참고문헌
- E. S. Binstadt, R. M. Walls, and B. A. White, "A comprehensive medical simulation education curriculum for emergency medicine residents," Annals of Emergency Medicine, Vol.49, No.4, pp.495-504, 2007. https://doi.org/10.1016/j.annemergmed.2006.08.023
- P. R. Jeffries, Using simulations in nursing education: from conceptualization to education, National League for Nursing, 2007.
- 주민선, 황윤영, "Fidelity 단계를 통합한 시뮬레이션 교육 개발 및 효과", 한국간호교육학회지, 제19권, 제3호, pp.362-370, 2013. https://doi.org/10.5977/jkasne.2013.19.3.362
- Y. K. Scherer, S. A. Bruce, B. T. Graves, and S. Erdley, "Acute care nurse practitioner education: enhancing performance through the use of clinical simulation," AACN Advanced Critical Care, Vol.14, No.3, pp.331-341, 2003.
- A. Weaver, "High-fidelity patient simulation in nursing education: an integrative review," Nursing Education Perspectives, Vol.32, No.1, pp.37-40, 2011. https://doi.org/10.5480/1536-5026-32.1.37
- R. P. Cant and S. J. Cooper, "Simulation-based learning in nurse education: systematic review," Journal of Advanced Nursing, Vol.66, No.1, pp.3-15, 2010. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2009.05240.x
- R. Gardner, T. B. Walzer, R. Simon, and D. B. Raemer, "Obstetric simulation as a risk control strategy: course design and evaluation," Journal of the Society for Simulation in Healthcare, Vol.3, No.2, pp.119-127, 2008. https://doi.org/10.1097/SIH.0b013e3181671bbe
- R. P. Ten Eyck, M. Tews, and J. M. Ballester, "Improved medical student satisfaction and test performance with a simulation-based emergency medicine curriculum: a randomized controlled trial," Annals of Emergency Medicine, Vol.54, No.5, pp.684-691, 2009. https://doi.org/10.1016/j.annemergmed.2009.03.025
- 양진주, "간호학생을 위한 시뮬레이션 기반교육 과정 개발 및 평가", 성인간호학회지, 제20권, 제4호, pp.548-560, 2008.
- 김정희, 박인희, 신수진, "시뮬레이션을 활용한 한국간호교육 연구에 대한 체계적 고찰", 한국간호교육학회지, 제19권, 제3호, pp.307-319, 2013. https://doi.org/10.5977/jkasne.2013.19.3.307
- 임경춘, "간호학 실습교육에서 시뮬레이션기반 학습의 방향 고찰", 한국간호교육학회지, 제17권, 제2호, pp.246-256, 2011.
- S. Gough, M. Hellaby, N. Jones, and R. MacKinnon, "A review of undergraduate interprofessional simulation-based education (IPSE)," Collegian, Vol.19, pp.153-170, 2012. https://doi.org/10.1016/j.colegn.2012.04.004
- D. Rane-Szostak and J. F. Robertson, "Issues in measuring critical thinking: meeting the challenge," Journal of Nursing Education, Vol.35, No.1, pp.5-11, 1996.
- G. T. Leigh, "High-fidelit patient simulation and nursing students' self-efficacy: A review of the literature," International Journal of Nursing Education Scholarship, Vol.5, No.1, pp.1-17, 2008.
- 김연하, 황선영, 이애영, "신규졸업간호사가 지각한 핵심기본간호술 수행 자신감", 한국간호교육학회지, 제20권, 제1호, pp.37-46, 2014. https://doi.org/10.5977/jkasne.2014.20.1.37
- G. Rickard, S. Lenthall, and M. Dollard, "Organisational intervention to reduce occupational stress and turnover in hospital nurses in the northern territory, Australia," Collegian, Vol.19, pp.211-221, 2012. https://doi.org/10.1016/j.colegn.2012.07.001
- 이선옥, 엄미란, 이주희, "시뮬레이션 교육의 간호학 적용", 한국간호교육학회지, 제13권, 제1호, pp.90-94, 2007.
- A. Liberati, D. Altman, and G. Tetzlaff, "The PRISMA statement for reporting systematic reviews and meta-analyses of studies that evaluate health care interventions: explanation and elaboration," Annals of Internal Medicine, Vol.151, No.4, pp.w65-w94, 2009.
- D. Moher, A. Liberati, J. Tetzlaff, and D. G. Altman, "Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA statement," International Journal of Surgery, Vol.8, No.5, pp.336-341, 2010. https://doi.org/10.1016/j.ijsu.2010.02.007
- A. Bandura, Self-Efficacy: The Exercise of Control, Freeman & Co, 1997.
- National Collaborating Centre for Methods and Tools (2008). "Quality Assessment Tool for Quantitative Studies," Retrieved July 20, 2014 from http://www.nccmt.ca/registry/view/eng/14.html
- 김덕희, 이윤정, 황문숙, 박진희, 김희선, 차혜경, "시뮬레이션 기반 통합실습 프로그램이 일 대학 간호학생의 문제해결과정과 간호수행능력 및 비판적 사고에 미치는 효과", 한국간호교육학회지, 제18권, 제3호, pp.499-509, 2012. https://doi.org/10.5977/jkasne.2012.18.3.499
- 최자윤, "간호대학생을 위한 교육전략으로서 시뮬레이션 활용 학습의 효과", 간호과학논집, 제15권, 제1호, pp.47-57, 2010.
- 김순옥, 박소영, "일 대학 간호학생의 학습유형별 시뮬레이션 교육 효과", 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제11호, pp.1046-1057, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.11.1046
- 송영아, 손영주, "분만간호 핵심술기에 대한 시뮬레이션 실습교육의 효과", 부모자녀건강학회지, 제16권, 제1호, pp.37-44, 2013.
- 심정신, 박미경, 김정효, "간호학생의 임상실습전과 후에 따른 시뮬레이션 기반 분만교육의 효과", 한국모자보건학회지, 제18권, 제1호, pp.125-133, 2014.
- 양진주, "시뮬레이션 기반 간호교육이 간호학생의 지식과 임상수행능력에 미치는 효과", 한국간호교육학회지, 제18권, 제1호, pp.14-24, 2012. https://doi.org/10.5977/jkasne.2012.18.1.014
- 이명선, 한숙원, "시뮬레이션을 활용한 실습교육이 간호학생의 간호수행능력과 문제해결 과정에 미치는 효과", 한국간호교육학회지, 제17권, 제2호, pp.226-234, 2011. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2011.17.2.226
-
김윤희, 김윤민, 강서영, "
$MicroSim^{(R)}$ 을 병용한 시뮬레이션기반 중환자간호교육의 운영 및 평가", 한국간호교육학회지, 제16권, 제1호, pp.24-32, 2010. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2010.16.1.024 - 이숙정, 박영미, 노상미, "하이브리드모델 활용 시뮬레이션 교육이 간호학생의 간호수행능력과 자신감에 미치는 효과", 성인간호학회지, 제25권, 제2호, pp.170-182, 2013. https://doi.org/10.7475/kjan.2013.25.2.170
- 김순애, 이선경, 채현주, "분만 간호에 대한 시뮬레이션 실습교육과 병원 분만실 실습교육의 효과", 여성건강간호학회지, 제18권, 제3호, pp.180-189, 2012. https://doi.org/10.4069/kjwhn.2012.18.3.180
- 하이경, 고진강, "간호교육 : 중환자간호 기계환기 시뮬레이션교육이 간호학생의 임상판단력과 자신감에 미치는 영향", 간호학의 지평, 제9권, 제2호, pp.119-126, 2012.
- 허혜경, 노영숙, "시뮬레이션기반 임상추론 실습 교육 프로그램이 간호학생의 간호역량에 미치는 효과", 성인간호학회지, 제25권, 제5호, pp.574-584, 2013.
- 오혜경, 한영인, "시뮬레이션 교육이 간호대학생의 스트레스와 자기효능감에 미치는 효과", 한국학교보건학회지, 제24권, 제1호, pp.33-40, 2011.
- 이우숙, 김미옥, "산과 간호 영역에서의 시뮬레이션 실습 교육의 효과 및 적절성", 한국간호과학회지, 제41권, 제4호, pp.433-443, 2011.
- 류언나, 박연숙, 하은호, "상부 위장관 출혈 환자간호의 시뮬레이션-기반 학습효과와 만족도", 한국산학기술학회논문지, 제14권, 제3호, pp.1274-1282, 2013.
- D. Bambini, J. Washburn, and R. Perkins, "Outcomes of clinical simulation for novice nursing students: communication, confidence, clinical judgement," Nursing Education Perspectives, Vol.30, pp.79-82, 2009.
- M. A. Neill and K. Wotton, "High-fidelity simulation debriefing in nursing education: A literature review," Clinical Simulation in Nursing, Vol.7, pp.e161-e168, 2011. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2011.02.001
- K. Wotton, J. Davis, D. Button, and M. Kelton, "Third-year undergraduate nursing students' perceptions of high-fidelity simulation," Journal of Nursing Education, Vol.49, pp.632-639, 2010. https://doi.org/10.3928/01484834-20100831-01
- K. T. Waxman, "The developmnt of evidence-based clinical simulation scenarios: Guidelines for nurse educators," Journal of Nursing Education, Vol.49, pp.29-35, 2010. https://doi.org/10.3928/01484834-20090916-07
- W. C. McGaphie, S. B. Issenberg, E. R. Petrusa, and R. J. Scalese, "A critical review of simulation-based medical education research: 2003-2009," Medical Education, Vol.44, pp.50-63, 2010. https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.2009.03547.x
- 정재원, 김희숙, 박영숙, "시뮬레이션을 활용한 분만간호 실습교육의 효과", 간호학의 지평, 제8권, 제2호, pp.86-96, 2011.
- R. M. Fanning and D. M. Gaba, "The role of debriefing in simulation-based learning," Society for Simulation in Health Care, Vol.2, pp.115-125, 2007. https://doi.org/10.1097/SIH.0b013e3180315539
- O. A. Pittman, "The use of simulation with advanced practice nursing students," Journal of the American Academy of Nurse Practitioners, Vol.24, pp.516-520.
피인용 문헌
- A Meta-analysis of the Effect of Simulation Based Education - Korean Nurses and Nursing Students - vol.21, pp.3, 2015, https://doi.org/10.5977/jkasne.2015.21.3.308
- A Structural Model on the Nursing Competencies of Nursing Simulation Learners vol.48, pp.5, 2018, https://doi.org/10.4040/jkan.2018.48.5.588