Abstract
Korea's baby boomers constitute a quarter of the population structure, and they are now faced with super-aged era represented by the life expectancy of 100 years. Since this generation who played a leading role in economic growth of the country has needs for active participation in society and continuous economic activities based on the healthy bodies, sufficient wealth and desires for cultural consumption, it is called 'active seniors' as a new demographic class differentiated from the conventional elder generation. This study was intended to investigate housing needs of baby boomers as preliminary seniors in Seoul with the highest residential density of the baby boomers through a bottom-up process from the perspective of consumers, and to select the findings as criteria for residential complex plans. The analysis results showed that 'social accessibility' was most highly valued among baby boomers in Seoul, and 'medical accessibility' was determined to be the second most important factor. Other items such as 'convenience of living' and 'spatial cognition' were ranked as the least important factors. These findings suggest that the life style of baby boomers in Seoul is very similar to that pursued by active seniors in terms of life cycle, and it is determined to be a characteristic as a niche for housing needs different from the one found in conventional elder generation.
우리나라의 베이비 부머는 전체 인구구조의 약 1/4을 차지하는 인구집단으로서, 기존의 세대들이 경험하지 못한 기대수명 100세라는 초 고령화 시대에 직면하고 있다. 이들 세대는 압축적 경제성장의 주역으로 건강한 신체와 풍부한 경제력, 여가 문화적 소비욕구를 바탕으로 지속적 경제활동과 적극적 사회참여 욕구를 가지고 있어 기존의 노인세대와 구분되는 새로운 인구계층으로 '액티브 시니어'의 주 대상으로 불리고 있다. 본 연구는 전국에서 가장 높은 베이비 부머 거주 밀도를 보이는 서울시를 대상으로 예비적 고령자로서 베이비 부머의 주거욕구가 무엇인지 소비자 관점에서 상향식 과정을 통해 살펴보고 이를 주거단지계획 기준으로 선정하고자 하였다. 분석결과, 서울시의 베이비부머는 주거단지계획 기준요소로 '사회 접근성'을 가장 높게 평가하고, '의료 접근성'은 두 번째로 중요한 요소로 판단하였다. 기타 '생활 편의성', '공간 인지성' 등이 차하의 순위를 기록하였다. 연구를 통해 서울시에 거주하는 베이비 부머는 생애주기적 관점에서 액티브 시니어가 지향하는 라이프 스타일과 매우 유사하다고 분석되었고, 이는 기존 노인세대가 보였던 고령자 전용적 거주선호와 구별되는 액티브 시니어의 틈새적 주거욕구라 판단된다.