DOI QR코드

DOI QR Code

Narrative Composition and Visual Representation of Alternative History in FPS Game Trailer -By focusing on

FPS 게임 트레일러 속 대체 역사적 서사구성과 시각적 재현 - <울펜슈타인: 더 뉴 오더>를 중심으로

  • 최도원 (동서대학교 일반대학원 영상콘텐츠학과) ;
  • 이현석 (동서대학교 일반대학원 영상콘텐츠학과)
  • Received : 2015.10.31
  • Accepted : 2015.11.26
  • Published : 2015.12.31

Abstract

When was launched in 2014, it was immediately ranked 2nd in English gross sales record in the first half of 2014, attracting huge attention from avid game users. Colin Moriarty(2014) states that the worldwide popular game, , lies on the alternative history assumption, 'what if Nazi Germany won the second world war? In regard to this, this research addresses how the characteristics of alternative history was adopted and visually represented in FPS game trailer. In terms of research method, firstly, literatures will be reviewed about definition of alternative history and some of the previous examples where alternative history was applied in novels, films and games. Secondly, narrative composition of alternative history is categorized as three sequential phases, (1) borrowing real history material, (2) connection between real and fictional history and (3) reconstruction of history through reinterpretation. Thirdly, the live-action game trailer will be analysed by three sequential phases of narrative composition, and CG game character and background will be analysed by spatial background, characters and props. The phase of 'borrowing' has used the historic images related to the World War II, and the phase of "connection' has composited by "connection through circumstantial events". The phase of 'reconstruction' has unfolded its fictional narrative in the form of "limited fictional history" In addition to this, has constructed dystopia world through composing of historic images and CG characters by SF design. In the light of this, the narrative composition of alternative history successfully extends to game area.

2014년 5월 FPS 게임 <울펜슈타인 더 뉴 오더(Wolfenstein The New order), 2014>는 출시된 직후 영국 주간차트 플랫폼 부분에서 상위에 오르는 등 게임유저들의 흥미를 유도하였다. 이러한 세계적 흥행에 대해 Colin Moriarty(2014)는 "나치가 2차 세계대전에서 승리했다면 어떻게 되었을까?" 라는 대체 역사적 서사구성을 구현하였기 때문이라고 하였다. 이에, 본 연구에서는 기존의 전통적인 FPS 게임과는 다른 울펜슈타인의 최신작 <울펜슈타인 더 뉴 오더(Wolfenstein The New order), 2014>를 사례대상으로 하여 대체 역사적 특성이 어떻게 게임 트레일러와 그래픽 디자인 속에서 내재되는지 살펴보는 것을 목적으로 한다. 이를 위해, 첫째, 대체역사의 정의와 등장 배경, 그리고, 소설, 영화, 게임에서 구현된 대체 역사적 특성에 대해 문헌과 사례를 중심으로 고찰한다. 이를 바탕으로 둘째, '대체 역사'의 서사구성에 대해 (1)실제 역사 소재의 차용, (2)실제와 허구 역사와의 연계, (3)재해석을 통한 대체 역사적 변용 등 순차적으로 분류하였다. 셋째, <울펜슈타인 더 뉴 오더, 2014>의 실사영상 게임 트레일러에 대해 3단계 순차적 서사구성을 중심으로 내러티브에 대해 분석하고, 그래픽으로 구현된 게임캐릭터와 배경에 대해 (1)공간적 배경, (2)등장캐릭터, (3)소품을 기준으로 사례 분석을 진행한다. <울펜슈타인 더 뉴 오더, 2014>의 서사적 구성은 첫째, '차용'의 단계에서 2차 대전 관련 역사적 영상자료를 재구성하여 연출하였으며, 둘째, '연계' 에서는 역사 속 실제 사건이 아닌 당시에 있을 법한 '정황적 허구사건을 통한 연계'로 대체역사적 기점을 구성하였다. 셋째, '변용'의 단계에서는 과거역사의 맥락을 유지하는 '한정적 허구역사'를 SF적 디자인의 그래픽을 통해 게임 속 캐릭터와 공간배경을 디스토피아적 세계로 완성도 있게 구축하였음을 알 수 있다. 본 연구를 통해, <울펜슈타인 더 뉴 오더 (2014)>의 트레일러 영상은 역사기록 영상의 차용을 통한 서사적 구성과 실제를 바탕한 게임 디자인을 효과적으로 재현 및 연출함으로써, 대체역사적 구성이 범세계적 게임 영역에까지 확장되며, 대중오락문화의 수요에 부합함을 알 수 있다.

Keywords

References

  1. 김명석, SF 영화 <2009 로스트 메모리즈>와 소설 <비명을 찾아서>의 서사 비교, 문학과 영상, Vol.8(2003), p.71-102.
  2. 김미경, 대체역사소설의 스펙트럼에 나타난 독일통일 -디트푸르의 <장벽은 라인 강변에 있다>와 베커의 <아름다운 독일>을 중심으로-, 헤세연구, Vol.31(2014), p.131-158.
  3. 권형진, 나치 독일의 도시건설 프로젝트 -베를린.뮌헨.뉘른베르크를 중심으로-, 독일연구 Vol.21(2011), p.89-132.
  4. 류철균, 서성은, 영상 서사에 나타난 대체역사 주제 연구, 어문학, Vol.99(2008), p.421-446.
  5. 박인찬, 미국의 포스트모더니즘 역사소설 - 역사 다시 쓰기와 저항적 자아 찾기, 실천문학, Vol.51(1998), p.273-296.
  6. 한창석, 환상소설을 통한 서사 확장의 가능성 : 복거일, 박민규를 중심으로, 우리문학연구, Vol.34집(2011), p.449-484.
  7. 최도원, 이헌우, 이현석, 디지털 컨셉 아트 전문 스튜디오에 관한 사례 비교 연구 - 애니메이션 및 게임 분야를 중심으로, 만화애니메이션연구, Vol.9(2014), p.167-187.