DOI QR코드

DOI QR Code

A Comparative Case Study on Studio Specialized in Digital Concept Art -Focused on the Field of Animation and Game-

디지털 컨셉 아트 전문 스튜디오에 관한 사례 비교 연구 -애니메이션 및 게임 분야를 중심으로-

  • 최도원 (동서대학교 일반대학원 영상콘텐츠) ;
  • 이헌우 (동서대학교 디지털 콘텐츠학부) ;
  • 이현석 (동서대학교 디지털 콘텐츠학부)
  • Received : 2014.08.10
  • Accepted : 2014.09.05
  • Published : 2014.09.30

Abstract

Animation-related films and game industries have been expanding their markets rapidly responding to sharply increasing public demand. The production processes of major studios are getting more and more specialized and detailed. Therefore, they feel burden to manage and maintain as the HR and physical sizes are getting greater. So, independent studios which perform partial processes of the works are increasing over North America and Europe. Specialized studios build previous functions and related business models. They are expanding their areas. Therefore, this study targeted studios specialized in digital concept art in free production step. The characteristics of such studios were analyzed. To this end, first definitions of digital concept art concepts and functional & artistic features of entire production, and their application to business were deliberated through documents and online. Based on the results, the features of 'concept art service', 'self-brand business/ communication', and 'education service' were drawn. Second, based on it, targeting three con cept art studios such as Atomhawk (UK), FengZhu Design (Singapore), and Studio Gage (Korea), case research was done. Comparative analysis for the cases was conducted. It turned out that concept art studio s lead new market demand through active business strategies such as related contents development, marketing, etc. based on specialization. This research is significant to understand global trend of newly establishing specialized studios market and suggest reference data to improve prospective domestic specialized studios competitiveness.

애니메이션 관련, 영화, 게임 산업은 세계적으로 증가하는 대중수요에 맞추어 그 시장 규모가 급격히 성장하고 있다. 메이저급 제작 스튜디오의 제작과정도 보다 세분화, 전문화되어 가고 있으며, 그 방대한 규모에 따른 경영 및 관리의 부담을 느끼게 되었다. 이에 따라, 메이져 스튜디오의 작업과정의 일부를 전문적으로 수행하는 독립적인 전문 스튜디오가 북미와 유럽을 중심으로 늘어나는 추세에 있으며, 기존 기능적 역할 뿐 아니라 이를 연계한 비즈니스 모델을 구축하며, 그 영역을 확장하고 있다. 이에 본 연구는 디지털 컨셉아트를 중심으로 하는 전문 스튜디오를 연구 대상으로 하여, 그 특성에 대해 비교 분석하고자 한다. 이를 위해, 첫째, 디지털 컨셉아트에 대한 개념정의와 전체 프로덕션에서의 기능적, 예술적 특성, 그리고 이를 연계한 비즈니스에 대해 문헌과 온라인을 중심으로 고찰하였다. 이를 바탕으로, 둘째, '컨셉아트 서비스', '자체 브랜드 비즈니스/커뮤니케이션', '교육서비스'의 3가지 특성을 도출하였으며, 셋째, 이 3가지 특성을 기준으로, 3개의 컨셉아트 스튜디오 Atomhawk (영국), FengZhu Design (싱가폴), Studio Gage(한국)를 대상으로 사례조사 하여 분석 하였다. 마지막으로, 앞선 문헌조사와 사례연구를 종합하여 비교 분석하였다. 본 연구를 통해, 전문성을 바탕으로 한 컨셉아트 스튜디오는 관련 콘텐츠 개발, 마켓팅 등 적극적인 비즈니스 전략을 통해 새로운 시장의 수요를 유도하고 있음을 알 수 있다. 본 연구를 통해, 새로이 형성되는 전문 스튜디오 시장의 세계적 흐름에 대한 이해와 이를 바탕으로, 차후 국내 전문 스튜디오의 경쟁력 제고를 위한 참고자료로 제시하는데 그 의의가 있다 하겠다.

Keywords

References

  1. 김미진, 윤진홍, 게임그래픽을 위한 디지털 컨셉 아트, 아이워크북, 2009.
  2. 이주환, 컨셉부터 텍스쳐까지 게임캐릭터 만들기, 영진닷컴, 2013.
  3. 김보섭, 강희정, 소규모 디자인 스튜디오 사례 연구:창의성, 독립성, 협업에 대한 주제 해석을 중심으로, 한국 디자인학회, 23권 7호(2010, 10), pp.369-370.
  4. 김석래, CG제작 파이프라인에 근거한 포지션별 요구사항에 대한 분석, 디지털디자인학연구, 통권 24호(2009, 10), pp.45-54.
  5. 안준환, 디자인비즈니스 유형별 혁신 성공사례 연구, 디지털디자인학연구, (2006, 10) pp.199-200.
  6. 이주명, 디자인비즈니스의 변화와 디자인 특화 능력, 한국 디자인학회, (2008, 5), pp.90-91.
  7. 이한석, SNS 디지털 환경의 특성이 문화콘텐츠 구매의도에 미치는 영향, 한국콘텐츠 학회, 12권 7호(2013, 7) pp.338-339.
  8. 정현희, 디지털 아트의 미학적 특성에 관한 연구, 디지털디자인학연구, 통권 33호(2012, 1) pp.202-212.
  9. 송지원, "온라인게임 컨셉아트에 대한 연구", 숙명여대 일러스트레이션 캐릭터 디자인학 석사학위 논문(2007, 6), pp.22-23.
  10. 한재현, 상상을 만드는 컨셉 디자이너의 놀이터 '스튜디오 가게', Digital Brush, 65호(2012, 11) pp.11-20.
  11. Hull, G., Jones, A., Bouvier, N., & Antonov, V., 2008, Concept Art, Digital Artists Master Class, Ballistic Publishing, 2008.
  12. Google, http://conceptartworld.com/, 검색어: concept art, 2014.04.01.
  13. Google, http://www.atomhawk.com/, 검색어: concept art, 2014.04.11.
  14. Google, http://www.fengzhudesign.com/, 검색어: concept art, 2014.04.21.
  15. Google, http://fzdschool.com/, 검색어: concept art, 2014.04.22.
  16. Google, http://www.studiogage.com/, 검색어: concept art, 2014.04.22.
  17. http://www.axapac.com/interviews/interview-fzd-school-design-founder-feng-zhu, 검색어: 펭 주 인터뷰, 2014.07.22.
  18. http://yhponline.com/2014/03/03/cumron-ashtiani-atomhawk/ 검색어: Atomhawk CEO 인터뷰2014.07.24.