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Effect of Brand Extension on Parent Brand in Mobile Service

모바일 서비스에서 브랜드 확장이 모 브랜드에 미치는 영향

  • Received : 2014.11.24
  • Accepted : 2014.12.11
  • Published : 2015.01.28

Abstract

The purpose of this research is to investigate the effects of brand extension on original brand in mobile market. TAM (Technology Acceptance Model) was used in current research to verify the 'intention to use of mobile service', and 'perceived usefulness', 'perceived ease of use', and the effect of 'extended brand's intention to use' on continuous 'intention to use in original brand' are verified in the process. According to the results, TAM was found to be appropriate to verify the intention to use of mobile service. Also by verifying the effect of decision factor, it is found that perceived ease of use have positive(+) influence on continuous intention to use of original brand. According th this finding, marketers will be able to understand better in performing strategies in mobile service environment.

본 연구는 브랜드 확장 전략을 모바일 서비스 시장 내에서 사용했을 경우의 그 영향에 대해서 탐구하고자 한다. 오프라인 시장과 온라인 시장에서 브랜드 확장 전략의 활용이나 중요성에 대한 많은 연구가 진행되어진 것에 비해서 최근 급속도로 성장한 모바일 서비스와 관련되어서는 그 연구가 미흡하여왔다. 이를 위해서 본 연구에서는 모바일 서비스 시장에서 소비자의 사용의도를 파악하는데 적합한 것으로 확인된 기술수용모델을 사용해서 모바일 서비스의 사용의도를 확인하고, 그 과정에 지각된 유용성과 지각된 용이성, 확장 브랜드의 사용의도가 모 브랜드의 지속적 사용의도에 미치는 영향에 대해서 확인하였다. 그 결과 본 연구에서는 기술수용모델이 모바일 서비스의 사용의도 파악에 유효한 모델임을 재확인하고, 결정 변인들의 영향을 확인함으로써 마케터들이 모바일 서비스 환경에서 전략을 수행하는데 있어 도움이 될 기반들과 확장 브랜드의 지각된 용이성이 모 브랜드의 지속적 사용의도에 정(+)의 영향을 준다는 것을 확인할 수 있었다.

Keywords

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