References
- 계영희 (2005). 수학에 대한 의식구조와 문화적 접근, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 19(4), 577-586. (Kye, Y. H. (2005). On the Consciousness Structure and Culture Approach on Mathematics, J . Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education 19(4), 577-586.)
- 고호경.이현숙 (2012). 중.고등학생의 배경 변인에 따른 요인별 수학 불안의 차이, 한국학교수학회논문집, 15(3), 487-509. (Ko, H. K. & Yi, H. S. (2012). Difference in Mathematics Anxiety of Middle and high school students per Factor according to Background Variables, Journal of the Korean School Mathematics 15(3), 487-509.)
- 권낙원 (2008). 은유분석을 통한 교사상 분석, 학습자중심교과교육연구, 8(2), 21-47. (Kwon, N. (2008). The Identification of Teacher's Image through Metaphor Analysis, Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction 8(2), 21-47.)
- 김병무 (2007). 대학수학 지도를 위한 공대생의 수학에 대한 태도 조사, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 21(3), 467-482. (Kim, B. M. (2007). The Analysis of the Attitudes of Engineering Students to Mathematics and Its Implications, J . Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education 21(3), 467-482.)
- 김상미 (2005). 수학 수업을 보는 관점으로서의 은유, 대한수학교육학회지 <학교수학>, 7(4), 445-467. (Kim, S. M. (2005). Metaphors on Mathematics Teaching, School Mathematics 7(4), 445-467.)
- 김선.장정애.김미래 (2013). 예비유아교사의 수학불안감 및 수학 교수효능감에 관한 연구, 유아교육학회논집, 17(3), 153-175. (Kim, S., Jang, J. A. & Kim, M. R. (2013). A Study Correlating Pre-service Early Childhood Teachers' Mathematics Anxiety with Mathematics Teaching Efficacy, Early Childhood Education Research & Review 17(3), 153-175.)
- 김선희 (2013). 수학 학습에서 초․중․고 학생들의 정의적 특성에 대한 다각적 분석, 대한수학교육학회지 <학교수학>, 15(1), 61-75. (Kim, S. H. (2013). Many-sided Analysis on Korean Students' Affective Characteristics in Mathematical Learning, School Mathematics 15(1), 61-75.)
- 김영옥 (2009). 이공계 대학 신입생들의 수학불안과 수학 학업 성취도와의 상관관계, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 48(4), 469-479. (Kim, Y. O. (2009). The relationship of mathematics anxiety and achievement in mathematics for college of engineering, The Mathematical Education 48(4), 469-479.)
- 김진호.김상미 (2014). 예비초등교사의 수학교과서에 대한 은유 분석, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 53(1), 147-162. (Kim, J. H. & Kim, S. M. (2014). Pre-service elementary school teachers' metaphors on mathematics textbooks, The Mathematical Education 53(1), 147-162.) https://doi.org/10.7468/mathedu.2014.53.1.147
- 김희진.서종진.표용수 (2011). 대학 입학예정자를 위한 기초수학 수준별 학습지도 방안, 한국학교수학회논문집, 14(3), 339-354. (Kim, H.-J., Seo, J. J. & Pyo, Y.-S. (2011). A Teaching Method of Basic Mathematics for the Matriculants by Ability Grouping, Journal of the Korean School Mathematics 14(3), 339-354.)
- 박정 (2007). 우리나라 중학생의 수학에 대한 정의적 특성 변화와 수학 성취에 미치는 영향력 분석, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 46(1), 19-31. (Park, C. (2007). The Trend in the Korean Middle school students' Affective variables toward Mathematics and Its effect on their Mathematics achievements, The Mathematical Education 46(1), 19-31.)
- 박준식.표용수 (2013). 대학 기초수학 교과목 수준별 학습지도 개선 방안, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 27(1), 19-37. (Park, J. S. & Pyo, Y. S. (2013). Improvement strategies of teaching methods for university basic mathematics education courses by ability grouping, J . Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education 27(1), 19-37.) https://doi.org/10.7468/jksmee.2013.27.1.019
- 박형빈․이헌수 (2009). 대학생들의 교양수학에 대한 인식과 교양수학의 긍정적 인식변화를 위한 방안, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 23(4), 999-1014. (Park, H. B. & Lee, H. S. (2009). On the awareness of mathematics by college students and a suggestion to elevate such awareness in universities, J . Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education 23(4), 999-1014.)
- 서종진.유천성.최은미 (2008). 대학 기초수학 교육 내용의 구성 방안에 관한 연구-생명․나노 관련 분야를 중심으로-, 한국학교수학회논문집, 11(2), 221-247. (Seo, J. J., Ryu, C. S. & Choi, E. M. (2008). Study of Structural Scheme of Basic Mathematics Education in University - Focusing on life and nano-related areas, Journal of the Korean School Mathematics 11(2), 221-247.)
- 송윤희 (2012). 대학 교양수학 수업에서 성취목표, 자기효능감, 불안 및 학습성과와의 관계, 교과교육학연구, 16(4), 1001-1020. (Song, Y. H. (2012). The Relationships among Achievement Goal, Self-efficacy, Anxiety, and Learning Outcomes in Calculus, Journal of the Research Institute of Curriculum Institution, 16(4), 1001-1020.)
- 윤초희 (2013). '은유(metaphor)'를 통해 본 대학생의 글쓰기신념, 교육심리연구, 27(2), 367-394. (Yoon, C. H. (2013). Metaphor in a Study of College Students' Conceptions of Writing, The Korean Journal of Educational Psychology 27(2), 367-394.)
- 이경화 (2010). 교수학적 변환 과정에서의 은유와 유추의 활용, 대한수학교육학회지 수학교육학연구, 20(1), 57-71. (Lee, K. H. (2010). The Role of Metaphor and Analogy in Didactic Transposition, The journal of educational research in mathematics 20(1), 57-71.)
- 이승우 (2001). 학교수학에서의 유추와 은유, 서울대학교 석사학위 논문. (Lee, S. W. (2002). Analogies and metaphors in school mathematics, Master Degree Thesis of Seoul National University.)
- 이은영.전유영 (2013). 은유를 통해 본 예비유아교사들의 수학교육을 위한 교사 역할에 대한 신념, 유아교육학논집, 17(6), 379-400. (Lee, E. Y. & Jeon, Y. Y. (2013). An Analysis of Preservice Preschool Teachers' Beliefs about Teachers' Roles while Teaching Children Mathematics Using Metaphors as a Tool, Young Children, 17(6), 379-400.)
- 이종희.김수진 (2010). PISA 2003 결과에서 수학의 정의적 영역에 영향을 주는 변인 분석, 대한수학교육학회지 <학교수학>, 12(2), 219-237. (Lee, C. H. & Kim. S. (2010). Analysis of Affective Factors on Mathematics Learning According to the Results of PISA2003, School Mathematics 12(2), 219-237.)
- 주미경.권오남 (2003). 학생들의 미분방정식 개념에 대한 수학적 은유의 분석: 개념적 모델의 이중성에 대한 사회문화적 관점, 대한수학교육학회지 <학교수학>, 5(1), 135-149. (Ju, M. K. & Kwon, O. N. (2003). Students' Conceptual Metaphor of Differential Equations: A Sociocultural Perspective on the Duality of the Students' Conceptual Model, School Mathematics 5(1), 135-149.)
- 최계현.한혜숙 (2013). 상호또래교수 활동이 고등학생들의 수학교과에 대한 정의적 특성에 미치는 영향, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 52(3), 423-442. (Choi, K. H. & Han, H. S. (2013). A study on the effects of the reciprocal peer tutoring in high school students' affective characteristics of mathematics, The Mathematical Education 52(3), 423-442.) https://doi.org/10.7468/mathedu.2013.52.3.423
- 최승현.황혜정 (2014). 수학 교과에서의 학생의 정의적 특성 요인의 성취 실태-국내 중등 수업 사례를 중심으로-, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 28(2), 235-253. (Choe, S. H. & Hwang, H. J. (2014). The Current Situations of Enhancing Affective Characteristics focused on the case of secondary school in Korea, J . Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education 28(2), 235-253.) https://doi.org/10.7468/jksmee.2014.28.2.235
- 표용수.박준식 (2010). 대학수학 기초학력 부진학생을 위한 기초수학 지도 방안, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 24(3), 525-541. (Pyo, Y. S. & Park. J. S. (2010). Effective management strategies of basic mathematics for Low achievement students in university general mathematics, J . Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education 24(3), 525-541.)
- 표용수.박준식 (2011). 대학 기초수학 교과목에 대한 수준별 학습지도 방안, 대한수학교육학회지 수학교육학연구, 21(1), 87-103. (Pyo, Y. S. & Park, J. S. (2011). Effective Management Strategies of University Basic Mathematics by Ability Grouping, The journal of educational research in mathematics 21(1), 87-103.)
- 한혜숙.최계현 (2012). 교사의 성별에 따른 수학 수업의 각 단계에서 정의적 특성에 대한 인식 및 실태 차이에 관한 연구, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 26(4), 363-381. (Han, H. S. & Choi, K. H. (2012). A Study on the Mathematics Teachers Gender Difference in Teachers' Perceptions of the Affective Domain in Teaching Practice, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education 26(4), 363-381.)
- 황우형.이유나 (2009). 중등 영재학생과 일반학생의 완벽주의 성향과 수학교과에 대한 정의적 특성과의 관계, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 23(1), 1-38. (Whang, W. H. & Lee, Y. N. (2009). The Relationships between Mathematically Gifted Students and Regular Students in Perfectionism and the Affective Traits, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education 23(1), 1-38.)
- Ashcraft, M. H. & Krause, J. (2007). Working memory, math performance, and math anxiety, Psychonomic Bulletin & Review, 14(2), 243-248. https://doi.org/10.3758/BF03194059
- Bursal, M. & Paznokas, L. (2006). Mathematics anxiety and preservice elementary teachers' confidence to teach mathematics and science, School Science and Mathematics, 106(4), 173-179. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2006.tb18073.x
- Cates, G. L, & Rhymer, K. N. (2003). Examining the Relationship Between Mathematics Anxiety and Mathematics Performance: An Instructional Hierarchy Perspective, Journal of Behavioral Education, 12(1), 23-34. https://doi.org/10.1023/A:1022318321416
- Koovecses, Z. (2003). 은유 (이정화, 우수정, 손수진, 이진희 역), 서울: 한국문화사. (원저 2002년 출판).
- Lakoff, G. & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press.
- Schon, D. (1993). Generative metaphor: A perspective on problem solving in social policy. In A. Ortony (Ed.), Metaphor and thought (2nd ed.) (137-163). NY: Cambridge University Press.
- Schuell, T. J. (1990). Teaching and learning as problem solving. Theory into Practice, 29, 102-108. https://doi.org/10.1080/00405849009543439
- Sfard, A. (1998). On two metahphors for learning and the dangers of choosing just one. Educational Researcher, 27(2), 4-13. https://doi.org/10.3102/0013189X027005004
- Zettle, R. & Raines, S. (2002). The relationship of trait and test anxiety with mathematics anxiety, College Student Journal, 34, 246-258.
- 연합뉴스기사 http://edpolicy.kedi.re.kr/EpnicTrend/Epnic/EpnicTrendViw.php?LstCary=B00802&id=6621
Cited by
- Metaphor Analysis of Highschool Students’ Genre Awareness on Academic Presentation vol.30, pp.None, 2015, https://doi.org/10.18625/jsc.2015..30.325
- 수학 학습에서의 정의적 영역에 관한 국내 연구 동향 분석 vol.30, pp.1, 2016, https://doi.org/10.7468/jksmee.2016.30.1.67
- 2015 개정 교육과정을 반영한 대학 미적분학 교과에 대한 탐색 vol.31, pp.3, 2017, https://doi.org/10.7468/jksmee.2017.31.3.349
- Middle and High School Students’ Awareness of Writing Using Text Mining -Focus on Metaphor Analysis vol.53, pp.2, 2018, https://doi.org/10.20880/kler.2018.53.2.141