DOI QR코드

DOI QR Code

Nondestructive Examination of PHWR Pressure Tube Using Eddy Current Technique

와전류검사 기술을 적용한 가압중수로 원전 압력관 비파괴검사

  • Received : 2014.02.14
  • Accepted : 2014.06.17
  • Published : 2014.06.30

Abstract

A pressurized heavy water reactor (PHWR) core has 380 fuel channels contained and supported by a horizontal cylindrical vessel known as the calandria, whereas a pressurized water reactor (PWR) has only a single reactor vessel. The pressure tube, which is a pressure-retaining component, has a 103.4 mm inside diameter ${\times}$ 4.19 mm wall thickness, and is 6.36 m long, made of a zirconium alloy (Zr-2.5 wt% Nb). This provides support for the fuel while transporting the $D_2O$ heat-transfer fluid. The simple tubular geometry invites highly automated inspection, and good approach for all inspection. Similar to all nuclear heat-transfer pressure boundaries, the PHWR pressure tube requires a rigorous, periodic inspection to assess the reactor integrity in accordance with the Korea Nuclear Safety Committee law. Volumetric-based nondestructive evaluation (NDE) techniques utilizing ultrasonic and eddy current testing have been adopted for use in the periodic inspection of the fuel channel. The eddy current testing, as a supplemental NDE method to ultrasonic testing, is used to confirm the flaws primarily detected through ultrasonic testing, however, eddy current testing offers a significant advantage in that its ability to detect surface flaws is superior to that of ultrasonic testing. In this paper, effectiveness of flaw detection and the depth sizing capability by eddy current testing for the inside surface of a pressure tube, will be introduced. As a result of this examination, the ET technique is found to be useful only as a detection technique for defects because it can detect fine defects on the surface with high resolution. However, the ET technique is not recommended for use as a depth sizing method because it has a large degree of error for depth sizing.

중수로 원자로는 한 개의 원자로용기로 구성된 경수로와는 달리 약 380여개의 연료채널(fuel channel)로 구성되어 있다. 연료채널을 구성하는 압력유지 기기인 압력관(pressure tube)은 지르코니움 합금(Zr-2.5wt% Nb) 재질로서 치수는 내경이 103.4 mm, 두께가 약 4.19 mm, 길이가 6.36 m인 튜브 형태의 관이다. 압력관은 내부에 핵연료 다발과 냉각재가 내장되며 압력관의 기능은 연료를 지지하고 열수송 유체인 중수($D_2O$)를 이송한다. 압력관의 단순한 기하학적인 형상으로 인하여 자동화 비파괴검사가 가능하고 접근성이 우수하다. 연료채널은 경수로형 원전과 동일하게 설치전과 운전중에 원자력안전위원회 법령 요건에 따라 주기적으로 엄격한 비파괴검사를 수행하여 건전성을 확인한다. 연료채널의 주기적 비파괴검사에는 초음파탐상 및 와전류탐상검사 기법을 적용한 체적 비파괴검사 기술이 적용된다. 이중에서 와전류탐상검사 기법은 초음파탐상검사에서 검출된 결함의 확인을 위한 보충검사기술로 적용되고 있지만 표면결함에 대한 검출능이 초음파탐상검사 기법보다 우수한 장점을 가지고 있다. 본 논문에서는 압력관 내부 표면 비파괴검사에 적용되고 있는 와전류탐상검사 기술의 압력관 내면에 발생할 수 있는 결함의 검출 및 깊이 측정 특성에 대한 연구결과를 기술하였다. 즉, 와전류검사 기술은 압력관 내면에 발생할 수 있는 아주 미세한 결함을 매우 우수한 분해능으로 검출할 수 있으므로 초음파탐상검사 결과 확인을 위한 보충기술로서 매우 유용하지만, 결함의 깊이 측정은 오차가 매우 크게 발생하므로 결함 깊이 측정에는 적합하지 않고 오직 표면결함 검출에만 적용하는 것이 바람직하다.

Keywords

References

  1. ASME, "Nondestructive Examination," 2010 Edition Article 8, Mandatory App. II "Eddy Current Examination of Nonferromagnetic Heat Exchanger Tubing": American Society of Mechanical Engineers
  2. H. J. Lee, M. W. Nam, C. H. Choi, S. N. Choi, H. J. Yoo, B. S. Yoon and S. H. Yang "Development of Inservice Inspection Technology for Major Components in Nuclear Power Plant," Final Research Report, KEPRI, pp. 151-162 (2010)
  3. H. J. Lee, M. W. Nam, C. H. Choi, Y. S. Kim and B. S. Yoon, "Development of NDE Technology for Rod Control Cluster Assembly (RCCA) in Nuclear Power Plant," Final Research Report, KEPRI, pp. 181-210 (1997)
  4. H. J Lee, C. H. Choi, M. W. Nam, Y. S. Kim, B. S. Yoon, H. J. Yoo, Y. B. Jo, J. S. Lee, G. Y. Moon, I. C. Kim, G. Y. Chun and T. H. Lee, "Development of Eddy Current Testing System for Steam Generator in Nuclear Power Plant," Final Research Report, KHNP CRI, pp. 250-321 (2013)

Cited by

  1. Development of Fuel Channel Inspection System in PHWR vol.36, pp.1, 2016, https://doi.org/10.7779/JKSNT.2016.36.1.60
  2. Simulation and design of ECT differential bobbin probes for the inspection of cracks in bolts vol.103, pp.1757-899X, 2015, https://doi.org/10.1088/1757-899X/103/1/012040