DOI QR코드

DOI QR Code

A study of tunnel concrete lining design using the ground-lining interaction model with the interface element

계면요소를 이용한 지반-라이닝 상호작용 모델에 의한 터널 콘크리트 라이닝 연구

  • 허도학 (한양대학교 공과대학, (주)유신) ;
  • 문현구 (한양대학교 공과대학)
  • Received : 2015.09.25
  • Accepted : 2015.10.27
  • Published : 2015.11.30

Abstract

In NATM tunnel, the Ground-Lining Interaction model(GLI model) had been proposed a one of the numerical analysis as the ground load estimation method of the concrete lining. But this model was not applied with the interface mechanism between the ground and the support member or concrete lining. Therefor in this study, it is implemented as a model for closer than actual states that the interface element applied to the existing GLI model. And the modified GLI formula is proposed with the ground load estimation that is from the numerical results for each ground and rock cover conditions. Based on the numerical results, the ground load acting on concrete lining is reduced to ave. 88~106% in case of IV ground condition and ave. 47~57% in case of weathered soil condition comparing with the existing GLI model. It can be anticipated that the results obtained from this study can be applied to an estimation of the ground load on the concrete lining modeled like as real states, consistent and economical design.

NATM터널의 콘크리트 라이닝에 작용하는 지반하중을 산정하는 방법으로 수치해석적 기법인 지반-라이닝 상호작용모델(Ground-Lining Interaction Model, GLI 모델)에 의한 지반하중 산정방법이 제안되었다. 그러나, 기존의 GLI 모델은 지반과 지보재 또는 콘크리트 라이닝 사이에 존재하는 계면(Interface)의 구조적 역할을 반영하지 못하였다. 이에 본 연구에서는 기존의 GLI 모델에 계면요소를 반영하여 보다 실제에 가까운 모델로 구현하였다. 그리고, 지반조건 및 토피별 지반하중을 수치해석을 통해 산정하고 기존의 GLI모델 지반하중 상관식을 수정하여 제안하였다. 연구결과, 기존 모델에 비해 계면요소 반영시 지반하중은 토피두께에 따라 IV등급 지반조건에서는 평균 88~106%, 풍화토 지반조건에서는 평균 47~57% 수준으로 감소하였다. 본 연구결과로 콘크리트 라이닝에 작용하는 지반하중을 실제에 가까운 모델로 산정할 수 있으며, 상관식을 이용하여 일관되고 경제적인 설계가 가능하게 될 것으로 예상된다.

Keywords

References

  1. Ahan, K.C., Shin, J.K., Kim, J.D., Won, K.Y., Kim, T.K. (2004), "The support design with mesurement of shotcrete bonding strength", Spring Conference Proceeding of Korean Society for Rock Mech, pp. 31-45.
  2. Chang, S.B., Hong, E.J., Moon, S.J. (2005), "A study on effect of shotcrete adhesive strength on large section rock tunnel stability", J of Tunn Underground Space Association, Vol. 7, No. 4, pp. 305-311.
  3. Chang, S.B., Huh, D.H., Moon, H.K. (2006), "A study of tunnel secondary lining design using ground-lining interaction model", J of Tunn Underground Space Association, Vol. 8, No. 4, pp. 365-375.
  4. Chang, S.B., Lee, S.Y., Suh, Y.H., Yun, K.H., Park, Y.J., Kim, S.M. (2010), "A study on field change case of tunnel concrete lining designs using GLI(Ground Lining Interaction) model", Journal of Korean Society for Rock Mechanics, TUNNEL & UNDERGROUND SPACE, Vol. 20, No. 1, pp. 58-64.
  5. Huh, D.H., Chang, S.B., Moon, H.K. (2008), "A study on the secondary tunnel lining design using a ground-lining interaction model", J of the Korean Society of Mineral and Energy Resources Engineers, Vol. 45, No. 4, pp. 370-380.
  6. Kim, S.H., Kim, K.L., Jeong, S.S., Choi, W.I., Lee, K.J., Lee, S.W. (2012), "Estimation of the ground loads acting on concrete lining in NATM tunnel", Spring Conference Proceeding of Korean Society for Railway, pp. 415.
  7. Kim, S.H., Kim, K.L., Park, J.J., Kim, D.H., Lee, S.W., Kim, C.Y. (2012), "A study on the design loads of concrete lining using ground-lining interaction model in NATM tunnel", the 38st ITA- AITES World Tunnel Congress, pp. 417.
  8. Seo, S.H., Chang, S.B., Lee, S.D. (2001), "An analysis model of the secondary tunnel lining considering ground-primary support-secondary lining interaction", Tunnel&Underground, J. of Korean Society for Rock Mech., Vol. 12, No. 2, pp. 107-114.