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Development of an impact test device for Light-weight Automotive Reinforcements

자동차 보강재 경량화을 위한 충격 실험장치 개발

  • Kim, Ick-Tae (Department of Mechatronics, Chosun College of Science & Technology) ;
  • Kang, Hyung-Sun (Department of Mechanical Design, Chosun College of Science & Technology)
  • 김익태 (조선이공대학교 메카트로닉스과) ;
  • 강형선 (조선이공대학교 기계설계과)
  • Received : 2014.07.31
  • Accepted : 2014.10.10
  • Published : 2014.10.31

Abstract

Reducing the impact of collisions of cars is a major issue for reducing the injury and death of passengers. According to the statistical data of the Road Traffic Authority, the deaths from side collision accidents caused by the collision of passenger cars is greater than the deaths from head-on collision accidents. To accommodate this, vehicle designers have added a reinforcing material called the impact frame and impact beam on the inside of the door. Many experiments are needed to develop the door impact beam. These reinforcements to develop a collision experiment is essential. Collision experiments are costly and time consuming. This study used a drop Impactor to obtain the impulse and a strain experimental device was developed for this purpose. The economic costs were reduced and the ideal experiment device configuration was determined. A comparison of the experimental results with numerical value analysis revealed $3.5{\tiimes}10-3sec$ strain ranging from $3.49{\tiimes}10-3$ to $3.99{\tiimes}10-3$.

본 자동차 충돌사고는 인간이 자동차 문명을 발전시킨 이래 누려온 편의성의 대가이기 때문에 많은 사람들이 충돌사고 시 승객의 사망과 상해를 기술적으로 감소시키기 위해 여러 가지 노력을 기울여 왔다. 도로교통공단 통계자료에 따르면 승용차 충돌사고로 인한 사망자 충 측면충돌사고에 의한 사망자가 정면충돌사고의 사망자보다 많다. 자동차 설계자들은 이에 대응하기 위해 도어 내부에 임팩트 빔(Impact Beam)과 임팩트 프레임(Impact Frame)이라는 보강재를 추가시켜 왔다. 이러한 보강재 개발을 위해 충돌실험은 필수적이다. 충돌실험의 경우 많은 비용과 시간이 소모되게 된다. 본 연구는 임팩터를 떨어뜨려 충격량과 변형량을 얻을 수 있는 실험장치 개발이 목적이다. 경제적 비용을 줄일 수 있는 이상적인 실험장치 구성을 제시하고, 수치해석 값과 실험결과 값을 비교 분석한 결과 충돌 시작 후 3.5E-3sec에서 각각 3.49E-3, 3.99E-3의 변형량을 나타냈다.

Keywords

References

  1. W. J. Stronge, "Impact Mechanics" Cambridge Univ. Press, Illinois, pp.128-130, 2000. DOI: http://dx.doi.org/10.1017/CBO9780511626432
  2. Serge Abrate, "Impact on Composite Structures" Cambridge Univ. Press, Illinois, pp.101-132, 1998.
  3. D. H. Jung, J. J. Baek, "Study of Drop/impact test and Shock/impact survivability test for ELT(Emergency Locator Transmitter) Operations" KSAS, pp.204-208, December, 2008.