References
- T. Gamble, "Brand Extension," in L. Adler, Plotting Marketing Strategy, New York: Simon & Schuster, pp.165-77, 1967.
- 이학식, 김종성, "상표확장효과의 조절변수로서 소비자 특성과 지각의 역할평가", 마케팅연구, 제14권, 제2호, pp.23-44, 1999.
- D. A. Aaker and K. L. Keller, "Consumer Evaluations of Brand Extensions," Journal of Marketing, Vol.54, No.1, pp.27-41, 1990. https://doi.org/10.2307/1252171
- E. M. Tauber, "Brand Leverage: Strategy for Growth in A Cost Controlled World," Journal of Advertising Research, Vol.28, August/September, pp.26-30, 1988.
- A. Baldinger, "Defining and Applying the Brand Equity Concept: Why the Researcher Should Care," Journal of Advertising Research, Vol.30, No.3, pp.2-5, 1990.
- L. E. Haller, "Branded Product Pricing Strategies in the Catsup and Cottage Cheese Industries: The Effects of Brand Share and Cooperative Presence," Doctoral dissertation, University of Connecticut, 1994.
- P. Kotler, Marketing administration: analysis, planning, implementation and control, Atlas, 1994.
- P. H. Farquhar, P. M. Herr, and R. H. Fazio, "A Relational Model for Category Extensions of Brands," in Advances in Consumer Research, Vol.17, Provo, UT: Association for Consumer Research, pp.856-860, 1990.
- K. L. Keller, Strategic Brand Management: Building, Measuring and Managing Brand Equity, New Jersey : Prentice Hall, 2007.
- D. R. John, B. Loken, and C. Joiner, "The Negative Impact of Extensions: Can Flagship Products Be Diluted?," Journal of Marketing, Vol.62, January, pp.19-32, 1998. https://doi.org/10.2307/1251800
- 장동련, 전미연, "브랜드확장에 따른 문화적 브랜드 커뮤니케이션 전략에 관한 연구-패션브랜드의 식문화공간 브랜드확장을 중심으로," 디자인지식저널, 제21권, pp.253-264, 2012.
- S. K. Reddy, S. L. Holak, and S. Bhat, "To Extend or Not to Extend: Success Determinants of Line Extensions," Journal of Marketing Research, Vol.31, No.2, pp.243-262, 1994. https://doi.org/10.2307/3152197
- 김주호, BRANDING, 서울: 두남, 2008.
- 김기석, 신봉섭, "모브랜드 제품-확장브랜드 제품간 유사성이 확장제품평가에 미치는 영향 - 프랜차이즈 브랜드를 중심으로-", 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제11호, pp.378-389, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.11.378
- 윤성중, "유통경로 유형별 모 브랜드태도와 브랜드확장 평가도의 관계", 한국콘텐츠학회논문지, 제9권, 제10호, pp.349-359, 2009. https://doi.org/10.5392/JKCA.2009.9.10.349
- 김성호, 방호열, "인스턴트 메신저 서비스 이용자의 서비스 품질과 전환비용에 관한 연구", Journal of Global Academy of Marketing Science, Vol.15, No.1, pp.1-20, 2005.
- 안주아, 신명희, "인터넷 포털 브랜드의 지각된 품질이 이용자의 선호도 및 방문의도에 미치는 영향", 한국광고홍보학회, 제9권, 제1호, pp.139-165, 2007.
- 이재신, 연보영, 박영춘, "브랜드 확장 서비스의 수용과 모 브랜드 이용의 연관성", 한국언론학보, 제54권, 제1호, pp.315-336, 2010.
- K. L. Keller, "Conceptualizing, Measuring, Managing Customer-Based Brand Equity," Journal of Marketing, Vol.57, No.1, pp.1-22, 1993. https://doi.org/10.2307/1252054
- Z., Gurhan-Canli and D. Maheswaran, "The Effects of Extensions on Brand Name Dilution and Enhancement," Journal of Marketing Research, Vol.35, No.4, pp.464-473, 1998. https://doi.org/10.2307/3152165
- M. Morrin, "The Impact of Brand Extension on Parent Brand Memory Structures and Retrieval Processes," Journal of Marketing Research, Vol.36, No.4, pp.517-525, 1999. https://doi.org/10.2307/3152005
- S. Czellar, "Consumer Attitude toward Brand Extensions: An Integrative Model and Research Propositions," International Journal of Research in Marketing, Vol.20, No.1, pp.97-115, 2003. https://doi.org/10.1016/S0167-8116(02)00124-6
- B. Loken and D. R. John, "Diluting Brand Beliefs: When Do Brand Extensions Have A Negative Impact?," Journal of Marketing, Vol.57, No.3, pp.71-84, 1993. https://doi.org/10.2307/1251855
- P. A. Dacin and D. C. Smith, "The Effect of Brand Portfolio Characteristics on Consumer Evaluations of Brand Extensions," Journal of Marketing Research, Vol.31, No.2, pp.229-242, 1994. https://doi.org/10.2307/3152196
- S. Balachander and S. Ghose, "Reciprocal Spillover Effects: A Strategic Benefit of Brand Extensions," Journal of Marketing, Vol.67, No.1, pp.4-13, 2003. https://doi.org/10.1509/jmkg.67.1.4.18594
- T. Meyvis and C. Janiszewski, "When Are Broader Brands Stronger Brands? An Accessibility Perspective on The Success of Brand Extensions," Journal of Consumer Research, Vol.31, No.2, pp.346-357, 2004. https://doi.org/10.1086/422113
- M. Fishbein and I. Ajzen, Belief, Attitude, Intention, And Behavior: An Introduction to Theory and Research, Vermont; ARRP Group, 1975.
- F. D. Davis, "Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, And Use Acceptance of Information Technology," MIS quarterly, Vol.13, No.3, pp.319-340, 1989. https://doi.org/10.2307/249008
- 이재신, 이민영, "수정된 기술수용모델2 (TAM2)를 이용한 지상파 DMB 휴대폰의 수용에 영향을 미치는 요인들에 관한 연구", 방송문화연구, 제18권, 제2호, pp.251-283, 2006.
- F. D. Davis, R. P. Bagozzi, and P. R. Warshaw, "User Acceptance of Computer Technology: A Comparison of Two Theoretical Models," Management science, Vol.35, No.8, pp.982-1003, 1989. https://doi.org/10.1287/mnsc.35.8.982
- E. M. Rogers, Diffusion of Innovations, New York: Free Press, 1995.
- V. Venkatesh and F. D. Davis, "A Theoretical Extension of The Technology Acceptance Model: Four Longitudinal Field Studies," Management Science, Vol.46, No.2, pp.186-204, 2000. https://doi.org/10.1287/mnsc.46.2.186.11926
- V. Venkatesh and M. G. Morris, "Why Don't Men Ever Stop to Ask for Directions? Gender, Social Influence, and Their Role in Technology Acceptance and Usage Behavior," MIS quarterly, Vol.24, No.1, pp.115-139, 2000. https://doi.org/10.2307/3250981
- B. Szaina, "Empirical Evaluation of The Revised Technology Acceptance Model," Management Science, Vol.42, No.1, pp.85-92, 1996. https://doi.org/10.1287/mnsc.42.1.85
- M. Parthasarathy and A. Bhattacherjee, "Understanding Post-Adoption Behavior in The Context of Online Services," Information Systems Research, Vol.9, No.4, pp.362-379, 1998. https://doi.org/10.1287/isre.9.4.362
- P. E. Pedersen, L. B. Methlie, and H. Thorbjornsen, "Understanding Mobile Commerce End-User Adoption: A Triangulation Perspective And Suggestions for An Exploratory Service Evaluation Framework," In System Sciences, 2002. HICSS. Proceedings of the 35th Annual Hawaii International Conference on, 8pp. IEEE. 2002.
- 이건창, 정남호, 이종신, "국내 인터넷 뱅킹 사용자의 이용의도에 영향을 미치는 요인간 관계에 관한 실증연구", Asia Pacific Journal of Information Systems, Vol.12, No.3, pp.191-212, 2002.
- 한광현, 김태웅, "게임 콘텐츠 특성과 단말기 요인을 고려한 모바일게임 사용의도의 영향요인에 관한 연구", Information Systems Review, Vol.7, No.2, pp.41-59, 2005.
- 김효정, 한창희, 서보밀, 김근종, "모바일 게임 이용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구", 한국전자거래학회지, 제10권, 제1호, pp.1-19, 2005.
- 정수연, 박철, "서비스 유형의 조절효과를 고려한 모바일 서비스 수용에 영향을 미치는 요인: 모바일 게임과 모바일 금융 서비스를 중심으로", Information Systems Review, Vol.9, No.1, pp.23-44, 2007.
- 박진표, 김재영, "모바일 광고의 수용자 반응에 관한 연구", 옥외광고학연구, 제7권, 제4호, pp.71-103, 2010.
- http://www.durlacher.com/
- V. Oksman and P. Rautiainen, "Perhaps it is a Body Part: How the Mobile Phone Became an Organic Part of the Everyday Lives of Finnish Children and Teenagers," Machines that become us: The social context of communication technology, pp.293-308, 2003.
- A. Aarnio, A. Enkenberg, J. Heikkila, and S. Hirvola, "Adoption And Use of Mobile Services. Empirical Evidence from A Finnish Survey," System Sciences, 2002 HICSS Proceeding of the 35th Annual Hawaii International Conference on, pp.1454-1463, IEEE, 2002.
- B. Anckar and D. D'Incau, "Value Creation in Mobile Commerce: Findings from A Consumer Survey," Journal of information Technology Theory and Application (JITTA), Vol.4, No.1, p.8, 2002.
- 안윤영, "e-비지니스 일반: 모바일 특성과 IT 특성, 그리고 관여가 스마트폰 애플리케이션 만족에 미치는 영향에 관한 연구: 패션 애플리케이션 중심으로", e-비지니스연구, 제12권, 제2호, pp.49-77, 2010.
- 김영채, "모바일 특성과 IT 특성, 그리고 관여가 스마트폰 애플리케이션 만족에 미치는 영향에 관한 연구", e-비지니스 연구, 제12권, 제2호, pp.49-77, 2011.
- B. B. Wang and K. J. Myung, "The Influence of Customers value and Satisfaction in the Mobile Brand Choice - Comparing with Smart phone user of South Korean and Chinese college students," Journal of Korean Society of Design Science, Vol.25, No.2, pp.41-53, 2011.
- 조재희, "건강관련 앱의 지속적 이용에 대한 인지적 사회적 요인: 사회적 영향을 포함한 확장된 기술수용 모델(TAM II)을 중심으로", 홍보학연구, 제18권, 제1호, pp.212-240, 2014.
- 조현, 남달우, 김성희, "스마트폰의 지속적 사용 의도에 관한 연구", e-비지니스 연구, 제12권, 제3호, pp.251-269, 2011.
- 배두환, "스마트폰 사용의도에 관한 연구-신뢰, 자기효능감, 플로우와 기술수용모델을 중심으로", e-비즈니스연구, 제14권, 제2호, pp.47-68, 2013.
Cited by
- Effects of Consumer Propensity and Brand Attitude on Brand Extension Assessment: Focused on Easy Mobile Payment Services vol.55, pp.4, 2017, https://doi.org/10.6115/fer.2017.029