DOI QR코드

DOI QR Code

Design and Implementation of the Alternative Reality Game using NFC Tags

NFC 태그를 활용한 ARG 게임의 설계 및 구현

  • Lee, Yeongha (School of Computer Science and Engineering, Soongsil University) ;
  • Khang, Seungwoo (School of Computer Science and Engineering, Soongsil University) ;
  • Baek, Seunghyuk (School of Computer Science and Engineering, Soongsil University) ;
  • Ha, Minho (School of Computer Science and Engineering, Soongsil University) ;
  • Lee, Sangjun (School of Computer Science and Engineering, Soongsil University)
  • Received : 2015.11.11
  • Accepted : 2015.12.18
  • Published : 2015.12.20

Abstract

Most current games are composed of simple operations without a user's actual movements. because they are made up of only virtual space. For that reason, many side effects arise on a user's body and mind. The Alternative Reality Game(ARG) is new game genre that has an effect to mitigate side effects caused by activity on a virtual space. This new kind of game genre can be instrumental role in creating a greater social intimacy and a higher tendency to cooperate that potentially reaches beyond the game context. In this paper, we suggest a real implementation of ARG using mobile devices and NFC tags. In addition, a noble editor for creating an ARG and a game launcher based on mobile device are suggested.

현재 대부분의 게임은 가상공간에서만 이루어지기 때문에 사용자의 실질적인 움직임이 없이 단순한 조작으로 수행되며, 이로 인해 사용자의 신체 및 정신에 다양한 부작용이 발생한다. 대체 현실 게임은 기존 온라인 게임과 달리 가상 공간과 현실 세계를 연계하여 기존 게임의 부작용을 완화할 수 있는 새로운 게임 장르이며, 게임 참여자간의 사회적 친밀감의 증가로 단순한 게임을 넘어서 새로운 사회적 유대를 형성하는 수단이 될 것으로 기대되고 있다. 본 논문에서는 모바일 기기와 NFC 태그를 활용한 대체 현실 게임의 실제 구현을 보인다. 이를 위해 대체 현실 게임을 제작하기 위한 새로운 편집기와 이를 플레이하기 위한 모바일 기기 기반의 게임 실행기를 구현하였으며, 편집기를 통해 제작된 게임은 모바일 게임 실행기를 통하여 실행된다.

Keywords

References

  1. 이헌주, 김현빈, "3D 게임 제작을 지원하는 저작도구의 개발", 한국멀티미디어학회논문지 제7권 제10호, pp.1464-1477, 2004.
  2. 홍성룡, "가상 현실 인터넷 게임의 부작용 대응 연구", 디지털콘텐츠학회지 제 15권 3호, pp.405-412, 2014.
  3. 이창민, "가상현실과 사용 부작용에 관한 조사 연구", 한국멀티미디어학회지 제 3권 1호, pp.108-117, 1999.
  4. Bonsignore, Elizabeth, et al. "Alternate reality games as platforms for practicing 21st-Century literacies." International Journal of Learning 4.1 (2012): 25-54 https://doi.org/10.1162/IJLM_a_00086
  5. Hugh Davies, "Place as Media in Pervasive Games", RMIT University Melbourne, Australia, Australia (C)2007
  6. 이영하, 강승우, 백승혁, 하민호, 강민수, 이상준, "NFC 태그와 스마트폰을 활용한 ARG 게임 편집기와 게임 실행기 설계 및 구현", 한국정보과학회 동계학술대회논문집, pp. 1156-1157, 2015
  7. Bakioglu, Burcu S, "Alternate Reality Games." The International Encyclopedia of Digital Communication and Society.
  8. Sebastian Deterding, Dan Dixon, Rilla Khaled, Lennart Nacke, "From game design elements to gamefulness: defining 'gamification'", MindTrek '11 Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference: Envisioning Future Media Environments, pp.9-15, 2011
  9. 블리자드 홈페이지 워크래프트3 항목, 2015. 9. 20. (http://kr.blizzard.com/ko-kr/games/war3/)
  10. Ingress 웹사이트, 2015. 11. 8. (https://www.ingress.com/)
  11. 김형준, 권태경, "NFC 기술 동향과 보안 이슈", 한국통신학회논문지 제29권 8호, pp.57-64, 2012.