DOI QR코드

DOI QR Code

한국어 읽기 교육에서 문학 텍스트 활용 방안 연구

A Study on the Utilization of Literary Texts in Korean Reading Education

  • 발행 : 20140000

초록

본 연구는 외국어로서의 한국어 교육에서 문학 텍스트를 활용한 효과적인 읽기 교육 방안을 모색하기 위한 것이다. 외국어로서의 한국어 교육의 궁극적 목표가 한국인과 같은 한국어 능력을 기르는 데에 있다고 할 때, 단순히 기능 중심적인 읽기 교육에서 벗어나 텍스트 안에 담긴 문화적 요소까지 이해할 수 있게 하는 체계적인 교수학습방안 개발이 필요하다. 따라서 본 연구에서는 현재 한국의 대학교에 재학 중인 외국인 유학생을 대상으로 설문조사를 통한 요구조사를 실시한 후 문학 작품을 선정, 이를 활용한 읽기 수업 방안을 제시하였다. 외국인 유학생들의 경우, 단순한 의사소통 위주의 한국어가 아닌 대학 수학을 목적으로 한 한국어 학습이 필요하므로 이들이 고급한국어 능력을 기르기 위해서는 문화적 이해가 바탕을 이룬 한국어 교육이 필요하기 때문이다. 이를 위해 언어적․문학적․문화적 가치를 지닌 문학 텍스트를 읽기 자료로서 선정하고 활용하되 특히 한국 문화 중 다른 나라와 공통적인 요소를 가진 작품을 활용한 교육 방안을 제시하였다. 그 예로 유사법칙을 다룬 동종주술(同種呪術)적 모티프가 나타난 작품을 들 수 있다. 본 연구에서는 문학적 텍스트를 활용한 읽기 교육 방안을 마련하고 실제로 외국인 유학생 대상의 수업을 실시하여 수업의 예를 제시한 후 문학 교육의 효과와 의의를 밝혔다. 문학 텍스트를 활용한 읽기교육은 문학 텍스트에 담긴 상징적인 표현 방식과 주제 표현 방식들을 통해 어휘력 향상과 문학적 상징성, 민속 문화에 대한 이해 및 감상이 가능하게 할 것으로 기대된다.

The purpose of this study was to examine an effective educationalmethod for reading Korean as a foreign language through literary texts.If the ultimate goal of teaching Korean as a foreign language is tospeak Korean as fluently as Korean people, the development ofsystemized teaching and learning principles that can help learners tofoster their reading skills and even to understand the literary elementsof the text is required instead of simply sticking to functional readingeducation.In this study, a survey was conducted on foreign students who werestudying in Korean colleges and graduate schools to find out theirneeds, and a teaching method for reading was mapped out after literaryworks were selected. As foreign students who study in our countryhave to learn Korean for the purpose of college education, not merelyfor communication, the kind of Korean language education that involvescultural understanding is necessary for them to foster advanced Koreanskills. Therefore literary texts that are of linguistic, literary and culturalvalue should be selected as reading materials. Specifically, the kind ofworks that cover the elements of Korean culture that are also found inother cultures should be utilized. An example is works that deal with ahomoeopathic magic motif.A homoeopathic magic motif is concerned with consciousness thatone can achieve something by imitating it. As J. G. Frazer explained inhis book “The Golden Bough,” this motif is commonly found in countries that have different cultures and are far away from oneanother.Works that deal with this motif make it possible to take a literaryapproach during reading by indirectly describing their themes or whatthe characters wish. At the same time, these works make readers feel asense of kinship or friendly toward the target culture. Accordingly, theseworks are expected to be of use for language education, literaryeducation and cultural education.In a word, reading education through literary texts are expected tofacilitate the vocabulary development of learners and their understandingand appreciation of literary symbolicity and folk culture.

키워드