The Study of Current Situation and Policy Tasks of At-risk Student Support Policy in Gyeongsangbuk-do

경상북도 일반고 위기학생의 지원 현황과 대책

  • Received : 2014.04.15
  • Accepted : 2014.06.23
  • Published : 2014.06.30

Abstract

At-risk students are increasing because of developmental trait of adolescence, dissolution of family, poverty, and study stress. These risk situations influence individual student and society negatively. The purpose of this study is explore the reason of occurrence of at-risk student and draw out improvement direction of Gyeongsangbuk-do at-risk student support policy based on current situation of at-risk control and support system implementing in Gyeongsangbuk-do. The improvement ways based on the analysis of Gyeongsangbuk-do's at-risk student support strategy are as the followings. First, it is the construction of at-risk student's prevention and early discovery system. Second, it is the construction of educational safety network for guiding discovered at-risk student, Third, it is the connection with family and community.

청소년기의 발달적 특성, 가족의 해체, 빈곤, 학업 스트레스 등으로 위기학생이 증가하고 있다. 이러한 위기상황은 학생 개인뿐만 아니라 사회전체에 역기능적인 영향을 미칠 가능성이 높다. 본 연구에서는 위기학생의 발생의 원인을 고찰하고 경상북도에서 시행되고 있는 위기학생 관리 지원체제 현황을 바탕으로 경상북도 위기학생 지원정책의 개선방향을 도출하였다. 경상북도의 위기 학생 지원 전략을 분석을 토대로 보완방안은 첫째는 위기학생의 예방 및 조기발견체제 구축이며, 둘째는 발견된 위기학생을 지도하기 위한 교육안전망을 구축, 셋째, 가정 지역사회와의 연계로 설정하고 각 영역별 보완 방안을 제시하였다.

Keywords