A Study on the Performance Indicators of SME's International Marketing Program

중소기업 수출역량강화사업의 성과지표에 관한 연구

  • 한민정 (뉴욕공과대학교, 중국 난징캠퍼스 경영학과) ;
  • 안병수 (서울디지털대학교 물류통상학과)
  • Received : 2014.06.10
  • Accepted : 2014.06.23
  • Published : 2014.06.27

Abstract

This research is intended to improve the performance of "small and medium companies international marketing program" by screening the performance indicators of the program. The program aims to prepare SMEs to penetrate foreign market and become global companies eventually. This research analyzed the current SMEs international marketing programs based on Logic Model to find the current performance measurement lacks in qualitative indicators and process evaluation with focusing on quantitative indicators and short term result evaluation. Therefore, the measurement indicators should be balanced between process and results including mid-term and long term results.

본 연구는 중소기업의 해외시장 개척을 돕기 위한 "중소기업 수출역량강화사업"의 성과관리가 적정하게 이루어지고 있는지를 살펴보고 개선방안을 모색함에 연구 목적을 두고 있다. 동 사업은 중소기업이 해당 사업을 통해 해외 진출의 기반을 갖추고 궁극적으로 홀로 설 수 있도록 하는 것을 정책목표로 하고 있다. 이에 논리모델을 기반으로 현행 수출역량강화사업에 대한 성과관리 평가 지표들을 분석한 결과 정량지표중심으로 구성되어 정성지표가 부족하며, 과정에 대한 평가가 부족하고 단기적 결과에만 중점을 두고 있는 것으로 나타났다. 따라서 향후 성과측정을 위한 지표는 결과와 과정에 대한 평가가 균형을 맞추고 중장기적 결과도 함께 포함하는 방향으로 개선해야 할 것이다.

Keywords