Abstract
This study was implemented to amass and analyze the data from 500 Seoul district beauty shop workers, which came from the use of the SPSS18.0. The statistical analysis was conducted through frequency for demographic characteristics, validity for factors analysis by using Varimax rotation, and reliability for Cronbach's alpha coefficient.. Also, the analysis was once again analyzed through the Pearson correlation coefficient, where our hypothesis was proven through regression analysis. Our research results have shown that, first, job satisfaction and job performance differed over matters like gender, age, education level, employment conditions, job category, overall work experience, daily work hours, and monthly income. Second, job satisfaction was shown to have a significant influence on job performance, where higher job satisfaction levels led to higher job performance. Thus, job satisfaction was a great factor to increase job performance by fulfilling their needs level. Also, they would act more positive and future-oriented when they have special needs like motivate achievement, wage, promotion, and reward. Therefore, managerial staff should continually develop any programs in order to upgrade beautician's job performance through their job satisfaction.
본 연구는 서울지역 헤어미용실 근무자 500명을 대상으로 SPSS18.0을 활용하여 통계분석을 실시하였다. 통계분석 방법은 표본의 인구통계학적 특성을 파악하기 위한 빈도분석, 타당성을 확인하기 위한 Varimax 직각회전방법을 이용한 요인분석, 신뢰성을 확인하기 위한 Cronbach's ${\alpha}$계수를 이용한 신뢰성 분석을 실시하였다. 또한 분산분석, Pearson의 상관관계 분석을 실시한 후 회귀분석을 통해 가설을 검증하였다. 연구결과 첫째, 인구통계학적 특성에 따른 분산분석 결과 직무만족, 직무성과는 성별, 연령, 교육수준, 직종/직위, 총 경력, 근무 년 수, 일일근무시간, 월 소득별로 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 헤어미용인의 직무만족은 직무성과에 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타나 직무만족 수준이 높을수록 직무성과 수준이 높은 것으로 나타났다. 그러므로 직무만족은 구성원 자신이 담당하고 있는 직무를 통해 자신의 욕구 수준이 충족되어 직무성과를 높이는데 중요한 요인이 되고 있음을 알 수 있었다. 또한 성취동기와 임금, 승진, 보상 등 직무의 욕구를 가질때 헤어미용인들은 더욱 능동적이고 미래지향적인 역할을 수행할 것이다. 따라서 헤어미용인의 직무성과를 높이기 위해서는 직무만족에 주안점을 가질 수 있도록 경영자나 관리자는 프로그램 개발을 지속적으로 제시하여야 할 것이다.