Abstract
The purpose of this paper is to empirically examine whether there are significant relations among rankings of cross-efficiency, web accessibility, and website evaluation. For this purpose, the study uses the KWAH-4 method developed by the Web Accessibility Laboratory in Korea, website evaluation method developed by the Business Development Bank of Canada (BDC), and the cross-efficiency model for 13 Asian container seaports including Korean, Chinese, and Japanese main ports in 3 years (2009, 2010, and 2013) using data for two cases: three inputs (depth, total area, and number of crane) and one output (TEU) in the first case and three inputs and two outputs (TEU and BDC overall score) in the second case. The main empirical results are as follows. First, the ranking orders of cross-efficiency, web accessibility, and website evaluation overall scores are not significantly correlated with each other. Second, if the BDC overall score is included in the output element, the correlation results are improved. However, the correlation coefficient is still low. The container port policy planners should introduce and consider the web accessibility and website evaluation scores when evaluating an efficiency-increasing plan for Korea's main container ports.
본 논문에서는 3개의 투입요소(수심, 총면적, 크레인 수)와, 1개의 산출요소(컨테이너화물처리량)[다른 경우에는 2개의 산출물(TEU와 BDC 총점수)], 그리고 3개년(2009년, 2010년, 2013년)자료를 이용하여 한 중 일 주요항만을 포함한 아시아 13개국의 항만들을 대상으로 하여, 교차효율성 측정, 웹 접근성 평가(KWAH 4), 웹 사이트 평가(BDC, 캐나다 비즈니스 개발은행)결과를 이용하여 각각의 항만들의 순위를 결정한 후에, 상관관계관계분석을 통해서 교차효율성, 웹접근성, 웹 사이트 평가결과의 순위 간에 유의미한 상관관계가 존재하는지를 파악하였다. 실증분석의 핵심적인 결과는 다음과 같다. 첫째, 웹 접근성 및 BDC웹 사이트 평가순위와 교차효율성 모형에 의한 효율성 순위사이의 상관관계분석에서 선형적 연관성은 낮은 것으로 나타났다. 둘째, BDC의 종합점수를 교차효율성 측정의 산출요소로 간주하여 새롭게 측정한 효율성 순위와 웹 사이트 평가와 웹 접근성에 의한 평가순위 사이의 상관분석에서도 낮은 수준의 단조적 증가를 보여 유의미한 상관관계는 보이지 않았다. 본 연구가 갖는 정책적인 시사점은 국내항만의 정책입안자나 경영관리자들은 웹 접근성 지침준수 및 웹 사이트 품질평가 결과를 참고로 하여 웹 사이트를 사용자 편의 중심으로 세심하게 개편해야만 한다.