Future Scenarios of Asian Universities in a view Point of Equality

평등의 관점에서 본 아시아 대학의 미래 시나리오

  • Received : 2014.09.15
  • Accepted : 2014.11.17
  • Published : 2014.11.30

Abstract

This study was performed in order to suggest the future model of Asian universities that could be used in the planning of the global competitive strategy. Futurologists forecasted the future of higher education using Harman Fan Scenario as like this. First, most current universities will be 'the satellite university' until 2015. Second, they also will replace 'the bookless university' until 2020. Third, they will be 'no calendar university' until 2025. And then they may be 'all have access university' until 2030. After 2030, futurologists prospected that almost universities based on off-line campus will be disappeared into the history. The analysis method of Harman fan scenario and applied scenarios were also used to "A study on the future scenario of Korean university". The predictive model and the alternative models were explored in a view point of students, enterprise, and government. Individuality with educational excellence are standardized for learner, profit and effectiveness are applied for enterpriser, and equality with welfare are adapted for national leader. Asian universities need to focus on bringing up the practical ability based on conscious and emotional education instead of knowledge based on memory. Also they need to enforce the specialized education that can create new jobs through convergence of interdisciplinary. Especially, Asian nations need to explore, to find the strengthen area of their universities compared with USA. And these area should be specialized. The convergency strategy between oriental medicine and informatics is a meaningful sample. Based on this point, a predicted with 3 alternative scenarios in a view point of equality were suggested for the future of Asian universities.

이 연구는 아시아 지역의 대학들이 국제 경쟁력을 강화하기 위한 발전 전략을 수립하는 과정에서 활용될 수 있는 대학의 미래 시나리오를 구안하여 제안할 목적으로 수행되었다. 미국의 미래학자들은 2002년에 휴스턴 대학에서 하먼의 '팬시나리오 기법'을 응용하여 고등교육의 미래를 예측하였다. 2015년까지 많은 대학들이 '사이버 대학'의 기능을 강화할 것이며, 2020년까지는 대학에서 교재가 사라지게 될 것이며, 2025년까지는 행정 중심으로 편성되어 있는 '학사 일정이 사라지는 대학'이 될 것으로 전망하고 있다. 그리고 2025년 이후에는 누구나 자신이 원하는 대학에 진학하여 공부할 수 있는 대학으로 변화할 것으로 내다보고 있으며, 2030년 이후가 되면 캠퍼스 기반의 대학 강의실 수업은 대부분 사라질 것으로 전망하였다. 이러한 기법은 한국 대학의 미래 시나리오를 개발하는 과정에서도 활용되었다. 이 시나리오는 한국의 특수성을 고려하여 개성과 수월성이 강조되는 학습자 관점, 이윤과 효율성을 중시하는 기업의 관점, 복지와 평등성을 최우선으로 여기는 정부의 관점으로 구분하여 예측모델 3개와 대안모델 4개를 제시하고 있다. 아시아의 대학들은 기억력에 기반을 둔 인지 중심의 교육 비중을 줄이고 의식과 감성에 기반을 둔 실무능력을 키우는데 중점을 둘 필요가 있을 뿐만 아니라 학제간 융합을 통해 새로운 일자리를 창출할 수 있는 특성화 교육도 강화시킬 필요가 있다. 특히 아시아의 대학들은 미국과 유럽의 대학들에 비해 자신들만의 강점요인을 심층 분석하여 찾아낸 다음 이를 강화할 수 있는 전략을 수립하고 이를 바탕으로 대학을 특성화해 나가야만 미래에 생존할 수 있다. 아시아 지역의 특성이 반영된 '동양의학'과 서양 학문의 총화인 '정보공학'의 융합은 아시아 대학을 경쟁력 있게 특성화할 수 있는 좋은 사례라 할 수 있다. 따라서 이러한 관점을 바탕으로 하되 서양의 대학들과는 달리 좁은 토지에 상대적으로 많은 인구가 집중되어 있는 아시아 지역의 특수성을 고려하여 평등성이라는 관점에서 예측모델 1개와 대안모델 3개를 구안하여 제시하였다.

Keywords