A Study on the Time-sharing Condominium use Behavior by Demographic Characterristics

인구통계변인에 따른 휴양콘도미니엄 이용행태 연구

  • Received : 2013.09.25
  • Accepted : 2013.12.23
  • Published : 2014.03.30

Abstract

This paper studied condo selection attributes that affected satisfaction, recommendation and revisitation, in particular, investigated gender and age differences. Research target is the group who revisited time-sharing condominium within one year. The paper seeks to understand factors that affect and contribute to customer satisfaction and intentions for reuse. This study model was analyzed by the basic statistical analysis, factor analysis, reliability analysis and multiple analysis, using SPSS 18.0 and AMOS 18.0. We found that 5 condo selection attributes that have significant affect on user satisfaction: facility, service, product, accessibility and expense. Furthermore it was evident that user satisfaction has a significant effect on condo recommendation and intentions of reuse. With regard to sex, for male users expense, accessibility and service had a significant effect on their satisfaction level, while for female users, product was most important. User satisfaction both have a significant effect on recommendation and intentions of reuse but for females this was more evident. Regarding the age, for 20~30 age band, service and product factor had a significant effect on user satisfaction in order, whereas, for the age band of over 40s, expense, product and facility factors were important. User satisfaction of both have a significant effect on recommendation and intentions of reuse. In the meantime user satisfaction of 20~30 age band had a bigger positive significant effect on recommendation and intentions of reuse than the age band over 40s.

본 연구는 콘도를 이용하면서 느꼈던 선택속성요인이 만족이나 추천 또는 재방문의도에 어떠한 영향을 미치는지를 살펴보았다. 특히 남녀의 성별, 그리고 연령대별 차이를 살펴보았다. 최근 1년 이내에 국내에서 콘도를 이용했던 경험이 있는 고객을 대상으로 한 설문조사를 실시하였고 약 500명의 설문이 분석대상이 되었다. 연구를 위해 제시한 모형을 검정하기 위하여 기초통계분석과 요인분석, 신뢰도 분석, 구조모형분석 등을 SPSS 18.0 및 AMOS 18.0을 활용하였다. 분석결과, 콘도 선택속성요인은 이용자의 만족에는 전반적인 영향을 미치는 것으로 나타났고 만족은 다시 추천이나 재방문에 유의한 영향을 미치고 있었다. 선택속성 성과는 5가지 요인으로 분류되었는데 시설성, 서비스, 상품성, 접근성, 비용성요인 모두 유의하였다. 남녀의 성별과 연령대별로 각각 차이를 나타냈는데, 남녀의 경우 남성은 비용성, 접근성, 서비스요인 순으로 만족에 영향을 미치고 있었으며, 여성의 경우는 상품성이 우선시 되었다. 만족하는 경우 남녀 모두 추천과 재방문에 영향을 미치고 있었으나 여성의 경우가 추천과 재방문에 남성보다 강한 정(+)의 관계를 보였다. 연령대별로 차이가 확연하게 나타났다. 젊은 층인 2~30대의 경우는 서비스요인이 가장 크게 영향을 미치고 있었으며 다음으로 상품성요인이었다. 반면에 40대 이상은 비용성요인이 가장 큰 영향요인이었으며 다음으로 상품성과 시설성요인이었다. 이들 모두 만족하는 경우 추천이나 재방문에 유의한 영향을 미치고 있었으나, 젊은 층이 추천이나 재방문에 대한 영향도가 크게 나타났다. 이 연구결과는 인구통계변인별로 콘도 선택속성의 다양한 요인이 만족이나 추천과 재방문의도에 영향을 주는 것을 밝힌 것으로 기업의 성과향상을 위한 경영 참고자료로 활용이 가능하겠다.

Keywords