DOI QR코드

DOI QR Code

Developing Essay Type Questions and Rubrics for Assessment of Mathematical Processes

수학적 과정 평가를 위한 서술형 문항 및 채점기준 개발 연구

  • Received : 2014.10.02
  • Accepted : 2014.11.23
  • Published : 2014.11.30

Abstract

Mathematical process is an issue in current mathematics education. In this paper discuss how to assess the mathematical process using essay type questions. For this we first suggest the concept of Mathematical Process Oriented Question which is an essay type question and possible to assess mathematical processes, that is, the mathematical communication, reasoning, and problem solving as well as mathematics knowledge. And we develop a framework for developing the mathematical process oriented question and rubric, examples of assessment standards and those questions containing rubric for assessing mathematical processes. The results of this paper can serve as basic data and examples for follow up research about mathematical process assessment.

근래 수학의 학습에서 수학의 내용뿐만 아니라 수학적 과정을 평가할 수 있는 문항의 중요성에 대한 인식이 확산되고 있다. 본 연구에서는 수학의 내용과 더불어 수학적 과정 즉, 수학적 의사소통, 추론, 문제해결을 명시적인 평가요소로 포함하는 서술형 문항으로서 '수학적 과정 문항'이라는 개념을 제안하고, 수학적 과정 문항의 제작을 위한 예시 평가기준과 문항 및 채점기준 개발을 통해 서술형 문항을 활용한 수학적 과정 평가 방안을 논의한다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부 (2011a). 수학과 교육과정. 교육과학기술부 고시 제 2011-361호[별책 8].
  2. 교육과학기술부 (2011b). 중등학교 학사관리 선진화 방안. 2011년 12월 13일 보도자료.
  3. 김도한 외 (2009). 창의 중심의 미래형 수학과 교육과정 모형 연구. 한국과학창의재단.
  4. 도종훈.허선희 (2012). 수리논술 평가의 현황과 교육적 활용 방안. 교육논총 제17집, (pp. 93-110).
  5. 박혜숙.김영국.박규홍.박윤범.도종훈 (2013). 서술형 중심의 지필평가 기반 조성. 한국과학창의재단.
  6. 방정숙.김상화 (2006). 문제해결과 관련된 제7차 초등학교 수학과 교육과정 및 교과용 도서 분석. 학교수학, 8(3), (pp. 341-364).
  7. 이종희.김선희.채미애 (2001). 수학적 의사소통 능력의 평가 기준 개발, 대한수학교육학회지 수학교육학연구, 11(1), (pp. 207-221).
  8. 이종희.김선희 (2002). 수학적 의사소통, 교우사.
  9. 전평국.김은희.김원경 (2002). 수학적 추론 능력 평가 기준에 관한 연구, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 13, (pp. 425-455).
  10. 정상권.이경화.유연주.신보미.김구연 (2012). 과정 중심의 수학교과 평가방안 연구. 한국과학창의재단.
  11. 한국교육과정평가원 (2007). 국가수준 학업성취도 평가 출제 매뉴얼.
  12. 일본문부성 (2008a). 소학교학습지도요령. 東京: 대장성인쇄국.
  13. 일본문부성 (2008b). 중학교학습지도요령. 東京: 대장성인쇄국.
  14. NCTM (1989). The curriculum and evaluation standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
  15. NCTM (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author. 류희찬, 조완영, 이경화, 나귀수, 김남균, 방정숙 공역(2007). 학교 수학을 위한 원리와 규준. 서울: 경문사.
  16. Pehkonen, E. (1991). Problem solving in mathematics. ZDM, 23(1), (pp. 1-4).
  17. Pehkonen, E. (1997). Introduction to the concept "open-ended problems" . In Pehkonen, E.(Ed.), Use of open-ended problems in mathematics classroom(pp.7-11). Helsinki University.