Abstract
The purpose of this study is to develop STEAM hand-on activity task for middle school manufacturing & automation unit. This study was conducted following three stages. First of all, I carried out documents research and requirements analysis. And the goals for STEAM hand-on activity were set at this stage. Second, topics for STEAM hand-on activity were selected, and the organized for designing hand-on activity related STEAM in the development step. Finally, pilot and field test were conducted in order to amend and/or complement in improvement step. The theme and/or title of the hand-on activities were 'Making the print using wood', 'Making the close up photography & telephoto lens for smart phone'. The STEAM hand-on activities were designed for ten hours for each subject respectively. Each hand-on activity consists of problem situation, objectives statement, materials and tools, an evaluating criteria, related knowledge, portfolio and so on.
이 연구는 중학교 제조기술과 자동화 단원을 위한 STEAM 체험활동 과제를 개발 하는데 있다. 이 연구는 준비, 개발, 개선 단계에 따라 진행되었다. 준비단계에서는 STEAM 체험 활동의 필요성에 대한 요구분석과 준비 단계로서 체험활동 목표를 설정하였다. 개발단계에서는 체험활동 과제를 선정하고 적절한 수업 모형을 이용하여 최종 과 제를 개발하였다. 개선단계에서는 개발된 체험 활동 과제에 대하여 전문가 집단의 타당도 검사와 중 학생을 대상으로 예비시험과 현장시험을 통해 수정 보완하였다. 개발된 STEAM 체험 활동은 스마트폰용 접사&망원경 KIT, 목제품을 이용한 판화 만들기이며, 각 체험 활동의 구성은 설계 개요, 재료, 평가 기준, 수업과정안, 포트폴리오 등으로 구성하였다. 이상의 연구 결과를 바탕으로 개발된 STEAM 체험활동 과제가 중학교 제조기술 단원의 실습은 물론 방과후학교, 발명반, 과학교실, 창의적 체험활동, 동아리 활동 등 에서 널리 활용하기를 바란다.