논의활동이 초등학생의 과학글쓰기에 미치는 영향

The Influence of Argumentation on the Scientific Writing of Elementary School Students

  • 투고 : 2014.06.12
  • 심사 : 2014.08.11
  • 발행 : 2014.08.30

초록

이 연구의 목적은 초등학생의 논의활동과 과학글쓰기와의 상호 관련성을 정성적으로 알아보는데 있다. 이와 같은 과제를 해결하기 위하여 과학적 상황 및 사회과학적 상황으로 구성된 9가지 논의 및 과학글쓰기 주제를 가지고 초등학교 5학년 학생을 대상으로 논의 및 과학글쓰기 활동을 행하였다. 논의과정에서 나눈 대화내용과 논의활동 전 후에 작성한 과학글쓰기의 내용을 녹음하고 전사하여 과학 글쓰기 세 가지 목표영역에 준거한 분석틀에 따라 비교 분석하였다. 이번 연구를 통하여 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 논의활동 중의 다양한 의견들은 논의 후 과학글쓰기에서 과학글쓰기 3가지 목표영역인 과학성, 논리성, 창의성이 신장되는데 긍정적인 효과를 주었다. 둘째, 논의활동이 논의 후 과학글쓰기에 나타나는 표현 형태는 크게 세 가지로 범주화할 수 있었다. 유형 1) 논의과정에서 새롭게 드러난 자신의 과학개념, 주장, 아이디어를 보충하여 표현하는 경우, 유형 2) 논의과정에서 다른 사람의 과학개념, 주장, 근거, 아이디어를 자기화하여 나타내는 경우, 유형 3) 논의활동에 기초하여 새로운 사실을 추론하거나 새로운 아이디어를 표현하는 경우이다.

The purpose of this study is to examine the influence of argumentation for elementary students' scientific writing. Using nine subjects that were comprised of scientific situations and social scientific situations, this study was applied to four 5th grade students utilizing argumentation and scientific writing. The students' scientific writing and argumentation were collected and analyzed based on three domains of scientific writing: scientific thinking, logic, and creativity. The results from this study are as follows. First, the various contents of argumentation positively affected all of the scientific writing domains in post-argumentation scientific writing. Second, the contents of argumentation appeared in the post-argumentation scientific writing as three different forms: 1) Each individual's scientific concepts, claims, and ideas, which were newly mentioned in the process of argumentation, were expressed, 2) Their classmates' claims, grounds and ideas, which were discussed in the process of argumentation, were expressed through internalization, and 3) Expanded ideas, new claims and inferences based on the argumentation were expressed.

키워드