DOI QR코드

DOI QR Code

Composition of Oriental Painting Lesson Using Photoshop Layers

포토샵 레이어 기능을 활용한 동양회화 구도수업

  • 박하나 (덕정중학교) ;
  • 허윤정 (국민대학교 미술학부 입체미술전공/교육대학원 미술교육전공)
  • Received : 2014.06.09
  • Accepted : 2014.07.24
  • Published : 2014.10.28

Abstract

Oriental painting lesson is considered neglectedly, because of pressure on teachers and troublesomeness of preparing and using for art supplies. However, change of medium can solve pressure on teachers and students for Oriental painting lesson enough. Therefore this study will present composition of Oriental painting lesson planning using photoshop program as a way of overcoming weak points, increasing students' interests and giving effective composition lesson. We developed composition of Oriental painting lesson planning using layer of photoshop program. Then We surveyed 60 students who are two classes of the first grade in G high school to know the effect and possibility of the lesson planning and analyzed the results. The most(75%) of the respondents answered that composition of Oriental painting lesson planning using photoshop program was appropriate. The more than half (58.3%) respondents wanted to participated in lesson regardless of any subjects. That shows highly interest for photoshop program. The respondents answered that the merits of this lesson using photoshop program are less pressure for drawing(33.3%), possibility of variety expression(30%), not requiring art supplies(26.6%). So this study shows using photoshop program for art class can solve weak points of Oriental painting lesson.

동양회화 수업이 소홀히 여겨지는 이유는 교사의 부담과 용구의 준비와 사용의 번거로움 때문이다. 이러한 부담감은 매체의 전환으로 극복될 수 있다. 본 연구는 동양회화 수업의 단점을 극복하고 학생들의 흥미를 높이며 효과적인 구도 수업을 위한 방안으로 포토샵 프로그램의 레이어를 활용한 동양회화 구도 수업을 제시하였다. 포토샵을 활용한 동양회화 구도 수업 안을 개발하고 그 효과를 알아보고자 고등학교 1학년 60명을 대상으로 수업 전과 후에 설문조사를 시행하고 수업 결과물을 분석하였다. 대다수(75%)가 동양회화 구도 수업에 포토샵 수업이 적절하며, 포토샵을 활용한다면 주제에 상관없이 참여하겠다는 의견이 58.3%로 포토샵에 높은 흥미를 나타내었다. 포토샵 프로그램을 활용한 수업의 장점으로 직접 그리지 않아 부담이 적은 점(33.3%), 다양한 표현이 가능한 점(30%), 준비물이 없는 점(26.6%) 등을 답하여 포토샵 활용이 기존 동양회화수업의 단점을 극복할 수 있음을 확인할 수 있었다.

Keywords

References

  1. 고정곤, "한국화 기법을 활용한 추상적 심상 표현 연구", 미술교육논총, 제11집, pp.157-178, 2001.
  2. 김혜숙, "한국 전통 미의식을 바탕으로 한 21세기 미술교육의 철학적 모색", 미술교육논총, 제9집, pp.41-61, 2000.
  3. 진정식, "학교미술교육의 중요성 인식과 대안", 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제12호, pp.510-516, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.12.510
  4. 이원두, 디지로그 개념을 활용한 미술 표현지도 방안 연구, 한국교원대학교, 석사학위논문, 2011.
  5. 안휘준, "겸재 정선과 그의 진경산수화, 어떻게 볼 것인가", 역사학보, 214집, pp.1-30, 2012.
  6. 안휘준, 안견과 몽유도원도, 사회평론, 2009.
  7. 장언원, 중국화론 선집: 주요화론 여섯 편의 번역과 주석, 김기주 역, 미술문화, 2007.
  8. 왕백민 , 동양화 구도론, 강관식 역, 미진사, 2011.
  9. 정인수, "초등 한국화 교육의 교수.학습 모델 연구-이동시점과 산점투시를 중심으로", 미술교육논총, 제16집, pp.137-162, 2003.