggestion of Implementing Assessment of Mathematics Learning Class for Educating Prospective Teachers, School Mathematics, 8(3), 301-326.)
- 도종훈.김지선 (2009). 작도의 수학교육적 의의와 컴퓨터 환경에서의 작도. 과학과 문화, 6(2), 15-23. (Do, J. & Kim, J. (2009). Geometric Construction Using Computer Environment : Its Possibility and Implications for Mathematics Education, J ournal of Science & Culture, 6(2), 15-23.)
- 류현아 (2003). 탐구형 소프트웨어 GSP를 활용한 기하학습 사례연구. 인천교육대학교 교육논총, 21, 299-323. (Ryu, H. A. (2003). A Case Study in Learning Geometry with an Exploratory Software GSP. The J ournal of Education, 21, 299-323.)
- 류희찬.윤옥교 (2011). 역동적 기하 환경에서 비례를 이용한 중학교 함수의 작도. 학교수학, 13(1), 19-36. (Lew, H. C. & Yoon, O. (2011). Construction of Elementary Functions through Proportions on the Dynamic Environment. School Mathematics, 13(1), 19-36.)
- 류희찬.윤옥교 (2012). 역동적 기하 환경에서 비례를 이용한 이차방정식의 지도. 학교수학, 14(4), 565-577. (Lew, H. C. & Yoon, O. (2012). Study on the teaching of quadratic equation through proportions in a dynamic environment. School Mathematics, 14(4), 565-577.)
- 류희찬.조완영 (1999). 수학적 창의성 신장을 위한 탐구형 소프트웨어의 활용. 청람수학교육, 8, 127-181. (Lew, H. C. & Cho, W.-Y. (1999). Using Exploratory Softwares for Enhancing Mathematical Creativity. Chungram Mathematics Education, 8, 127-181.)
- 박교식 (2008). 수학기호 다시보기. 수학사랑. (Park, K.-S. (2008). Revisiting of Mathematical Signs. Mathlove.)
- 박선화.박은아.서민희 (2013). 고등학교 성취평가제 운영의 실제. 한국교육과정평가원. 연구자료 ORM 2013-85-3. (Park, S. H., Park, E. A. & Seo, M. (2013). The Implementation of the High School Level in the Achievement Standard Assessment. KICE, ORM 2013-85-3.)
- 성태제 (2004). 문항제작 및 문항 분석의 이론과 실제. 학지사. (Seong, T. (2004). Theory and Practice of Making up Questions and Analysis of Evaluation Questions. Seoul: Hak-Ji Sa.)
- 신범영 (2010). 바람직한 수학 평가 문항 제작에 대한 연구. 서울시립대학교 석사학위논문. (Sin, B. Y. (2010). A study on making good math questions. Master's thesis, The Graduate School of Education of the University of Seoul.)
- 양성현 (2012). 수학 교수학습에서 GeoGebra의 역할과 활용 방안에 관한 연구. 성균관대학교 박사학위논문. (Yang, S. H. (2012). A study on the role and utilization of GeoGebra in teaching and learning of mathematics. Doctorial Dissertation, SungKyunKwan University.)
- 양성현.이환철 (2014). 고등학교 수학과 지필평가 문항 분석: 기하와 벡터를 중심으로. 수학교육학연구, 24(4), 573-593. (Yang, S. H. & Lee, H. C. (2014). Analysis on the Paper-Based Assessment of Mathematics in High School-Focused on Geometry and Vector, Journal of Educational Research in Mathematics, 24(4), 573-593.)
- 이석현 (2010). 평가 문항 제작에 필요한 교사의 지식에 대한 연구: 중등학교 수학과 평가 문항 컨설팅 내용을 중심으로. 단국대학교 박사학위논문. (Lee, S. H. (2010). A study on teacher's knowledge for constructing test items-Based on consulting contents of test items in secondary school mathematics, Doctorial Dissertation, Dankook University.)
- 전영주 (2012). 수학과 평가 문항제작의 실제. 한국학교수학회논문집, 15(2), 281-297. (Jeon, Y.-J. (2012). A Study on the Practice of Making up Questions on Schools Mathematics Tests. Journal of the Korean School Mathematics Society, 15(2), 281-297.)
- 조혜연 (2013). GeoGebra를 활용한 작도 지도 방안 연구. 한국외국어대학교 석사학위논문. (Cho, H. Y. (2013). A study on the teaching method of geometrical constructions in middle school using GeoGebra, Master's thesis, Graduate School of Education Hankuk University of Foreign Studies.)
- 한국과학창의재단 (2011a). 창의 중심의 미래형 수학과 교과내용 개선 및 교육과정 개정 시안 연구. 2011-4. (KOFAC (2011a). A Study on Subject Content Improvement and Curriculum Revision Draft for Future Mathematics focused on Creativity. Korea Foundation for the Advancement of Science & Creativity. 2011-4.)
- 한국과학창의재단 (2011b). 2009 개정 교육과정에 따른 수학과 교육과정 연구. 2011-11. (KOFAC (2011b). A Study on Mathematics Curriculum According to 2009 Revised National Curriculum. Korea Foundation for the Advancement of Science & Creativity. 2011-11.)
- 한국교육과정평가원 (2012). 대학수학능력시험 출제 매뉴얼 수학 영역. (KICE (2012). Item Development Manual for the College Scholastic Ability Test Mathematics. Korea Institute for Curriculum and Evaluation.)
Cited by
- An Analysis on Secondary Mathematics Qualification Training Curriculum for the First Grade Regular Teacher vol.30, pp.3, 2015, https://doi.org/10.29275/jerm.2020.08.30.3.375