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다중 플랫폼용 실습실 꾸미기 게임 앱 구현

Implementation of Multiplatform Game Application for Decorating The Lab

  • 노원빈 (숙명여자대학교 멀티미디어과학과) ;
  • 원문숙 (숙명여자대학교 멀티미디어과학과) ;
  • 이지혜 (숙명여자대학교 멀티미디어과학과) ;
  • 고은별 (숙명여자대학교 멀티미디어과학과) ;
  • 이종우 (숙명여자대학교 멀티미디어과학과)
  • 투고 : 2014.02.05
  • 심사 : 2014.04.03
  • 발행 : 2014.04.30

초록

많은 사람들이 다양한 플랫폼의 스마트폰으로 모바일 게임을 즐기고 있다. 그런데 게임개발을 할 때 스마트 단말기 플랫폼 별로 따로 개발을 해야 하는 것이 지금까지의 현실이었다. 이를 해결하기 위해 출시된 것이 게임개발 프레임워크인 Cocos2d-x이다. 기존의 Cocos2d에서 다중 플랫폼으로 발전시킨 것으로 하나의 소스 개발로 여러 모바일 기기 및 웹 브라우저 상에서 사용가능하도록 해준다. 공개 소프트웨어로 누구나 사용이 가능하며 C++과 OpenGL을 기반으로 쉽게 게임을 개발할 수 있다. 본 논문에서는 Cocos2d-x를 이용해 학습을 통한 PC실습실 공간 꾸미기 게임인 아이러브501을 구현하였다. 여기서 501은 저자들 소속 학교의 PC실습실 호수이다. 게임의 순기능 부각을 위해 퀴즈를 풀 수 있는 교육적 기능을 포함하였다. 멀티플랫폼 구현을 위해서 윈도우와 iOS환경에서 동시에 개발하였으며 안드로이드폰, 아이폰, 아이패드, 갤럭시탭 등 다양한 기기에 이식해서 실행 결과를 확인하였다.

Many people are now enjoying mobile games using various smartphone platforms. However, we have to develop games separately for each smart device platforms so far. Cocos2d-x, a game development framework is released to solve this problem. As a multiplatform version of the existing Cocos2d, Cocos2d-x can make one source code run on various platforms. It is an open software that is able to be used by everyone, and when using it, mobile games can be developed easily based on C++ and OpenGL. In this paper, we implemented a PC laboratory decorating game application, named ILove501, using Cocos2d-x. The 501 is a room number of our PC lab. ILove501 includes an educational feature of solving quizzes in order to highlight positive effects of game. For implementation of a multiplatform game, ILove501 was developed in Windows and iOS environment at the same time, and we verified the results of the execution by porting on a variety of devices such as Android, iPhone, iPad and Galaxy Tab.

키워드

참고문헌

  1. Kyuman Jeong, Future Direction of Mobile Game Market According to the Advance of Mobile Device Capability, Journal of Digital Contents Society Vol. 11. No. 4. pp. 495-501, Dec. 2010,
  2. http://ko.wikipedia.org
  3. http://www.cocos2d-x.org
  4. Jong-Wun Kim, Bok-Gyu Joo, "Development of iPod Game Using Cocos2d Engine", Journal of Advanced Smart Convergence, Vol.10, No.2, 2010
  5. http://traxnet.github.io/ShadingZen/
  6. http://www.andengine.org/
  7. Dong-gi Ham, Cocos2d-x Game Programming, Freelec, 2014.
  8. Sung Woo Chun, "Development of a Game Programming Education System Using Cocos2D", Seoul National University of Education, Aug 2012
  9. http://www.inven.co.kr/webzine/news/?news=64234
  10. Jae-hwan Lee, Getting Started! Cocos2d-x Programming , Wiki Books, 2013.
  11. http://pugixml.org

피인용 문헌

  1. VR기반 모션인식을 이용한 실시간 전략 체스 게임 vol.18, pp.1, 2014, https://doi.org/10.9728/dcs.2017.18.1.1