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Efficiency Plan of Transportation Investment Appraisal System

국내 교통SOC 투자평가체계 효율화 방안

  • Chung, Sung Bong (Department of Railroad Management and Policy, Graduate School of Railroad, Seoul National University of Science and Technology) ;
  • Namkung, Baek Kyu (Department of Railroad Management and Policy, Graduate School of Railroad, Seoul National University of Science and Technology)
  • 정성봉 (서울과학기술대학교 철도전문대학원 철도경영정책학과) ;
  • 남궁백규 (서울과학기술대학교 철도전문대학원 철도경영정책학과)
  • Received : 2014.04.28
  • Accepted : 2014.06.24
  • Published : 2014.08.31

Abstract

Recently interest and concern about the effectiveness of the transportation investment policy have been increasing because lots of transportation projects reflected to the National Transportation Plan are suspended or delayed during pre-feasibility study. For instance, the criticism such as overlap and deficiency in consistency in appraisal system were aroused because of the waste of budget, time and man-power etc. This is because the Korea government adopted pre-feasibility study for the purpose of efficient use of national budget, but the methodology and the appraisal contents are similar to the existing feasibility study. Also, the feasibility appraisal study was adopted in 1999 for the purpose of establishing efficient transport networks but the feasibility study has been substituting the function which should be conducted by feasibility-appraisal study. In this study, by reviewing the current situation and the purport of introducing these policies, the understanding of these policies could be increased. Then, the plans for improving the efficiency of transportation appraisal system are suggested in the context of strengthening the connectivity between these policies. This study is expected to play an important role in increasing the rationality, consistency and efficiency of transportation investment policies.

최근 국가상위계획에 반영된 교통SOC 사업이 예비타당성조사단계에서 중단 지연됨에 따라 투자평가방법 및 제도의 실효성에 대한 관심이 높아지고 있다. 특히, 현재 시행되고 있는 투자평가제도간 중복 및 일관성 부족 등으로 인해 불필요한 예산 및 시간 그리고 인력낭비가 발생된다는 논란이 제기되고 있다. 일례로 국가재정의 효율적 운영을 목적으로 예비타당성조사가 도입되었으나 타당성 평가와 분석방법 및 평가내용이 유사하며, 효율적 교통체계구축을 촉진하기 위해 도입된 타당성 평가 또한 현재 타당성 조사가 그 기능을 대신하여 타당성 평가가 유명무실해 지는 등 주먹구구식 투자평가제도 도입으로 인해 효율적인 교통SOC투자가 이루어지지 못하고 있는 실정이다. 이에 본 연구에서는 현재 수행되는 투자평가제도의 도입취지 및 운용현황을 살펴봄으로써 각 제도에 대한 이해도를 제고하고, 이를 토대로 현 투자평가체계의 효율화를 위해 각 투자평가제도간 연계성 강화방안을 제시하였다. 본 연구를 통해 현재 수행되는 투자평가제도를 체계적으로 정리할 수 있는 토대가 마련되어, 교통SOC투자제도의 합리성, 일관성 및 효율성 향상에 기여할 것으로 사료된다.

Keywords

References

  1. Korea Development Institute (1999), General Guidelines for Preliminary Feasibility Studies(Road and Railroad) 도로 및 철도 부문사업의 예비타당성조사 표준지침 연구.
  2. Korea Development Institute (2008), General Guidelines for Preliminary Feasibility Studies(Road and Railroad, Fifth Edition) 도로.철도 부문 사업의 예비타당성조사 표준지침 수정.보완 연구(제5판).
  3. Korea Transport Institute (2001), A Study of Appraisal Guidelines for Transport Facilities Investment 교통 시설투자평가지침 연구.
  4. Ministry of Construction and Transportation (1999), Comprehensive Efficiency Countermeasures in Public Construction Projects 공공건설사업 효율화 종합대책.
  5. Ministry of Land, Infrastructure and Transport (2013), Appraisal Guidelines for Transport Facilities Investment(Fifth Edition) 교통시설 투자평가지침 제5차 개정.
  6. Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs (2012), Manual of Selecting the requesting Project for Pre-Feasibility 예비타당성조사 신청대상사업 선정을 위한 매뉴얼.