A Comparative Study on the Price Competitiveness of Korean Beef(Hanwoo) in China : An Analysis Based on Market Research Focusing on Beijing and Shanghai

한-중FTA대비 국내 육우산업 가격경쟁력 비교 : 중국 베이징, 상하이 시장조사를 중심으로

  • Kwon, Ki Jung (Dept. of management technology information, KID) ;
  • Seo, Hyo Dong (Dept. of management technology information, KID) ;
  • Jang, Sun Sik (National Institute of Animal Science, Hanwoo Experiment Station) ;
  • Park, Ji Hyun (Dept. of management technology information, KID)
  • Received : 2014.09.17
  • Accepted : 2014.10.16
  • Published : 2014.10.31

Abstract

Recently, the Chinese beef consumption market has faced a sudden surge. With China's beef imports reaching $1.33 billion in 2013, the global market closely monitors China's rising consumption of beef. Because there have been no exports of Korean beef (Hanwoo) to China previously, the negative effects of opening of beef market between South Korea and China are speculated as the South Korean government advances FTA negotiations further with China. In order to prepare for the opening of beef market between the two nations and to understand Hanwoo's export competitiveness, our research team conducted a market research on beef price and quality in Beijing and Shanghai. Based on our research, we deduced the price of Hanwoo and analyzed the price competitiveness of Hanwoo in the emerging Chinese beef market. Based on the market research, the price competitiveness of Hanwoo's topside/inside, rib and loin are well-positioned compared to Chinese and imported high-end beef group in Beijing and Shanghai market. Specifically, the price competitiveness of Hanwoo's topside/inside and loin are dominant in Beijing while that of rib and loin are dominant in Shanghai.

2013년 중국의 쇠고기 수입금액이 13.3억 달러(전년대비 4.8배)로 치솟는 등 최근 중국의 쇠고기 소비시장이 급변하고 있다. 글로벌 쇠고기 시장은 이와 같은 중국 시장변화에 주목하며 시장접근 전략마련에 고심하고 있으나, 우리는 한우고기의 낮은 가격경쟁력에만 초점을 맞추다보니 중국을 수출상대국으로서 분석하는 작업이 미흡하였다. 한 중 FTA 등 시장개방이 본격화 될 경우 한우고기 사육농가의 피해방지를 위한 시장 방어적 차원에서의 논의만이 이루어져 오고 있었다. 중국 쇠고기 시장은 가격경쟁이 치열한 저급육 시장이 지배적이지만 품질과 안전을 추구하는 고급육시장이 형성되고 있다. 이에 본 연구팀은 한우고기 수출을 위한 첫걸음으로 중국 1선급 도시인 베이징, 상하이의 쇠고기 가격 및 품질 등에 대한 시장조사를 수행하고, 한우고기의 대중국 쇠고기 시장에서의 가격경쟁력을 분석하였다. 분석결과 한우고기는 우둔, 갈비, 등심 부위가 베이징, 상하이에서 판매되고 있는 중국산, 수입산 쇠고기 고가그룹에서 가격경쟁력 우위를 확보하고 있는 것으로 나타났다. 특히, 베이징에서는 한우고기 우둔과 등심부위가, 상하이에서는 한우고기 갈비와 등심부위가 가격경쟁력이 확보된 것으로 나타났다.

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