초록
죽음교육의 주체이자 대상인 의료진의 죽음에 대한 스트레스 정도와 수용방식을'병원 공간을 중심으로'분석하여 죽음교육에 활용하고자, 2014년 4월부터 동년 4월30일까지 대전지역 일반인 281명을 대상으로 조사했다. 분석 결과 죽음교육의 필요성에 대해, 죽음교육을 받은 경우 더 중요하다고 생각하였다. 환자가 회불 불가상태인 경우 의료진은 누구에게 알리는가의 물음에 전체적으로는 보호자가 가장 높았으며, 임종하기 적합한 장소로는 살던집이 가장 많았고, 의료기관, 사회복지시설 순으로 나타났다. 이상과 같은 결과를 활용하면 죽음이라는 현상을 이해하고 다룸에 있어 보건의료적 시각과 인문학적 시각, 사회적 시각을 동시에 수용하여 일반인에게 적용할 수 있는 죽음 교육 프로그램 개발을 위한 연구로 죽음준비프로그램을 대중화 일반화를 위한 기초자료로써 의의가 있다고 할 수 있다.
Death education the subject of interest is the subject of the medical staff for the death of stress degree and acceptable approach to analyze the death centered on the hospital space education in order to take advantage of From April 2014 until April 30, 281 people who lived Daejeon were surveyed. Analysis of the results, if they are taken the death education, it was considered more important than none education. If Patient in an unrecoverable state, to the question of who to notify, guardian had the highest score. Suitable for end-of-life include home, healthcare, social welfare facilities in order. When you take advantage of the results, In order to understand and take care of the phenomenon of death, we accommodate health and medical treatment perspective, humanity perspective, social perspective. It is Study for Death education program that can be applied to public. It is significant as a basis material to popularize and generalize death education program.