DOI QR코드

DOI QR Code

Prospect Theory based NPC Decision Making Model on Dynamic Terrain Analysis

동적 지형분석에서의 전망이론 기반 NPC 의사결정 모델

  • Lee, Dong Hoon (Dept. of Game, Div. of Digital Content, Dongseo University)
  • 이동훈 (동서대학교 디지털콘텐츠학부 게임전공)
  • Received : 2014.07.02
  • Accepted : 2014.07.21
  • Published : 2014.08.20

Abstract

In this paper, we propose a NPC decision making model based on Prospect Theory which tries to model real-life choice, rather than optimal decision. For this purpose, we analyse the problems of reference point setting, diminishing sensitivity and loss aversion which are known as limitations of the utility theory and then apply these characteristics into the decision making in game. Dynamic Terrain Analysis is utilized to evaluate the proposed model and experimental result shows the method have effects on inducing diverse personality and emergent behavior on NPC.

본 논문에서는 행동경제학에서 주로 사용되는 전망이론을 게임 인공지능 분야에 도입하여 인간의 인지적 특성을 사실적으로 표현하고자 하는 관점에서 NPC의 의사결정 모델을 제안한다. 이를 위하여 효용 이론의 한계로 지적되었던 기준점 설정의 문제, 민감도 체감성, 손실 회피의 특징을 분석하고, 이를 게임 상에서의 NPC 의사결정 모델에 반영한다. 본 논문에서는 제안 모델을 동적 지형분석에 적용하였으며, 실험을 통해 NPC의 다양한 개성 부과 및 창발적인 행위를 유도할 수 있음을 확인하였다.

Keywords

References

  1. Wei Song et al, "Motivation-based Hierarchical Behavior Planning", Korea Game Society, Vol. 8, No. 1, pp91-102, 2008.
  2. Jun-Seok Park et al, "A Motivation Decision Technique for Goal Selection of Virtual Humans", Korea Game Society, Vol. 9, No. 6, pp105-116, 2009.
  3. M. Dawe, "Behavior Selection Algorithms, An Overview", Game AI Pro, pp. 47 - 60, 2014.
  4. D. Mark, Behavioral Mathematics for Game AI, Course Technology, 2009.
  5. D. Kahneman and A. Tversky, "Prospect Theory : An Analysis of Decision under Risk", Econometrica, 47, pp. 269-291, 1979.
  6. D. Graham, "An Introduction to Utility Theory", Game AI Pro, pp. 113 - 126, 2014.
  7. B. Alexander, "The Beauty of Response Curves", AI Game Programming Wisdom, Charles River Media, 2002.
  8. K. Dill, "A Game AI Approach to Autonomous Control of Virtual Characters", Interservice/Industry Training, Simulation and Education Conference, pp4-5, 2011.
  9. A. Beij, "Killzone's AI: Dynamic Procedural Tactics", Game Developer Conference Europe, 2005.