DOI QR코드

DOI QR Code

Internee's Assessment of Library Internship Program: Capturing of the Use of LIS Practicum

인턴기관(도서관) 실무자의 인턴쉽 프로그램에 대한 인식진단 사례연구

  • 유사라 (서울여자대학교 문헌정보학과)
  • Received : 2014.05.29
  • Accepted : 2014.06.13
  • Published : 2014.06.30

Abstract

Inspired by the practice-oriented curriculum in LIS, many colleges have developed Internship program. Researches of internee's attitude or opinion of internship program, which affect students' learning and their cognitive impact, have not been studied. This study measured internee's cognition of internship by surveying thirty-four librarians who had experience of internship instructor in libraries and information centers. The Researcher found several practical problems as well as some implications which can be applied in a meaningful way among LIS professionals.

인턴기관의 실행공동체 업무에 인턴 실습생은 부분적 참여나 비참여 형태로만 활동한다. 따라서 제한된 참여와 활동 수준으로 인해 인턴 실습생의 현장 학습에 상대적으로 큰 영향을 줄 여러 요인들이 있을 수 있다. 본 연구는 주요한 영향요인의 하나인 인턴기관의 실무진을 대상으로 프로그램 시행경험에서 인지하고 있는 문제점과 난점 등을 진단하고 결과를 바탕으로 인턴쉽 프로그램의 현장 교육을 재평가하고 고찰하고자 한다. 연구범위의 실증적 조사를 위해 인턴쉽 현황과 문제점, 그리고 개선점 등의 세 가지 연구문제를 설정하고 사례 인턴기관의 담당실무자를 대상으로 설문조사를 실시했다. 분석결과의 주요내용은 실무자들이 갖는 인턴쉽 프로그램에는 전반적으로 긍정적인 의견을 갖고 있으나 예상외로 인턴 담당실무자 입장에서 여러 어려움이 진단되었다. 인턴 실습생들은 기관 인턴 담당자를 전공분야의 실무자 역할모델로 학습하는 대상으로 기대하는 반면, 담당 실무자들은 자신이 주는 영향이 실습생의 현장학습에 중요하게 작용할 수 있다는 점을 인식하지 못하거나 심각하게 보지 않는 경향이 있는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 강예지, 장원섭. 2013. 대학 경영컨설팅 인턴의 일터에서 실행공동체 참여를 통한 학습에 대한 질적 사례연구. 취업교육연구, 32(1): 63-82.(Kang, Y. J. and Y. S. Chang. 2013. "A Case Study of Community Participating Learning of Business Consulting College-Intern." The Journal of Vocational Education Research, 32(1): 63-82.)
  2. 김상현. 2011. 여대생이 경험한 인턴쉽의 교육적 함의. 교육연구논총, 32(1): 18-43.(Kim, S. H. 2011. "The Educational Implications of Internship Experienced by Female University Students." Journal of Educational Research, 32(1): 18-43.)
  3. 김석호. 2008. 산학협력 활성화를 위한 대학 산학협력단 역량강화방안. 대학교육, 155: 27-30.(Kim, S. H. 2008. "The Cultivating of Improvement of College Collaboration with Industries." Higher Education, 155: 27-30.)
  4. 김순희. 2009. 기록관리전문가의 실무능력 제고를 위한 교육프로그램연구. 한국도서관.정보학회지, 40(3): 2-23.(Kim, S. H. 2009. "A Study of Educational Program for Improving Capacity of Record Management Specialists." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 40(3): 2-23.)
  5. 김승철. 2013. 경영전문대학원생의 실무적용성 제고를 위한 프로젝트 중심의 인턴쉽 프로그램 사례연구. 서비스경영학회지, 14(3): 41-53.(Kim, S. C. 2013. "A Case Study for Enhancing Business Practice Application of Project Oriented MBA Internship Program." The Journal of Business Service, 14(3): 41-53.)
  6. 김영수. 2013. 지역언론과 지역대학간 상생적 산학협력 가능성에 대한 탐색적 연구: 부산일보 인턴 제도를 중심으로. 언론과학연구, 13(3): 157-183.(Kim, Y. S. 2013. "A Exploratory Study on Win-Win Industry-academic Cooperation Possibilities between Local Media and Local Universities: Focused on Busan-Il bo Intern Program." Research of Press and Journalism, 13(3): 157-183.)
  7. 김재원. 2011. 한국대학생의 취업률 제고를 위한 취업진로 수업방식 성과의 연구. 취업진로연구, 1(1): 1-25.(Kim, J. W. 2011. "Comparison of Teaching Methods in order to Upgrade College Students' Ability in the Job Markets after Graduation in Korea: Experiences of Hanyang University ERICA Campus." Journal of the Employment and Career, 1(1): 1-25.)
  8. 박성혜, 이현명. 2010. 미국 펜실베니아 주립대학교의 교사전문성 개발 학교 (PDS) 연구. 학습자중심 교과교육연구, 30(3): 181-205.(Park, S. H. and H. M. Lee. 2010. "A Study of Pennsylvania State University's Professional Development School and Teacher Professional Development." Journal of Leaner-Centered Curriculum and Instruction, 30(3): 181-205.)
  9. 박은정. 2010. 대학의 산학협력 활성화를 위한 운영방안 연구. 석사학위논문. 건국대학교 정보통신대학원, 프로젝트 관리 및 기술경영전공.(Park, E. J. 2010. A Study of Administrative Management for Utilization for Cooperation of College and Institutes. M.A. thesis, KunKook University, Graduate School of Information & Communication Program, Major of Project management & Technology Administration.)
  10. 박진옥, 김홍범. 2011. 호텔관광 인턴쉽 학생들의 진로선택요인에 대한 인식과 진로 의사결정. 관광레저연구, 23(5): 131-149.(Park, J. O. and H. B. Kim. 2011. "Internship Students' Decision Making and Recognition Effecting Job Selection of Hotel Management." Research of Leasure and Sightseeing, 23(5): 131-149.)
  11. 배성근 외. 2011. 대학생 해외 인턴쉽 성과에 대한 연향 요인 분석. 한국교육, 23(2): 289-313.(Bae, S. G. et al. 2011. "Investigation into the Influential Factors on Outcomes of College Students' Overseas Internship." The Journal Korean Education, 23(2): 289-313.)
  12. 유사라. 2012, 전문가양성을 위한 직무 관찰식 인턴쉽 시행연구: 문헌정보학 전공사례. 한국비블리아학회지, 23(1): 113-129.(Yoo, S. R. 2012. "A Case Study of Job-Shadowing Internship Program for Information Specialists." Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 23(1): 113-129.)
  13. 이경미, 홍아정. 2011. 인턴쉽을 통한 대학생의 경력 참색과 경력인식의 분석과 함의. 직업교육연구, 30(1): 241-266.(Lee, K. M. and A. J. Hong. 2011. "Undergraduate Students' Career Exploration form Internship Participation." The Journal of Vocational Education Research, 30(1): 241-266.)
  14. 이석민. 2011. 사회프로그램 기획을 위한 모형으로서의 니즈사정에 관한 연구: 행정학 교육서비스 개선 프로그램 기획을 중심으로. 정책분석평가학회보, 21(1): 67-99.(Lee, S. M. 2011. "Needs Assessment: Analysis & Prioritization for Modeling & Planning the Social Program- Educational Service for Administration & Management Science." Journal of Policy Analysis and Evaluation, 21(1): 67-99.)
  15. 이영은, 이주영, 김아름. 2008. 인턴쉽 프로그램에 대한 대학생의 만족도 및 산업체의 대학생 인턴에 대한 태도평가. 생활과학연구논총, 12(1): 185-203.(Lee, Y. Y. et al. 2008. "A Satisfaction Assessment of Internship Program by Students and Industry Evaluation of Students' Attitude to the Internship." Research of Life Science, 12(1): 185-203.)
  16. 이재홍 외. 2013. 비학점형 실습인 임상 인턴쉽이 임상실무와 교육만족도에 미치는 영향. 대한 고유수용성신경근촉진법학회지, 11(1): 43-54.(Lee, J. H. et al. 2013. The Effects of Non-credit Internship for the Clinical Practice and the Educational Satisfaction." Journal of the Korean Proprioceptive Neuromuscular Facilitation Association, 11(1): 43-54.)
  17. 하영원 외. 2011. 경영학 교육 인증제도와 교육학습 평가 체제. 한국경영리뷰, 14(3): 251-279.(Ha, Y. Y. et al. 2011. "Business Education Accreditation and Aol Evaluation System." Korean Business Research, 14(3): 251-279.)
  18. Baird, B. 2007. The Internship Practicum and Field Placement Handbook: A Guide for the Helping Professions. NJ: Pearson.
  19. Firmin, M. W. et al. 2007. "Intrinsic Factors Affecting Overseas Students Teaching." Education, 128(1): 138-147.
  20. Rothman, M. L. 2007. "Lessons Learned: Advice to Employers from Interns." Journal of Education for Business, 82(1): 140-144. https://doi.org/10.3200/JOEB.82.3.140-144

Cited by

  1. 문헌정보학 전공 학생의 현장실습만족도에 영향을 미치는 요인에 관한 학제별 비교 연구 vol.49, pp.2, 2015, https://doi.org/10.4275/kslis.2015.49.2.355
  2. 전문사서 양성을 위한 국가직무능력표준(NCS) 기반의 문헌정보학 현장실습 교육과정 설계에 관한 연구 vol.50, pp.1, 2016, https://doi.org/10.4275/kslis.2016.50.1.457
  3. 활동이론을 적용한 사서인턴십 개선 방안 연구 - 인턴십 참여자의 관점에서 - vol.51, pp.1, 2014, https://doi.org/10.4275/kslis.2017.51.1.307
  4. 문헌정보학 전공 현장실습에 대한 실습지도자의 인식 연구 vol.51, pp.2, 2017, https://doi.org/10.4275/kslis.2017.51.2.133
  5. 예비사서들의 도서관실습 지원을 위한 '사전교육 프로그램' 개발을 위한 기초연구 - 프로그램 모의실행에 대한 요구조사 및 만족도 분석을 중심으로 - vol.29, pp.1, 2018, https://doi.org/10.14699/kbiblia.2018.29.1.253
  6. Factors Influencing Student Satisfaction with the Fieldwork Course in LIS in South Korea vol.8, pp.2, 2014, https://doi.org/10.1633/jistap.2020.8.2.3