Cited by
- GSCM의 조직적 요인과 실행요인이 BSC 성과에 미치는 영향연구 vol.24, pp.1, 2014, https://doi.org/10.5859/kais.2015.24.1.169
- 소셜네트워크 특성이 스트레스 요인과 SNS 피로감에 미치는 영향 vol.25, pp.4, 2014, https://doi.org/10.5859/kais.2016.25.4.163
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This study applies the concepts of sociotechnical theory and role theory in order to verify the effects of stress (that is, technostress) created from information and computer technology (ICT) concerning role stress and performance. We suggest diverse perspectives concerning the elements leading to technostress along with the stress-creating process of ICT among organizational members. The following four major hypotheses are proposed: (1) Technostress is positively related to role stress (e.g., conflict and overload of roles), adverse psychological outcomes, and adverse IS use related outcomes, (2) Role conflict is positively related to adverse psychological outcomes and adverse IS use related outcomes, (3) Role overload is positively related to adverse psychological outcomes and adverse IS use related outcomes, and (4) Innovation support will play as a moderator between technostress, roles tress, adverse psychological outcomes and adverse IS use related outcomes. A partial least square (PLS) with data gathered data from ICT users of organizations was used to verify the proposed hypotheses. The results supported our claims excluding the hypothesis associated to the relationship between technostress and role stress. We suggest a theoretical implication based on the verification of technostress related to the current concept of stress experienced by individuals within organizations. We also propose that a practical implication concerning the opposite effect of technostress, can be utilized as a method of reducing role stress, and suggests a diagnostic tool for assessing the degree of technostress within organizations.
본 연구는 실증적 설문 자료를 기반으로 역할 스트레스와 성과에 대한 정보통신기술(ICT)에 의해 만들어진 스트레스(즉, 기술스트레스)의 효과를 확인하기 위해 사회기술 이론과 역할 이론의 개념을 사용하였다. 본 연구는 먼저 ICT가 어떠한 방법으로 조직 구성원들의 스트레스를 만들며 기술스트레스를 형성하는 요인은 무엇인지에 대한 다양한 관점을 제시한다. 다음으로 본 연구는 크게 다음의 4가지 가설을 제안한다. (1) 기술스트레스는 역할 스트레스(즉, 역할 충돌과 역할 과중)와 부정적 심리 성과 및 IS 사용의 부정적 성과에 각각 긍정적으로 관련되어 있을 것이다. (2) 역할 충돌은 부정적 심리성과 및 IS 사용의 부정적 성과에 각각 긍정적으로 관련되어 있을 것이다. (3) 역할 과중은 부정적 심리 성과 및 IS 사용의 부정적 성과에 각각 긍정적으로 관련되어 있을 것이다. (4) 혁신 지원은 기술 및 역할 스트레스와 부정적 심리 성과 및 IS 사용의 부정적 성과 사이에서 조절 역할을 할 것이다. 본 연구는 가설들을 검정하기 위해 조직의 ICT 사용자로부터 설문조사를 실시하여 수집된 데이터를 바탕으로 부분최소자승(Partial Least Squares: PLS)법을 사용하였다. 연구결과는 기술스트레스와 역할 충돌 간의 관계에 대한 가설을 제외한 다른 가설들을 지지하는 것을 보여주었다. 본 연구는 이론적으로, 조직에서 개인이 경험한 스트레스에 대한 기존의 개념에 기술스트레스의 확인을 통해 또 다른 차원을 추가적으로 제시하고, 기술스트레스와 역할 스트레스 사이의 긍정적인 관계의 검정을 통해 기술과 조직의 역할 사이의 관계 및 구조를 분석하는 문헌에 새로운 맥락을 제안한다. 실무적으로는 기술스트레스가 조직에 존재하는 정도를 평가하는 진단 도구를 제시하고, 기술스트레스의 역효과는 역할 스트레스를 줄이는 전략에 하나의 유용한 방안이 될 수 있다는 것을 제안한다.