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Interrelation of Alert Feedback and Immersion on Mobile Contents

모바일 콘텐츠에서의 Alert피드백과 몰입의 상호관계

  • 방그린 (숭실대학교 대학원 미디어학과) ;
  • 성보경 (숭실대학교 대학원 미디어학과) ;
  • 고일주 (숭실대학교 대학원 미디어학과)
  • Received : 2014.09.02
  • Accepted : 2014.09.23
  • Published : 2014.10.20

Abstract

In the generalization of mobile content use, feedback is a kind of alert that affects content immersion. An alert leads to separation from the content currently being used to transfer to content that raises the alert. Immersive interference can be recognized as a problem in mobile contents use. In this paper, we propose a serious game for overcomes immersion. interference from feedback and the foundation for interrelation research between feedback and immersion. The proposed serious game has been designed to present three kinds of feedback, specifically positive, negative, and hybrid feedback, through social information about the user. We also conducted an experiment to examine the correlation between three kinds of feedback and immersion while consuming digital content. The result of the experiment showed that negative feedback leads to higher immersion than positive feedback.

모바일 콘텐츠 사용에 있어서 Alert형태의 피드백은 사용자로부터 사용 중인 콘텐츠에서 간섭을 발생시킨 콘텐츠로 이탈을 유도한다. 본 논문에서는 콘텐츠 사용에 있어서 피드백과 몰입간의 상호관계에 대한 연구에 기초가 될 수 있는 기능성 게임을 설계 및 구현하였다. 사용자 정보를 바탕으로 긍정적, 부정적, 혼합형 등 3가지 유형의 피드백을 제시하는 구조로 설계되었다. 제시되는 피드백 요소들이 콘텐츠 사용의 몰입에 주는 영향에 대한 실험을 진행 하였다. 실험을 통해 부정적 피드백이 긍정적 피드백보다 더 높은 간섭을 가져오고, 부정적 피드백과 긍정적 피드백이 혼합되어 사용되는 경우 부정적 피드백에 대한 몰입을 가중시키는 것을 알 수 있었다.

Keywords

References

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