A Comparative Study on the Method of Internal Alchemy in Southern and Northern Schools of Taoism - Centering on Zhang Bo-duan and Wang Chung-yang

내단도교 남·북종의 단법 비교 -장백단과 왕중양을 중심으로 -

  • Received : 2014.10.12
  • Accepted : 2014.11.01
  • Published : 2014.11.30

Abstract

Taoism is very political orientation from the start have. Internal alchemy has several factions, but southern school and northern school of taoism is typical of this. southern school begun from Zhang Bo-duan in north Song dynasty. Northern school is under Jin dynasty rule by Wang Chung-yang been established. Southern school did not create the platform, but northern school is developed mainly by the denomination from the first. Taoism is basically seek eternal life. Internal alchemy was created a unique discipline to reach the such stage with only Internal alchemy. Southern school's training methods were an elaborate series of logical structure with a counterpart, but northern school's methods is somewhat lacking logically. Southern school claim a training methods from the physical to mental through how to achieve it's ultimate goals, northern school took from mental to spiritual retreat methods that the way to achieve objectives. But northern school's theory of ascetic Practice is difficult to see that the contents are pure. Also, the labours of penance during his training process is the other way with Southern school. These differences are they closely associated with Confucianism and Buddhism, to understand the point of view. Southern school put a primary objective in the personal Practice, while northern school is fundamental to the relief of the people. This can see that has how long life times in southern school and northern school's main members. Because the members of southern school enjoyed great longevity, but northern school's main members was not enjoyed longevity. As a result, the southern school's flow is cut off and northern school became the center form a major organization in the history of china taoism. The southern school assimilated to the northern school. In a pure sense, host and guest's changed.

도교는 처음부터 매우 정치적인 성향을 가지고 있었다. 내단 도교는 여러파가 있었지만 남종과 북종이 대표적이다. 남종은 북송 때에 장백단으로부터 시작되었다. 북종은 금나라의 지배 아래서 왕중양에 의해 창립되었다. 남종은 교단을 만들지 않았으나 북종은 처음부터 교단을 중심으로 발전하였다. 도교는 근본적으로 장생불사를 추구한다. 내단 도교는 내단으로만 그러한 경지에 도달하고자 독특한 수련법을 만들었다. 남종의 수련법은 치밀한 논리적 구조를 가지고 있는데 반하여 북종의 수련법은 그 논리가 다소 부족하다. 남종은 육체적 수련으로부터 정신적 수련을 거쳐 궁극적 목적을 이루는 방법을 취했다. 반면에 북종은 정신적 수련으로부터 육체적 수련을 거쳐 목적을 이루는 방법을 주장하였다. 그러나 북종의 수련법은 순수한 내단법이라고 보기 어려운 내용도 포함하고 있다. 또한 그 수련에서 고행의 과정을 강요하고 있는 것도 남종과는 다른 방법이다. 이러한 차이점들은 그들이 유교와 불교를 이해하는 관점과도 밀접하게 연관된다. 남종은 유교와 선불교를 수련의 첫 단계와 두 번째 단계로 포섭하는 이론을 만들어, 삼교가 마침내 하나의 목적을 달성하는 과정에서 필요하다고 보았다. 이에 반해서 북종은 세 종교가 처음부터 하나의 같은 목적을 가지고 있다고 보았다. 남종은 개인적 수련이 일차적인 목적이고, 북종은 민중의 구제에 근본 목적을 두었다. 이것은 남종과 북종의 주요 인물들의 수명으로 알 수 있다. 남종의 인물들이 대단한 장수를 누렸으나 북종 인물들은 장수를 누렸다고 볼 수 없기 때문이다. 결과적으로, 엄밀하고 장기간의 수련이 필요한 남종은 그맥이 단절되었고, 북종은 거대한 조직을 형성하여 이후 중국 도교의 중심이 되었다. 남종이 북종으로 흡수되었다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국연구재단