Studies on the analysis of current situation and the directions of humanities programmes practising in the education center affiliated with the religious institution : focusing on the applicability of humanities program based on the traditionalcultural resources

종교기관 부설 교육원의 교양교육 프로그램 현황분석과 방향성 검토 - 전통문화 자원에 기반을 둔 교양교육 프로그램 실행 방안을 중심으로 -

  • Received : 2014.10.13
  • Accepted : 2014.11.01
  • Published : 2014.11.30

Abstract

This article is to investigate into the philosophical background and the applicability of the humanities programmes effectively to practice them, not to educate the religious doctrines, based on the traditional-cultural resources in the education center affiliated with the religious institution. These humanities programmes can be understood on the lifelong education associated with a person. In the light of common curriculum practising in the existing education center, contents of those programmes are reviewed with classifying the humanities programmes into 3 parts, that is, eastern classical language education, eastern classical education, and eastern traditional prognosticating arts branching off from the eastern philosophy. Eastern classical language education indicates the classical Chinese characters and literatures in the context of our historical tradition. Eastern classical education implies the education which can acquire classical literatures in a modern way, as a accumulation of knowledges having been in charge of a person's lifelong education, and as a entity responsible for making a person to bring to maturity of his character by comprehending the life of human being and the world in pre-modern, Finally, the eastern philosophy is chosen for the reason that have the very interesting contents which can report facts that recover the integral relationship between nature and human being lacking in contemporaries, and instead of rejecting to interpret human being excessively in terms of materialism, is a significant one endowed with the mission which should develop his potentials through the his lifelong. Especially, eastern traditional prognosticating arts are selected that people has considered with them so kindly, and are the knowledges forming the cores of national culture. It may be a very important that attempts to develop the humanities programmes practising in the education center affiliated with the religious institution are not only the demands of the times in our days, but also a new teaching way replacing with old fashioned teachings.

이 글은 사찰 부설 교육원에서 종교적 교리의 교육이 아닌, 전통문화자원에 기반을 둔 일반 교양교육을 효과적으로 실시하기 위한 프로그램의 철학적 배경과 실천적 방안에 대해서 탐색하고 있다. 이러한 교양교육은 한 개인과 관련된 평생교육의 관점에서 이해될 수 있다. 기존 사회교육원 및 평생교육원에서 시행되고 있는 일반적인 커리큘럼을 참고로 하여, 구체적으로 고전언어교육, 동양고전교육, 동양철학의 한 분파인 역술(易術) 등의 3부분으로 구분하여 효과적인 프로그램의 내용을 살펴보았다. 고전언어교육은 우리나라의 역사적 전통에 따라, 한자와 한문 교육을 의미한다. 동양고전교육은 근대이전 한 개인의 평생교육을 담당해 왔던 지식의 집적체이자, 인간의 삶과 세계의 이해를 깊게 하여, 인격을 성숙하게 발달시키는 역할을 담당했던 실체로서, 고전을 현대적인 방식으로 습득할 수 있게 해주는 교육을 가리킨다. 마지막 동양철학에 대한 교육은 현대인들에게 특별히 결여 되어 있는 자연과 인간의 동질적 관계를 회복하고, 인간의 존재에 대한 과도한 유물론적 인식을 지양하고, 일생을 통해 추구하고 성취해야 할 뜻과 사명을 부여받은 의미 있는 존재라는 것을 알리는데 유용한 교육내용이기 때문에 선택한 것이다. 특히 역술은 우리나라의 전통에서 일반인들이 친근하게 생각하며, 민족 문화의 근간을 형성하는 지식체계라는 점에서 선택되었다. 사찰 부설 교육원에서 일반교양을 습득하기 위한 교육프로그램을 개발하려는 시도는 현대사회의 시대적 요청뿐 아니라, 불교의 오래된 전통적 교화의 새로운 실현의 장이라는 점에서 의의가 깊다고 하지 않을 수 없을 것이다.

Keywords