Mathematical, Cognitive, and Pedagogical Fidelities in Learning the Conic Section Using a Graphing Calculator

그래핑 계산기를 활용한 이차곡선에서 예비교사들의 수학적, 인지적, 교수적 충실도에 관한 연구

  • Received : 2014.02.12
  • Accepted : 2014.03.27
  • Published : 2014.03.30

Abstract

In learning the conic session, there is a gap between the curricula of the high school and the university level for the pre-service math teachers. So through the art of problem posing, 38 number of pre-service teachers worked in a pair to find fidelities in the environment of hand-held graphing calculator. We concluded that the cognitive fidelity showed three different properties using "what if not" strategy which the mathematical fidelity between the representations supported. Also, the exploration using a calculator in the pedagogical fidelity strongly helped them to apply and to expand their learning.

이차곡선에 대해 고교과정에서는 종합적인 개념습득이 이루어질 기회가 부족하고 대학과 정은 고등수학적 접근으로 진행되어 여전히 개념습득의 어려움을 갖는다는 점을 인식하고 예비교사들의 문제제기에 의한 수학적 사고확장을 돕고자 그래핑 계산기를 활용하여 수학적, 인지적, 교수적 충실도를 조사하였다. 인지적 충실도에서는 세 가지 수학적 속성의 문제제기가 이루어졌으며 이 때 수학적 충실도가 인지적 충실도와 순환적 연관성을 보였으며 교수적 충실도는 인지적 충실도를 더욱 활성화시키는 것으로 나타났다.

Keywords