DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of Women's Health and Disease through Advertisements in Dong-a Newspaper between 1920 and 1945

1920년~1945년까지의 동아일보 광고를 통해 본 여성의 건강과 질병

  • Park, Gyu-Ri (Dept. of Korean Medicine, School of Korean Medicine, Pusan National University) ;
  • Baek, Kyu-Hwan (Dept. of Korean Medicine, School of Korean Medicine, Pusan National University) ;
  • Jung, Ji-Hun (Kyunghee Duksoae Korean Medicine Clinic) ;
  • Lee, Sang-Jae (Dept. of Longevity and Biofunctional Medicine, School of Korean Medicine, Pusan National University)
  • 박규리 (부산대학교 한의학전문대학원 한의학과) ;
  • 백규환 (부산대학교 한의학전문대학원 한의학과) ;
  • 정지훈 (경희덕소애한의원) ;
  • 이상재 (부산대학교 한의학전문대학원 양생기능의학부)
  • Received : 2015.11.05
  • Accepted : 2015.11.15
  • Published : 2015.11.30

Abstract

In this study, we investigated advertisements in Dong-a newspaper about gynecological drugs between 1920 and 1945 and analyzed the awareness of women's health and disease during the Japanese Colonial Rule. The advertisements included leukorrhea, oligomenorrhea, dysmenorrhea, feeling of cold, sterility, hysteria, and sexually transmitted infection and identified inattentive menstruation, improper intercourse, poor pre- and post-natal care as the cause for illness. This study includes the following limitations; it only analysed advertisements from Dong-a newspaper, and most of the drugs were manufactured in Japan and might not accurately reflect the health and disease of Korean women. Suggested future studies may include analysis of institute magazine and Japanese news advertisements during this period.

Keywords

References

  1. 네이버 뉴스 라이브러리 (http://newslibrary.naver.com)
  2. 권창규. 상품의 시대. 서울:민음사. 2014:1-468.
  3. 박은아. 광고에 대한 인식요인과 전반적 광고태도의 관계 연구. 광고학연구. 2006;17(2):193-223.
  4. 이귀옥. 광고를 통해 본 한국사회의 남성성의 변화. 한국광고홍보학회 추계학술발표논문집. 2005;113-130.
  5. 서범석, 원용진, 강태완, 마정미. 근대인쇄광고를 통해 본 근대적 주체형성에 관한 연구: 개화기-1930년대까지 몸을 구성하는 상품광고를 중심으로. 광고학연구. 2004; 15(1):227-266.
  6. 마정미, 강태완. 근대광고 논증을 통해 본 근대적 여성의 주체구성 -1920-80년대 화장품 광고를 중심으로-. 한국광고홍보학회 춘계학술발표논문집. 2005;71-82.
  7. 김응화. 근대 상품광고로 본 新소비문화와 신여성. 동국사학. 2012;52(0):157-197.
  8. 陈自明. 婦人大全良方.
  9. 조헌영. 東洋醫學叢書五種. 서울:學林社. 1983.
  10. 정지훈, 김도훈. 일제강점기 한의학술잡지에 실린 한약업자 광고분석. 한국의사학회지. 2013;26(2):111-122.
  11. 신동원. 조선총독부의 한의학 정책 -1930년대 이후의 변화를 중심으로-. 대한의사학회지. 2003;12(2):110-128.
  12. 허준. 東醫寶鑑. 서울:법인문화사. 2012.