Acknowledgement
This Research was supported by the Sookmyung women’s University Research Grants.(1-1303-0196)
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Background The purpose of this study is to organize and review the development process of interior design textbooks based on Advanced Methods of Textbook (2010, Ministry of education). The study provides creative knowledge, supplies a learner-friendly textbook, prepares the basis for developing future textbooks with a specialized design. Methods The subject of this study was an interior design textbook selected in Competition for Development Institutions of Specialized textbooks. According to the 2009 Revised Curriculum, developed by studying and writing from April 2012 to August 2013. The method of can be described by the time order of five stages and horizontal connectivity. The time order of five stage were subscription, planning, studying, writing, considering, ordering, and supplying and the horizontal connectivity were role division with the main agent and contextual-external system. Results This study conducted conceptual integration through organic connection of contextual and external systems as follows: integration for theory-practice of various methods that focuse on experience, research, and activity of a contextual system; and the transformation of layouts that used multi-grids, conformation of typography, and the image of an external system. Also, this study suggests a new system of textbook with user-centered design and storytelling through connection with the ‘writing+design’ type. Conclusion The linear structure and several limited situations have been identified after reviewing the whole process for developing practical and integrated interior design books. With each step of the process, the complex, multi-layered, multi-dimensional feedback was not systematically performed. Therefore, the alternative approach is to integrate ‘research+writing+design’ from the beginning of the operation in order to anticipate the entire process, where each process takes place in multi-layered feedback. The multifaceted and organic structures indicated that they should become organized.
연구배경 본 연구는 창의적 지식제공 및 학습자 친화적 교과서 보급을 위한 「교과서 선진화 방안(2010, 교과부)」에 의거, 2013년도에 연구자가 실제적으로 개발에 참여한 특성화고 실무형 및 통합형 실내디자인 교과서의 프로세스 방법론을 중심으로 그간의 경위를 정리 및 재조명하고 향후 창의적 디자인 전문교과서 개발의 토대를 마련하는데 목적이 있다. 연구방법 연구대상은「2009 개정 교육과정에 따른 교과교육과정 적용을 위한 전문교과 인정도서 개발기관 공모」에서 선정되어 2012년 4월 ~ 2013년 8월 까지 연구·집필하여 개발된 실내디자인 교과서로 한다. 연구방법은 시간적 순차성과 횡적 연결성에 따라 분석 하고 전자는 응모·신청, 기획, 연구·집필, 심의, 주문보급 5단계로, 후자는 각 단원간의 연계성을 위하여 주체와의 역할분담, 내용적-외형적 체계로 하여 일련의 프로세스를 재조명한다. 연구결과 본 연구는 내용적 체계의 ①이론-실습 통합 교과서, ②체험 · 탐구 · 활동중심과 다양한 교수학습법의 적용, 외형적 체계의 ①국배판 변형 적용, ②다단그리드 적용을 통한 교과서 공간 질서 확립, ③타이포그래피와 시각자료의 일치성 등 내용적 체계와 외형적 체계의 유기적 연결을 통한 개념 통합을 꾀하였다. 특히 본 연구를 통해 밝혀진 실무형․통합형 교과서는 ‘집필팀+디자인팀’의 연계된 체제구축을 통한 스토리텔링 형식과 사용자 중심의 교과서가 되어야 함을 도출하였다. 결론 실무형 및 통합형 실내디자인 교과서를 개발하기 위한 전체 프로세스를 재조명한 결과, 기존 프로세스는 한 방향으로만 진행되는 선상(線象)구조가 확인되며, 각 단계에서의 복합적·복층적·다차원적 피드백이 체계적으로 이루어지지 못한 여러 제한적 상황들이 확인된다. 따라서 그 대안적 방법으로써 ‘연구+집필+디자인’이 일체화되고 작업의 초기부터 전 과정들을 미리 예측하고 각 과정 속에서 피드백이 이루어지는 다층․다면적이고 유기적인 구조로 체계화되어야 함을 제언하며 본 논문을 마무리 짓고자 한다.
This Research was supported by the Sookmyung women’s University Research Grants.(1-1303-0196)