참고문헌
- 강문봉, 강완, 김남희, 김수환, 나귀수, 박경미, 박영배, 백석윤, 송상헌, 유현주, 이경화, 이중권, 임문규, 임재훈, 장혜원, 정동권, 정영옥, 정은실, 허혜자(2009). 초등 수학 학습지도의 이해. 양서원.
- 강윤수, Chae Jeong-Lim(2010). 유리수 개념에 대한 대학생들의 이해와 추론. 한국학교수학회논문집, 13(3), 483-498.
- 교육과학기술부(2011). 수학 5-2. 서울: 두산동아.
- 교육과학기술부(2012), 교육과학기술부 고시 제2011-361호(별책 8) 수학과 교육과정.
- 교육부(2015a). 교사용지도서 수학 6-1. 서울: 천재교육.
- 교육부(2015b). 수학 6-1. 서울: 천재교육.
- 김수미(2015). 수학용어에 대한 논쟁을 통해 본 비(比) 에 대한미국과 한국의 관점차. 수학교육학연구, 25(3).
- 김수현, 나귀수. (2008). 비와 비율 지도에 대한 연구. 수학교육학연구, 18(3), 309-333.
- 박희옥, 박만구(2012). 비와 비율 학습에서 나타나는 초등학교 학생들의 인식론적 장애 분석. 초등수학교육, 15(2), 159-170.
- 방정숙, 김상화(2007). 초등 교사의 수학과 교수 법적 내용 지식 정립을 위한 교수.학습 자료 개발. 한국학교수학회논문집, 10(1), 129-148.
- 정은실(2003a). 비 개념에 대한 교육적 분석. 수학교육학연구, 13(3), 247-265.
- 정은실(2003b). 비 개념에 대한 역사적, 수학적, 심리적 분석. 학교수학, 5(4), 421-440.
- 장혜원(2002). 초등학교 수학에서 비의 값과 비율 개념의 구별에 대한 논의. 학교수학, 4(4), 633-642.
- 홍갑주(2013). 초등학교 2007 개정 교과서 비와 비율 관련 용어에 대한 고찰. 수학교육학연구, 23(2), 285-295.
- Ball, D. L., Thames, M. H., & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What Makes It Special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407. https://doi.org/10.1177/0022487108324554
- Baroody, A. J. & Coslik, R. T. (2006). 수학의 힘을 길러주자. (권성룡, 김남균, 김수환, 김용대, 남승인, 류성림, 방정숙, 신준식, 이대현, 이봉주, 조완영, 조정수 공역). 경문사. (원저는 1998년 출판).
- Ben-Chaim, D., Keret, Y., & Ilany, B. S. (2012). Ratio and proportion. Sense Publishers.
- Borasi, R. (1987). Exploring mathematics through the analysis of errors. For the learning of Mathematics, 7(3), 2-8.
- Cheang, W. K., Yeo, J. K. K., Chan, E. C. M., & Lim-Teo, S. K. (2007). Development of mathematics pedagogical content knowledge in student teachers. The Mathematics Educator, 10(2), 27-54.
- Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. (1994). Handbook of qualitative research. Thousand Oaks, CA: Sage.
- Ding, M. (2008). Teacher knowledge necessary to address student errors and difficulties about equivalent fractions. In Kulm, G. (Ed.), Teacher Knowledge and Practice in Middle Grades mathematics. (pp. 147-171). Rotterdam, Netherlands: Sense.
- Ekawati, R., Lin, F. & Yang, K. (2015). Primary Teachers' knowledge for teaching ratio and proportion in Mathematics: The case of Indonesia. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 11(3), 513-533. https://doi.org/10.12973/eurasia.2015.1354a
- Freudenthal H. (1983). Didactical phenomenology of mathematical structures. D. Reidel Publishing Company.
- Hiebert, J., & Wearne, D. (1988). Instruction and cognitive change in mathematics. Educational Psychologist, 23, 105-117. https://doi.org/10.1207/s15326985ep2302_3
- Lamon, S. J. (2006). Teaching fractions and ratios for understanding. New Jersey : Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
- Lamon, S. J. (2007). Rational and proportional reasoning: Toward a theoretical framework for research. In Frank K. Lester, Jr. (Ed.), Second Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning. (Vol. 1, pp.629-668). United States of America: Information Age Publishing.
- Lobato, J., & Ellis, A. B. (2010). Essential understandings: Ratios, proportions, and proportional reasoning. In R. M. Zbiek (Series Ed.), Essential understandings. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics (NCTM).
- Ma, L. (1999). Knowing and teaching elementary mathematics: Teachers' understanding of fundamental mathematics in China and the United States. Mahwah, NJ: Erlbaum.
- Ma, L. (2002). 초등학교 수학 이렇게 가르쳐라.(신현용, 승영조, 공역). 서울: 승산. (원저는 1999년 출판).
- Manizade, A. G., & Mason, M. M. (2011). Using Delphi methodology to design assessments of teachers' pedagogical content knowledge. Educational Studies in Mathematics, 76(2), 183-207. https://doi.org/10.1007/s10649-010-9276-z
- Marshall, S. P. (1993). Assessment of rational number understanding: A schema-based approach. Rational numbers: An integration of research, 261-288.
- Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14. https://doi.org/10.2307/1175860
- Streefland, L. (1984). Search for the Roots of Ratio: Some Thoughts on the Long Term Learning Process (Towards... A Theory): Part I: Reflections on a Teaching Experiment. Educational Studies in Mathematics, 15(4), 327-348. https://doi.org/10.1007/BF00311111
- Streefland, L. (1985). Search for the Roots of Ratio: Some Thoughts on the Long Term Learning Process (Towards... A Theory): Part II: The Outline of the Long Term Learning Process. Educational Studies in Mathematics, 16(1), 75-94. https://doi.org/10.1007/BF00354884
- Thomson, P. (1994). The development of the concept of speed and its relationship to concepts of Rate. In G. Harel & J. Confrey (Eds.), The development of multiplicative reasoning in the learning of mathematics (pp.181-234). Albany, NY : Sunny Press.
- Vergnaud, G. (1983). Multiplicative structures. In R. Lesh & M. Landau (Eds.), Acquisition of mathematics concepts and processes (pp. 127-174). New York: Academic Press.