DOI QR코드

DOI QR Code

A case study of assessment items construction through the teacher's training for making up questions utilizing GeoGebra

GeoGebra 활용 문항 출제 연수를 통한 평가 문항 제작 사례 연구

  • Received : 2014.09.29
  • Accepted : 2015.01.22
  • Published : 2015.02.15

Abstract

When teachers make up assessment questions regarding the content area that contains shapes and graphs, they should present the pictures so that their role might be represented properly. We exhibited the process of constructing shapes and graphs utilizing GeoGebra, and simultaneously analyzed the process of developing and revising questions using this and awareness changes in teachers who participate in the teacher's training focused on improving professionalism for making up questions such as CSAT(College Scholastic Ability Test). Through the survey they mentioned that making questions utilizing algebraic construction overcame the limitations of making up questions and played an instrumental role in developing creative questions. Based on the results, We suggested effectiveness of making up questions utilizing algebraic construction. Our intention was to improve the skills of teachers for making up questions such as CSAT and to suggest implications about it.

교사는 도형과 그래프를 포함하는 내용 영역에 대한 평가 문항을 제작하는데 있어서 문항이 포함하는 그림이 가지는 역할을 제대로 나타낼 수 있도록 도형과 그래프를 제시해야 한다. 본 연구는 2014 수능형 문항 출제 전문성 향상 연수에 참여한 교사들이 GeoGebra를 활용하여 도형과 그래프를 작도하고, 이를 활용하여 문항을 수정하는 과정과 이 과정에서 나타난 문항 제작에 대한 사례를 제시하고 문항제작에 대한 교사들의 인식을 살펴보고자 한다. 9명의 교사들은 연수 후 작성한 설문에서 GeoGebra를 활용한 문항 제작 과정을 통하여 문항 출제에 대한 자신의 한계를 극복하였고 GeoGebra가 창의적 문항 개발의 도구적 역할을 할 수 있다고 언급하였다. 이와 같은 결과를 토대로 교사들의 평가 문항 제작 능력 제고에 대한 시사점을 제공하고자 한다.

Keywords

References

  1. 고상숙.고호경.박만구.한혜숙.홍예윤 (2012). 수학교육평가론. 경문사. (Koh, S. S., Ko, H.-K., Park, M., Han, H. S. & Hong, Y. Y. (2012). The Theory of Assessment of Mathematics Education. Seoul: Kyungmoon Sa.)
  2. 고정화 (2010). 평가 문항의 질 향상을 위한 문항 수정 유형 분석. 학교수학, 12(2), 113-136. (Ko, J. K. (2010). A Study on Improving the Quality of the Assessment Items by Analyzing the Types of Their Modification. School Mathematics, 12(2), 113-136.)
  3. 공선혜.한인기 (2008). 대수적 방법을 이용한 방접원에 관련된 삼각형 작도문제의 해결 연구. 한국학교수학회논문집, 11(3), 399-420. (Gong, S.-H. & Han, I. (2008). A Study on Solving Triangle Construction Problems Related with Radius of Escribed Circle Using Algebraic Method, J ournal of the Korean School Mathematics Society, 11(3), 399-420.)
  4. 교육과학기술부 (2008). 고등학교 교육과정해설 수학. 교육과학기술부. (Ministry of Education, Science, and Technology (2008). National Curriculum Guide of Mathematics. Ministry of Education, Science, and Technology.)
  5. 김성훈.김신영.김재철.반재천.백순근.서민원 (2010). 예비교사를 위한 교육평가. 학지사. (Kim, S. H., Kim, S. Y., Kim, J. C., Ban, J. C., Baek, S. K. & Seo, M-W. (2010). Education Evaluation for Pre-Service Teachers. Seoul: Hak-Ji Sa.)
  6. 김선희 (2006). 학생평가 전문성을 갖춘 수학교사 양성을 위한 '수학학습평가' 강좌의 교육 내용과 방법에 대한 제안. 학교수학, 8(3), 301-326. (Kim, S. H. (2006). Suggestion of Implementing Assessment of Mathematics Learning Class for Educating Prospective Teachers, School Mathematics, 8(3), 301-326.)
  7. 도종훈.김지선 (2009). 작도의 수학교육적 의의와 컴퓨터 환경에서의 작도. 과학과 문화, 6(2), 15-23. (Do, J. & Kim, J. (2009). Geometric Construction Using Computer Environment : Its Possibility and Implications for Mathematics Education, J ournal of Science & Culture, 6(2), 15-23.)
  8. 류현아 (2003). 탐구형 소프트웨어 GSP를 활용한 기하학습 사례연구. 인천교육대학교 교육논총, 21, 299-323. (Ryu, H. A. (2003). A Case Study in Learning Geometry with an Exploratory Software GSP. The J ournal of Education, 21, 299-323.)
  9. 류희찬.윤옥교 (2011). 역동적 기하 환경에서 비례를 이용한 중학교 함수의 작도. 학교수학, 13(1), 19-36. (Lew, H. C. & Yoon, O. (2011). Construction of Elementary Functions through Proportions on the Dynamic Environment. School Mathematics, 13(1), 19-36.)
  10. 류희찬.윤옥교 (2012). 역동적 기하 환경에서 비례를 이용한 이차방정식의 지도. 학교수학, 14(4), 565-577. (Lew, H. C. & Yoon, O. (2012). Study on the teaching of quadratic equation through proportions in a dynamic environment. School Mathematics, 14(4), 565-577.)
  11. 류희찬.조완영 (1999). 수학적 창의성 신장을 위한 탐구형 소프트웨어의 활용. 청람수학교육, 8, 127-181. (Lew, H. C. & Cho, W.-Y. (1999). Using Exploratory Softwares for Enhancing Mathematical Creativity. Chungram Mathematics Education, 8, 127-181.)
  12. 박교식 (2008). 수학기호 다시보기. 수학사랑. (Park, K.-S. (2008). Revisiting of Mathematical Signs. Mathlove.)
  13. 박선화.박은아.서민희 (2013). 고등학교 성취평가제 운영의 실제. 한국교육과정평가원. 연구자료 ORM 2013-85-3. (Park, S. H., Park, E. A. & Seo, M. (2013). The Implementation of the High School Level in the Achievement Standard Assessment. KICE, ORM 2013-85-3.)
  14. 성태제 (2004). 문항제작 및 문항 분석의 이론과 실제. 학지사. (Seong, T. (2004). Theory and Practice of Making up Questions and Analysis of Evaluation Questions. Seoul: Hak-Ji Sa.)
  15. 신범영 (2010). 바람직한 수학 평가 문항 제작에 대한 연구. 서울시립대학교 석사학위논문. (Sin, B. Y. (2010). A study on making good math questions. Master's thesis, The Graduate School of Education of the University of Seoul.)
  16. 양성현 (2012). 수학 교수학습에서 GeoGebra의 역할과 활용 방안에 관한 연구. 성균관대학교 박사학위논문. (Yang, S. H. (2012). A study on the role and utilization of GeoGebra in teaching and learning of mathematics. Doctorial Dissertation, SungKyunKwan University.)
  17. 양성현.이환철 (2014). 고등학교 수학과 지필평가 문항 분석: 기하와 벡터를 중심으로. 수학교육학연구, 24(4), 573-593. (Yang, S. H. & Lee, H. C. (2014). Analysis on the Paper-Based Assessment of Mathematics in High School-Focused on Geometry and Vector, Journal of Educational Research in Mathematics, 24(4), 573-593.)
  18. 이석현 (2010). 평가 문항 제작에 필요한 교사의 지식에 대한 연구: 중등학교 수학과 평가 문항 컨설팅 내용을 중심으로. 단국대학교 박사학위논문. (Lee, S. H. (2010). A study on teacher's knowledge for constructing test items-Based on consulting contents of test items in secondary school mathematics, Doctorial Dissertation, Dankook University.)
  19. 전영주 (2012). 수학과 평가 문항제작의 실제. 한국학교수학회논문집, 15(2), 281-297. (Jeon, Y.-J. (2012). A Study on the Practice of Making up Questions on Schools Mathematics Tests. Journal of the Korean School Mathematics Society, 15(2), 281-297.)
  20. 조혜연 (2013). GeoGebra를 활용한 작도 지도 방안 연구. 한국외국어대학교 석사학위논문. (Cho, H. Y. (2013). A study on the teaching method of geometrical constructions in middle school using GeoGebra, Master's thesis, Graduate School of Education Hankuk University of Foreign Studies.)
  21. 한국과학창의재단 (2011a). 창의 중심의 미래형 수학과 교과내용 개선 및 교육과정 개정 시안 연구. 2011-4. (KOFAC (2011a). A Study on Subject Content Improvement and Curriculum Revision Draft for Future Mathematics focused on Creativity. Korea Foundation for the Advancement of Science & Creativity. 2011-4.)
  22. 한국과학창의재단 (2011b). 2009 개정 교육과정에 따른 수학과 교육과정 연구. 2011-11. (KOFAC (2011b). A Study on Mathematics Curriculum According to 2009 Revised National Curriculum. Korea Foundation for the Advancement of Science & Creativity. 2011-11.)
  23. 한국교육과정평가원 (2012). 대학수학능력시험 출제 매뉴얼 수학 영역. (KICE (2012). Item Development Manual for the College Scholastic Ability Test Mathematics. Korea Institute for Curriculum and Evaluation.)

Cited by

  1. An Analysis on Secondary Mathematics Qualification Training Curriculum for the First Grade Regular Teacher vol.30, pp.3, 2015, https://doi.org/10.29275/jerm.2020.08.30.3.375