DOI QR코드

DOI QR Code

문학 수업에서 토론의 가치와 효과 - 박완서 소설에 대한 토론 사례를 중심으로 -

The Value and Effect of Literature Discussion - focussing on discussion about Park Wan seo novels -

  • 발행 : 20140000

초록

대학교에서 토론을 활용한 문학 수업은 드물지 않게 발견된다. 문학 토론이 해석의 다양성과 적절성을 동시에 보장하는 이상적인 방법이라는 점에도 대체로 동의하는 편이다. 하지만 문학 토론은 당위적 인정 이상의 주목을 끌지 못했으며, 문학 토론의 방법이나 가치에 대한 연구는 소략한 형편이다. 본 연구는 문학 토론의 가능성을 타진하기 위하여 우선적으로 문학 수업에서 실제 토론의 양상과 특징이 어떠한지를 살펴보았다. 문학 토론에서 ‘누가 말하는가’, ‘무엇을 말하는가’, ‘참여자의 성격은 어떻게 다른가’, ‘방식이나 참여자에 따른 토론의 양상을 구분할 수 있는가’, ‘토론과 글쓰기는 서로 영향을 끼치는가’ 등을 중심으로 토론 장면을 관찰·분석함으로써 문학 토론에 대한 실질적인 제언을 하고자 하였다. 본 연구를 통해 문학 토론이 학생의 문학 이해 능력과 사유 능력 신장에 긍정적으로 기여한다는 것, 누적적으로 작용하며 학생의 문학 이해를 돕는다는 것, 그리고 소극적 참여자의 경우 문학감상문 쓰기의 병행이 효과적이라는 것 등의 결론을 얻을 수 있었다.

The purpose of this study was to suggest why literature discussionwas important in literary education. It presented two novels by ParkWan-seo as topics to college students and observed how they engagedin literary discussions. The investigator tried to figure out thefollowings through observation and analysis: What do the studentsdiscuss? What are the patterns and characteristics of their discussions?What are their grounds? What kind of relation is there betweendiscussion and writing? The observation and analysis of their literarydiscussions led to the following results: first, literary discussions made acontribution to increasing the students' understanding of and interest inliterature; and secondly, literary discussions were also helpful forimproving their abilities in other areas of Korean language. Based onthose findings, the study identified the values and effects of literarydiscussions and proposed the matters they should pay attention to inliterary discussion

키워드