DOI QR코드

DOI QR Code

신호교차로 좌회전 효율적 처리를 위한 유턴차로 설치방법 연구

A Study on Installation of U-Turn Lane for Efficient Operation of Left Turn at Signalized Intersections

  • 투고 : 2015.11.24
  • 심사 : 2015.12.10
  • 발행 : 2015.12.31

초록

지금까지 유턴차로의 설치방법들에 관한 연구는 다양하게 이루어져 왔다. 그러나 구체적인 기준이 제시되지 못하고 있어 유턴차로 설계기준의 마련이 시급한 것으로 판단된다. 본 연구에서는 인천광역시 상업지역을 대상으로 현장조사를 수행하고, 해당 자료를 활용하여 도시부상업지역 내 신호교차로의 효율적인 좌회전 처리를 위한 유턴허용구간의 적정길이와 전방교차로로부터 유턴 허용구간까지의 최소거리를 산정하여 구체적인 설계기준을 제시하였다. 연구 결과 유턴허용구간의 적정길이는 32m로 산출되었고, 전방 교차로로부터 유턴허용구간의 시점까지의 최소 이격거리는 좌회전 차로수가 1차로인 경우 72m, 2차로인 경우 40m, 3차로인 경우 24m인 것으로 도출되었다. 이렇게 도출된 결과값을 현장조사 값과 비교한 결과 유턴허용구간의 길이 및 전방교차로로부터 유턴허용구간 시점까지의 최소 이격거리가 유사한 조건하에서도 차이가 크게 남을 확인할 수 있었다. 이는 유턴차로의 설계에 관한 구체적인 기준이 제시되어있지 않아 발생된 결과로 판단된다. 본 연구의 결과를 향후 유턴차로의 설계에 반영한다면 보다 안전하고 효율적인 교차로 운영이 가능해 질 수 있을 것으로 판단된다.

Until now, u-turn lane installation methods have been studied variously. But, There is no specific standard yet. This study ranges are commercial area in Incheon metropolitan city through field investigation and presents specific design standard for efficient operation of left turn using a field data through calculating relevant permitted u-turn lane length and minimum separation distance from the front intersection to starting point of permitted u-turn lane in urban signalized intersections in commercial area. Relevant permitted u-turn lane length is found to be 32m and minimum separation distances from the front intersection to starting point of permitted u-turn lanes are 72m, 40m, 24m in case of 1 left turn lane, 2 left turn lanes and 3 left turn lanes respectively. By comparing result values and field data, they had a large difference under the similar situations in their lengths. This result is caused of no specific standard about design of u-turn lanes. If results of this study applied to design of u-turn lanes, signalized intersections in urban commercial areas would be operated more safety and efficiently.

키워드

참고문헌

  1. Incheon Metropolitan City,(2009),"Incheon MetropolitanCity Planningalsooversees"
  2. Incheon Metropolitan City,(2012),"2012urban transportbasics investigation"
  3. Incheon Metropolitan City, IncheonMetropolitan Police Agency, (2013),"2012central and local traffic signaling equipment operating data(Article1)."
  4. Incheon Metropolitan City, IncheonMetropolitan Police Agency, (2013), "2012Traffic Signal Central andlocaldevice operatingsystemresources(Article2)."
  5. Do, C, H, (2005), "TrafficEngineeringPrinciples(above)revision ofArticle2", p.76
  6. Korean Society of Civil Engineers,(2009),"Commentaryon the structurefacilitiesstandardrulesof the road", pp.46-53.
  7. Police,(2012),"Trafficpavement markingInstallation ManagementManual", pp.35-37.
  8. Lim, S. J., Park. J. T., (2013), Development of Traffic Accident Models in Seoul Considring Land Use Characteristics, Journal of the Korea Society of Disaster information Vol.9 No.1 pp.33-49
  9. Lee, J. H.,Park, J. J., Ha, T. J.,(2008),"A Study on theU-Turn location and fair estimate of the acceptable range in length signalized intersections",Journalof TransportationArticle26No. 1.
  10. Park, K..W., (,2009),"Study on urban signalized intersections U-Turn allowed sections design standards", Chonnam National University doctoral thesis
  11. Oh, Y. P., Lee, Y. B.,(,2004), "Study on the Properties and building proper trafficsignal timingmodels ofU-Turn",scheduledforLandandUrban PlanningInstituteConference.pp.585-596.
  12. Yang, J. H., Choee, U. J., Park, H. W., (2013), "Research on the Optimal inner-city commercial areas waiting car length calculatedconsidering the distribution characteristics of my arrivalsignalized intersection, turn left",Institute for Transportation Conference
  13. Daniel L. Carter, (2004), "Operational and Safety Impacts of U-Turns at Signalized Intersections.", North Carolina State University.
  14. Naver Mapmap.naver.com
  15. Incheon Traffic Information Center www.fitic.go.kr

피인용 문헌

  1. Assessing the Effects of Indirect Left Turn on a Signalized Intersection Performance: A Case Study for the Tehran Metropolitan Area vol.07, pp.11, 2017, https://doi.org/10.4236/ojapps.2017.711045
  2. 개별 속도자료기반 도로구간 CO2 배출량 원단위 산정 방안 vol.13, pp.1, 2017, https://doi.org/10.15683/kosdi.2017.03.31.96