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GPS를 이용한 VFR 공항에서의 곡선접근 방법에 관한 연구

A Study for Method of Curved Approach Using the GPS to Apply VFR Airport

  • 주요한 (한서대학교 항공전자공학과) ;
  • 전향식 (한국항공우주연구원 차세대 항행팀) ;
  • 정명숙 (한국항공우주연구원 차세대 항행팀) ;
  • 박수복 (한서대학교 비행교육원) ;
  • 홍승범 (한서대학교 항공전자공학과) ;
  • 홍교영 (한서대학교 항공전자공학과)
  • 투고 : 2014.08.05
  • 심사 : 2014.08.20
  • 발행 : 2014.08.30

초록

최근 공항교통량의 증가로 기존 ILS를 대체 할 시스템이 요구되고 있다. 이에 본 논문에서는 지형적 요건이나 공역 등의 문제로 ILS접근절차 수립이 어려운 공항에 GPS장비를 이용한 곡선접근을 적용하였고, 비행시험을 통하여 이를 검증하였다. 한서대학교 태안비행장에 가상 ILS접근 절차를 수립하여 환경 분석 시행 후, GPS를 사용한 곡선접근을 적용하여 비행시험을 토대로 공항 적용 가능성을 평가하였다. 일반적으로 전자지도를 이용하여 절차를 수립 후에 시뮬레이션을 진행하지만, 최근 추세는 전자지도의 정확도와 신뢰도의 상승으로 시뮬레이션 없이 비행시험을 통한 검증으로 수행되는 경향이다. 본 논문에서는 수립된 절차가 비행시험을 통해 검증 및 수정이 이루어졌고 조종사 조종 시험과 자동 조종 시험을 진행하여 조종성 및 승객 안정성 등을 확인하였다.

Recently a system is being required to replace ILS due to increasing air traffic. In this paper, Curved approach is applied to an airport where ILS approach cannot be applied due to its geographical condition and restricted aerospace condition, and verified by flight test. After analysing conditions of Tae-an airfield of Hanseo University with virtual ILS approach, airfield applicability was evaluated by Curved approach using by GPS. Normally simulation is performed after establishing approach procedure using electric map, but recently verification is being performed by flight test without simulation because accuracy and reliability are increased. In this paper, established procedure is verified modified by flight test with Pilot Test and Auto Pilot test and controllability and passenger's stability were also checked.

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참고문헌

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