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Effect of Buffet Restaurant's Physical Environment on Customer Satisfaction and Revisit Intention -Buffet restaurant located in the region of southern gyeonggi-

뷔페레스토랑의 물리적환경이 고객만족과 재방문의도에 미치는 영향 -경기남부 뷔페레스토랑을 중심으로-

  • Received : 2014.02.24
  • Accepted : 2014.04.09
  • Published : 2014.06.28

Abstract

The purpose of this study is to identify the effect of physical environment on customer satisfaction and revisit intention. The questionnaire was distributed from October 1st to 31st, of the 250 distributed questionnaire 221 copies were used in the analysis to give a response rate of 88.4%. The results of the study were as followed; Firstly, it was found that perception of customers regarding physical environment of a buffet restaurant are cleanliness, entertainment, aesthetics, convenience and comfort. Secondly, it appeared that cleanliness of physical environment of buffet restaurant had the most influence on customer satisfaction. Thirdly, it also indicated that customer satisfaction had a influence on revisit intention. Based on these findings, this paper suggests implications and limitation of the research as well as future directions for the study.

본 연구의 목적은 업종 간 경쟁이 심화되고 있는 뷔페레스토랑의 물리적 환경에 대한 중요성을 입증하고 물리적 환경의 다양한 요인별 고객만족에 미치는 영향관계를 고찰하여, 관리자로 하여금 경영전략을 수립하는데 있어 도움을 주는데 있다. 이를 위해 2013년 10월 1일부터 31일까지 경기남부지역 뷔페레스토랑을 방문한 고객들을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 전체 250부 중 242부를 수거, 다수의 결측값이 존재하거나 불성실하게 응답한 설문지 21부를 제외한 221부를 본 연구의 분석자료로 활용하였다. 이에 따른 본 연구의 결과 첫째, 뷔페레스토랑의 물리적 환경 요인 중 청결성이 고객만족에 가장 큰 영향을 미쳤으며, 그 다음 오락성, 심미성, 편의성의 순으로 고객만족에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 물리적 환경을 통해 형성된 고객만족은 재방문의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 시사점과 연구의 한계점 및 향후 연구방향을 제시하였다.

Keywords

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