Abstract
FMS which has a concept that wireless terminal can replace wire terminal services is a technologies that is can provide service costs same as wire terminal in the special zone. Enterprise type of FMC that is developed making up for the weak point is must have to improve voice quality and FMC performance in the soft phone. This paper measure voice quality based on the one way of the total estimated delay time of FMC to carry out IMS services between IP-PBX and FMC soft-phone to operate it's controller optimally and put forward evidence to be in 120ms and 150ms in the VoIP FMC voice quality. To measure FMC performances in four categories evaluated trials and prove its performances.
FMS는 무선단말이 유선단말의 동일한 서비스를 대치하는 개념으로 특정 지역 내에서 서비스 비용을 유선단말과 동일하게 제공함으로써 사용자는 기존의 유선단말의 서비스를 무선단말로 사용토록 유도하는 기술이다. 기업 형 FMC의 문제점을 보완하여 개발한 FMC의 개선 항목 중에 가장 어려운 부분은 소프트 폰의 음성품질 확보와 FMC의 성능이다. 본 논문에서는 IP-PBX와 연동하며 IMS(IP Multi-Media Subsystem) 서비스를 수행 할 수 있는 FMC 컨트롤러를 최적으로 운영하기 위해 IP-PBX와 FMC 소프트 폰과의 단방향의 전체 예상 지연 시간을 기준으로 음성 품질을 측정하여 VoIP FMC의 음성품질이 전달지연 기준인 120ms에서 150ms사이에 있는 것을 보였다. 또한 FMC의 성능을 측정하기 위해서 4가지 항목에 대하여 실험 평가하여 그 성능을 입증 하였다.