Analysis of Experience and Perception in Writing of Students Majoring in Science and Engineering

이공계 대학생의 글쓰기 경험과 인식 분석

  • Oh, Yoon-Jeong (Research Institute of Curriculum Instruction, Ewha Womans University) ;
  • Choi, Kyunghee (Department of Science Education, Ewha Womans University)
  • 오윤정 (이화여자대학교 교과교육연구소) ;
  • 최경희 (이화여자대학교 과학교육학과)
  • Received : 2014.06.10
  • Accepted : 2014.06.18
  • Published : 2014.07.31

Abstract

This research intended to find the desirable orientation of writing education for students majoring in science and engineering. The survey was conducted to investigate the experience and perception of writing of 268 students majoring in science and engineering. Also students who relatively had more writing experience were selected for focus group interview in order to have an in-depth understanding on survey. Finally, the two investigations were combined to find the implication of education of writing for students. The results of the research are as follows. First, the students of science and engineering who participated in the research not only had a relatively insufficient writing experience, but lacked enough education opportunity on systematic writing. The satisfaction of the writing subject was directly affected by the quality of writing instructor and, feedback of the writing and writing process. Second, the students who participated in the research went through various difficulties in their writing process, but the efforts in trying to figure out the cause of the difficulties were relatively insufficient. Third, the students of the research perceived and agreed on the importance of writing and writing skills. They insisted needs of writing exercise, thought exercise for writing, accurate feedback in writing course.

Keywords

References

  1. 강명구, 김상현, 김재영, 김재호, 김준성, 김희준, 오윤선, 이경우, 이상원, 정병기, 정윤석(2008). 과학기술글쓰기. 서울: 서울대학교출판문화원.
  2. 권성규(2010). 공대생 글쓰기 과목에서 가르칠 내용. 공학교육연구, 13(1):3-16.
  3. 김귀분, 신경림, 김소선, 유은광, 김나초, 박은숙, 김혜숙, 이경순, 김숙영, 서연옥(2005). 질적연구방법론. 서울: 현문사.
  4. 김성숙(2008). 미국의 대학 글쓰기 교육과정과 평가. 작문연구, 6:99-125.
  5. 김영천(2006). 질적연구방법론 I. 서울: 문음사.김혜경 (2010). 공학적 글쓰기의 교수방법 연구. 충남대학교 대학원 박사학위논문.
  6. 김훈기(2010). 공학교육인증의 글쓰기 요구와 연구논문 작성: 서울대 공대 '과학과 기술 글쓰기' 강좌 경험을 중심으로. 공학교육연구, 13(4):3-14.7.
  7. 김훈기(2012). 대학 전공에 따른 국어 능력의 요구: 이공계 글 쓰기 및 공학인증 분석. 국어교육, 138:73-90.
  8. 남경완, 조철우(2012). 이공계 글쓰기 교육의 팀티칭 사례 연구. 공학교육연구, 15(1):9-17.
  9. 문수백(2009). 구조방정식모델링의 이해와 적용. 서울: 학지사.
  10. 박상민(2009). 이공계 글쓰기 교육의 특징과 과제. 배달말, 45: 301-326.
  11. 박상태(2008). 이공계 대학생을 위한 글쓰기 교육 개선 방안에 대한 연구: 성균관대학교 율전캠퍼스 사례를 중심으로. 작문연구, 7:181-208.
  12. 신선경(2008a). 과학기술자를 위한 글쓰기 교육의 새로운 방향. 작문연구, 7:35-58.
  13. 신선경(2008b). 과학 탐구와 과학 글쓰기에 대한 텍스트언어학적 접근. 텍스트언어학, 24:75-99.
  14. 신형기, 정희모, 김성수, 이재성, 유현재, 김현주, 한경희, 박권수, 박진영(2006). 모든 사람을 위한 과학 글쓰기. 서울: (주)사이언스북스.
  15. 이진로 (2010). 이공계 대학(원)생의 과학기술 커뮤니케이션 능력 향상 프로그램 개발. 영산대학교 산학협력단, 교육과학기술부.
  16. 이효녕, 이상숙, 이성수, 김남석, 박경숙, 권혁수, 임영구(2009). 공학 계열 글쓰기 교육에 대한 인식 조사. 중등교육연구, 57(1): 167-186.
  17. 정소연, 김상철, 박준영, 유병준, 조용민 (2011). 이공계 전공 글쓰기 교육의 실태 및 현실적인 교육방안: 서울대학교와 해외 대학(MIT, Stanford)의 사례를 중심으로. 공학교육연구, 14(4): 20-28.
  18. 정희모(2004). MIT 대학 글쓰기 교육 시스템에 관한 연구. 독서연구, 11:327-356.
  19. 지현배(2012). 대학 글쓰기 강좌의 개선을 위한 교재와 강의 안 구성 시론. 교양교육연구, 6(1):125-151.
  20. 최재천(2012). 최재천 스타일. 서울: 명진출판.
  21. 최재천(2013). 통섭적 인생의 권유. 서울: 명진출판.
  22. Baig, B.(2011). 하버드 글쓰기 강의 [How to be a writer]. (박병화 역). 에쎄: 서울.(원전은 2010에 출판)
  23. Barrass. R.(2002). Scientists Must Write. London: Routeldge.
  24. Connolly, P.(1989). Writing and the ecology of learning. Writing to learn mathematics and science, 1-14.
  25. Day, S.(1989). Producing better writers in sociology classes: A test of the writing-across-the-curriculum approach. Teaching Sociology, 458-464.
  26. Emig, J.(1977). Writing as a mode of learning. College Composition and Communication, 28(2):122-128. https://doi.org/10.2307/356095
  27. Flower, L. S.(1998). 글쓰기의 문제해결 전략[Problem-solving strategies for writing]. (원진숙, 황정현 역). 서울: 동문선. (원전은 1993에 출판)
  28. Gragson, D. E., & Hagen, J. P.(2009). Developing technical writing skills in the physical chemistry laboratory: A progressive approach employing peer review. Journal of Chemical Education, 87(1):62-65.
  29. Gunel, M., Hand, B., & McDermott, M. A.(2009). Writing for different audiences: Effects on high-school students' conceptual understanding of biology. Learning and Instruction, 19(4):354-367. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2008.07.001
  30. Hand, B., Lawrence, C., & Yore, L. D.(1999). A Writing in science framework designed to enhance science literacy. International Journal of Science Education, 21(10):1021-1035. https://doi.org/10.1080/095006999290165
  31. Hofmann, A. H.(2010). Scientific writing and communication; Papers, proposals, and presentations. NY: Oxford University Press.
  32. Holliday. W. G.(1992). Helping college science students read and write: Practical research-based suggestions. Journal of College Science Teaching, 21:58-61.
  33. Keys, C. W.(1999). Revitalizing instruction in scientific genres: Connection knowledge production with writing to learn to in science. Science Education, 83(2):115-130. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199903)83:2<115::AID-SCE2>3.0.CO;2-Q
  34. Keys, C. W., Hand, B., Prain, V., & Collins, S. (1999). Using the science writing heuristic as a tool for learning from laboratory investigations in secondary science. Journal of Research in Science Teaching, 36(10):1065-1084. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199912)36:10<1065::AID-TEA2>3.0.CO;2-I
  35. Klein, P. D.(2004). Constructing scientific explanations through writing. Instructional Science, 32(3):191-231. https://doi.org/10.1023/B:TRUC.0000024189.74263.bd
  36. Rivard, L. P., & Straw, B. S.(2000). The Effect of Talk and Writing on Learning Science: An Exploratory Study. Science Education, 84(5):566-593. https://doi.org/10.1002/1098-237X(200009)84:5<566::AID-SCE2>3.0.CO;2-U
  37. Moore, R.(1994). Writing to learn Biology. Journal of College Science Teaching, 23(5):289-295.
  38. Moriaty, M.(2008). 비판적 사고와 과학 글쓰기 [Writing science through critical thinking]. (정희모, 김성수, 이재성 역). 서울: 연세대학교 출판부.(원전은 1997에 출판)
  39. Ochsner, R., & Fowler, J.(2004). Playing devil's advocate: Evaluating the literature of the WAC/WID movement. Review of Educational Research, 74(2):117-140. https://doi.org/10.3102/00346543074002117
  40. Paradis, J. G., & Zimmerman, M. L.(2002). The MIT Guide to science and engineering communication. Cambridge: The MIT Press.
  41. Robertson, I. J.(2004). Assessing the quality of undergraduate education students' writing about learning and teaching science. International Journal of Science Education, 26(9): 1131-1149. https://doi.org/10.1080/0950069042000177244
  42. Villareal, L. P.(2008). 비판적 사고와 과학 글쓰기 [Writing Science through Critical Thinking].(p.xii-xv) (정희모, 김성수, 이재성 역). 서울: 연세대학교 출판부. (원서는 1997에 출판)
  43. Yore, L. D., Hand, B. M., & Prain, V. (2002). Scientists as writers. Science Education, 86(5):672-692. https://doi.org/10.1002/sce.10042
  44. 서울대학교(2014). 교과과정편람. http://www.snu.ac.kr/curriculum 에서 검색(검색일 2014.05.14.)
  45. 한국공학인증원(2014) 인증현황. http://www.abeek.or.kr/htmls_kr/contents.jsp?menu_l=2에서 검색(검색일 2014.05.14.)
  46. 한국과학기술원(Korea Advanced Institute of Science and Technology). (2014). 2011.2012 KAIST 학사요람.http://www.kaist.ac.kr/html/kr/edu/edu_030302.html에서 검색(검색일 2014. 14.)
  47. Massachusetts Institute of Technology(MIT)(2014). Undergraduate Education.http://web.mit.edu/catalog/overv.chap3.html에서 검색(검색일 2014.05.14.)
  48. Stanford University (2014). Undergrad Program in Writing and Rhetoric. https://undergrad.stanford.edu/programs/pwr에서 검색(검색일 2014.05.14.)