DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Relationship between Self-Efficacy, Personal Variables and Academic Achievement in Design Studios of Professional Architectural Degree Program Students

건축학 전문학위과정 학생들의 자기효능감 및 교과 외 활동 개인변인들과 설계스튜디오 학업성취도에 관한 연구

  • Received : 2014.02.17
  • Accepted : 2014.08.01
  • Published : 2014.08.30

Abstract

The undergraduate architecture programs have shifted to 5-year professional degree program since 2002, and still require variety of assistance for running of vastly increased design studio classes. To provide objective grounds for suggesting effective teaching methodology for studios, this study examined a relationship between students' self-efficacy and academic achievement of design studios. The Study also examined relationships between students' personal variables such as degree of design competition participation, extra curricular group activity for design, desired future careers and students' achievements for design. It is known that a success for design studio relies on interaction between student and the instructor. Also, it is easy to assume that students' self-efficacy can be strengthen by the instructors. Since the theory of self-efficacy is known to be crucial for student's achievements in general, this study examined it to confirm with the architecture students. The study revealed statistically significant relationship between students' self-efficacy and their academic achievement of design studios. Also, the study showed that students with more participation at design competition get better achievement in studio. The students with career goal to work in design firms also showed better results in studio. Therefore, the study suggests that it is important to further encourage students to improve self-efficacy during design studio classes. Also, encouraging students to pursue a profession in design firms and sponsoring participation for competitions will also assist achievement in design studios.

Keywords

References

  1. 구본덕, 과제설계시의 건축설계계념 유형과 특성에 관한 연구, 대한건축학회논문집, 22권 5호, 2006
  2. 구본덕, 과제설계 시에 발생하는 "정체상태"에 관한 연구, 대한건축학회논문집, 26권 12호, 2010
  3. 구본덕, 개별지도와 발표수업방식을 중심으로 본 건축설계교육, 대한건축학회논문집, 27권 1호, 2011
  4. 구본덕, 발견학습방식에 의한 설계교육의 사례 분석, 대한건축학회논문집, 29권 2호, 2013
  5. 김아영, 차정은, 자기효능감과 측정, 사업 및 조직 심리학회 동계학술발표대회 논문집, 1996
  6. 김영애, 건축설계교육 교수학습을 위한 교과과정 변화에 대한 사례연구, 대한건축학회논문집, 25권 1호, 2009
  7. 김용일, 전영일, 건축디자이너 사고과정의 특성 비교, 대한건축학회논문집, 11권 12호, 1995
  8. 류전희, 이진혁, 한국 건축학교육 인증절차의 교과과정 및 학사관리 평가에 관한 조사연구, 대한건축학회논문집, 25권 2호, 2009
  9. 박영옥, 자기효능감 및 학습정의특성과 학업성취도와의 관계, 석사학귀논문, 충남대학교 교육대학원, 1999
  10. 배정숙, 자아계념 및 학습정의특성과 학업성적간의 관계, 석사학위논문, 이화여자대학교 교육대학원, 1998
  11. 성은현, 신문기, 창의성과 학업성적이 설계교육 성과에 미치는 영향, 대한건축학회논문집, 20권 9호, 2004
  12. 성은현, 신문기, 건축설계 영역에서 창의성과 관련된 요인들의 관계, 대한건축학회논문집, 24권 8호, 2008
  13. 이도영, 황희준, 정현미, 우리나라 대학의 건축설계수업 내용 및 형식에 대한 요구 조사연구, 대한건축학회논문집, 23권 4 호, 2007
  14. 이준석, 대학입학전형방식과 전형요소별 5년제 건축학 전문 학위과정 학생의 학업성취도에 관한 연구, 대한건축학회논문집, 28권 1호, 2012
  15. 이한석, 차명열, 이정규, 건축디자인에서 아이디어 발생과정의 프로토콜 분석연구, 대한건축학회논문집, 17권 9호, 2001
  16. 이현진, 목표설정이 자기효능감 및 과제 수행에 미치는 영향에 관한 실험연구, 석사학위논문, 숙명여자대학교 교육대학원, 1992
  17. 최동혁, 기초디자인 교육으로서의 건축설계교육에 관한 연구, 대한건축학회논문집, 27권 10호, 2011
  18. 최동혁, 창의적 사고기능 훈련의 관점에서의 기초디자인 교육으로서의 건축설계교육에 관한 연구, 28권 9호, 2012
  19. 최윤희, 윤기병, 건축디자인 생성을 위한 은유 모델 개발 연구, 대한건축학회논문집, 18권 12호, 2002
  20. 하대현, T. Amabile의 창의성 이론에 근거한 동기와 창의성 간의 관계 연구, 교육학연구, 40(2), 2002
  21. 한국건축학교육인증원(http://www.kaab.or.kr) 2013 인증기준 및 절차
  22. Anthony, K.H., Design juries on trial: The renaissance of the design studio, New York, NY: Van Nostrand Reinhold, 1991
  23. Austerlitz, N., Aravot, I., and Ben-Zeev, A., Emotional phenomena and the student-instructor relationships, Landscape and Urban Planning, 60(2), 2002
  24. Bandura A., Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change, Psychological Review, 84, 1977
  25. Bandura, A., Social foundations of thought and actions: A social cognitive theory, Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall, 1986
  26. Boyer E.L., and Mitgang, L.D., Building community: A new future for the architectural education and practice. Princeton, NJ: Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching, 1996
  27. Goldschmidt, G., Hochman, H., and Dfini, I., The design studio "crit": Teacher-student communication, Artificial Intelligence for Engineering Design, Analysis and Manufacturing, 24(3), 2010
  28. Pintrich, P.R. & DeGroot, E.V., Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance, Journal of Educational Psychology, 82, 1990
  29. Schunk, D.H., Goal setting and self-efficacy during self-regulated learning, Educational Psychologist, 25(1), 1990

Cited by

  1. Quality Assurance in Architectural Education in Asia – On the Perspective of ‘Design’ Based Architectural Education and its Holistic Assessment vol.41, pp.2261-2424, 2018, https://doi.org/10.1051/shsconf/20184101001